Home Auto kosten Auto aankoop tips

Aankoop van een tweedehands auto: tips

Stel aan de telefoon de juiste vragen en vraag aan de verkoper om de gegevens van de advertentie te bevestigen of aan te vullen. Maak vervolgens een afspraak.

Goed licht...

Bij voorkeur niet 's avonds, maar overdag, om een helder zicht op de zaak te krijgen. Ga er vergezeld naartoe, men ziet immers altijd meer met twee dan alleen.

Praat eerst met de verkoper

Neem wat tijd om een praatje met de eigenaar te slaan om hem beter te leren kennen. Zo komt u meer te weten over de levensloop van de wagen en kan u zich een eerste opinie vormen over de eerlijkheid van de verkoper.

2e hands auto kopen

U moet nakijken...

1. De papieren
2. Controleren aan de exterieur van de auto
3. In de cabine
4. Het motorblok
5. De testrit: een absolute must

1. Daarna zijn de papieren aan de beurt

Vraag om de papieren te zien : Ga met behulp van de identiteitskaart, het gelijkvormigheidsattest en de inschrijvingskaart na of het wel degelijk de eerste eigenaar van de wagen betreft.



Bij welk keuringstation werd de wagen voorgereden? Stel u alvast vragen als een eigenaar die in Amsterdam werkt en woont de voorkeur heeft gegeven aan een keuringsstation in Groningen!

Ga na of de vervaldag van een eventueel op de factuur vermelde auto financiering wel degelijk bereikt is.

Ga altijd na of het chassisnummer, de inschrijvingskaart en het gelijkvormigheidsattest met elkaar overeenstemmen.

Vergewis er u van dat de op het gelijkvormigheidsattest vermelde brandstof overeenstemt met die van het voertuig (de transformatie van benzine naar diesel is strafbaar!)

Controleer de in het onderhoudsboekje genoteerde kilometerstanden en de onderhoudsfacturen en vergelijk ze met de huidige kilometerstand.

2. Controleren aan de buitenkant Koetswerk :

Ga vanuit alle gezichtspunten op zoek naar eventuele oneffenheden, roestsporen of blazen (tankdeksel, stijlen van de voorruit onder de spatborden na draaiing van de wielen ...) op het koetswerk. Controleer de bevestiging van de schokdempers.

Gaat het om een schadewagen? Dit kunt u eventueel erkennen aan kleur- of uitlijningsverschillen van bepaalde stukken van het koetswerk, slecht functionerende deuren, ruiten.

Naden : Controleer de ondoorlatendheid van de cabine, de staat van de naden. Probeer de sleutels en de sloten uit.

Gebruikte auto kopen

Reservewiel : Is het reservewiel aanwezig en in goede staat ? Is er een krik, een veiligheidsdriehoek en een verbanddoosje?

Autobanden: Ongelijkmatige slijtage op de banden kan wijzen op slechte schokdempers of - in het geval van meer uitgesproken slijtage aan één kant van de band-, op een uitlijningsfout. Beschadigde velgen zijn doorgaans een teken dat het voorstel en de schokdempers vaak onzacht in aanraking met voetpaden zijn gekomen! Controleer tevens of het merk en het bandtype identiek zijn voor de wielen van een zelfde wielas.

Als de slijtage op de banden te uitgesproken is, zal u ze binnen de eerste maanden na de aankoop moeten vervangen. En pas op voor brede banden op aluminium velgen, want die vallen heel duur uit! Tracht een korting te bekomen die de voorziene kosten dekt!

Auto uitlaat: Controleer tevens (in koude toestand!) of de uitlaat goed vastzit door er aan het uiteinde mee te schudden, wat geen geluid van rammelend schroot zou mogen veroorzaken.


3. In de cabine

Bekledingen : Controleer de staat van de bekleding. Til de vloermat op om de vloer te controleren. Geen roestsporen?

Fraude met kilometerstand? Controleer of de slijtage van de vloermatten, de slijtage op de pedalen, de inzakkingsgraad van de bestuurderszetel normaal zijn volgens de kilometerstand op de teller. Zijn er geen vingerafdrukken of kleine krassen op de binnenkant van de tellerkast?

