Als je de auto alleen gebruikt om af en toe eens hard te rijden, maar ga je niet het circuit op, dan heb je heel andere eisen dan iemand die alle trackdays bezoekt en daar fanatiek zijn remmen gebruikt om snelle rondetijden neer te zetten.
Er zijn grofweg 4 upgrade mogelijkheden, van eenvoudig gebruik tot circuit gebruik of extreem straatgebruik. Van klein naar groot zijn dat onderstaande upgrades:
1. Remvloeistof en stalen remleidingen
2. Remblokken
3. Remblokken & schijven
4. Big brake kit
Voordat je de remmen aan gaat pakken, moet je zorgen dat het pedaalgevoel goed is, en dat je fading vermindert. Dit doe je door ervoor te zorgen dat de pedaaldruk op juiste wijze wordt overgebracht naar de remklauw.Stalen remleidingen verstevigen de remleidingen aanzienlijk en deze zetten minder uit dan de standaard remleidingen. Pas minimaal een DOT 5.1 remvloeistof toe, die een hoger kookpunt heeft en minder snel aan kwaliteit zal inleveren.
Als je zelden het uiterste van je remmen vraagt, en meestal alleen hard rijdt op de snelweg, is een upgrade van de remblokken een goede investering. De remkracht neemt iets toe, waardoor je bij een noodstop sneller tot stilstand komt. Verwacht echter niet dat je bij 3 noodstops achter elkaar nog net zoveel remkracht over hebt, want dat is een illusie.
De standaard remschijven laat je ongemoeid. Pas dan ook geen remblokken toe, die geschikt zijn voor circuit gebruik. Ze zullen je remschijven aantasten, met scheuren tot gevolg en je zult deze binnen enkele duizenden kilometers moeten vervangen. De remblokken, die volgens ons, geschikt zijn voor toepassing met standaard remschijven is bijvoorbeeld Ferodo of Tarox.
Deze blokken op kevlar basis bieden betere grip, zijn beter bestand tegen fading en de remstof is makkelijk te verwijderen. De prijs is ongeveer gelijk aan standaard blokken, maar ze slijten wel iets harder. Mintex 1155 is ook een goed alternatief, maar hierover zijn geen ervaringen bekend.
Ga je regelmatig een blokje om en kom je wel eens op een circuit dan is deze upgrade aan te raden.
De standaard schijven zijn niet berekend op stevig gebruik, en er zijn talloze meldingen van haarscheurtjes in schijven. Let er wel voor dat je de juiste blokken en schijven combineert.
Geperforeerde remschijven voeren de hitte dat vrijkomt tijdens het remmen beter af waardoor de prestaties constanter blijven.
AP gegroefde en geventileerde schijven en Brembo remblokken. De constructie van de Brembo schijven zorgt ervoor dat warmte beter wordt afgevoerd. Dit voorkomt dat het wiellager heet wordt met wielspeling tot gevolg.
Brembo is een betaalbaar alternatief, AP is het ultieme wat verkrijgbaar is. Samen met Porsche en Mov'it behoren ze tot de absolute top. Audi levert carbon remmen als optie op de RS6 R modellen. Dat is echt het allerbeste wat je kunt krijgen.
Schijfremmen kunnen gloeiend heet worden. Geventileerde schijfremmen kunnen dan een oplossing zijn. Realiseer je wel dat als je schijfremmen gaan branden, zoals in dit filmpje, je extreem hard en veel aan het remmen bent...
Bouw dit langzaam op in de volgende 100km, waarbij de schijven telkens iets zwaarder belast mogen worden. De schijven krijgen hierdoor een gelijkmatig oppervlak en raken gewend aan steeds hogere temperaturen.
Houd nooit je rempedaal ingedrukt als je stilstaat. De remschijf koelt overal af, behalve ter plaatse van het remblok en zal sneller kromtrekken. Als je op een helling stil staat, gebruik dan desnoods de handrem. Laat altijd de remmen goed afkoelen (door rijwind) voordat je de auto stil zet.