 

Elektrische bedieningen : Test alle standen van de auto stoelen en auto spiegels uit. Test de bedieningen, de ruitenwasser, de verwarming, de ventilatie, de elektrische bedieningen, de autotoeter! Autoradio : Zet de autoradio eens aan.

4.Het motorblok Chassisnummer :

Controleer of het chassisnummer, dat u op één van de wanden van het motorcompartiment vindt, overeenstemt met het nummer dat op het gelijkvormigheidsattest en het inschrijvingsbewijs wordt vermeld. Motorcompartiment : Onderzoek de binnenoppervlakken van het motorcompartiment en hun symmetrie om eventuele asymmetrie en op te sporen die erop wijzen dat de wagen bij een ongeval betrokken is geweest.

De vloeistof peilen : Controleer het peil en de staat van de remvloeistof (die niet zwart mag zijn), het vloeistofpeil van de batterij en van het koelsysteem.

Olie : Een te laag oliepijl wijst erop dat de verkoper van het onachtzame type is en dat er veel kans bestaat dat de mechanische slijtage groter uitvalt dan verwacht. Controleer ook of er geen lekken zijn rond de motor, ter hoogte van de cilinderkop en van de cilinder koppakking. Vergewis er u van dat er geen oliesporen op de grond zijn op de plaats waar de wagen stond.

Wees op uw hoede voor een motor die er gloednieuw uitziet, men heeft hem gereinigd, maar wat wou men hiermee verbergen? Een olielek?

5. De testrit : een absolute must

Laat de eigenaar een eerste toertje rijden. U kan daarna vragen om zelf te rijden. Zo kan u zijn rijgedrag beoordelen en zodoende ook de behandeling die zijn wagen gekregen heeft.

Let op de verklikkerlampjes Ze moeten allemaal branden als u contact maakt. Als één ervan niet oplicht, werd het misschien uitgeschakeld om een gebrek te verbergen.

Kijk naar de uitlaatgassen zodra de motor draait.Die mogen in geen geval blauwachtig zijn, wat wijst op ernstige gebreken.

Motor : Luister of de motor regelmatig draait, eerst met een vloeiende rijstijl en vervolgens als de motor op temperatuur is, terwijl u enkele malen flink versnelt. Hij moet hier zonder geluid of bijzondere trillingen op reageren

Koppeling : Zet de handrem aan, ontkoppel, zet de wagen in derde versnelling en start. De auto moet stilvallen en het motorregime moet fors dalen alvorens stil te vallen. Als de test niet overtuigend is, is de kans groot dat de koppelingsschijf aan vervanging toe is.

Stuurinrichting:laat het stuur gedurende 3 seconden los aan 80 km per uur op een recht baanvak en op een vlakke ondergrond. De wagen mag niet naar rechts of naar links uitwijken.

Remmen : test de remmen tegen 120 km/u, rem bruusk en blijf de rem indrukken op een recht baanvak zonder verkeer.

Uitlaatgassen : Rij zo snel mogelijk in tweede versnelling, laat het regime zakken en versnel vervolgens nogmaals. Kijk in de achteruitkijkspiegel of er geen blauwe rook ontsnapt (te veel olie) wat wijst op grote kosten in de nabije toekomst. Witte rook (te veel water) wijst op een probleem ter hoogte van de cilinder koppakking, wat ook heel duur uitvalt.

 


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Auto overschrijven
Auto overschrijven - op het postkantoor auto overschrijven doe je zo!
Dagwaarde auto bepalen
Auto dagwaarde - inruilwaarde informatie, overzicht van auto taxatie
Auto schorsen
Auto schorsen - auto lang onbruikbaar?: kenteken schorsen
Vrijwaringsbewijs
Vrijwaringsbewijs - gemaakt op postkantoor bij verkoop auto
Auto reclame rijden
Geld verdienen met autorijden, je auto levert geld op!
Meer
Alle Auto kosten artikelen lees je hier
Ook leuk
Auto aankoopkeuring Auto aankoopkeuring voorkomt miskoop!
Theorieles Goedkope theorielessen bij een rijschool
Auto financiering Informatie over autoleningen en auto financieringen
Auto verzekeringen Informatie over de goedkoopste autoverzekeringen
Auto schorsen Auto schorsen kan geld opleveren, hier de tips

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl