Home Auto kosten Autorecycling

Autorecycling: het tweede leven van een auto

Er komt een tijd dat je geliefde auto het niet meer doet, een flinke  schade hebt gehad, of niet meer door de APK-keuring heen komt. Lang verhaal kort;  de waarde van de auto weegt niet meer op tegen de reparatiekosten. Ook wel een Total loss genoemd in de verzekeringswereld. Een kleine troost: een deel van je auto zal nog worden gebruikt. Hoe? Lees dan gauw verder over het proces van autorecycling.


Groene autorecycling

Het maakt niet uit in welke unieke, extravagante kleur jouw auto is gehuld: autorecycling gaat tegenwoordig op een gewone,
groene manier. Was de problematiek van de uitputting van grondstoffen en de alsmaar groeiende afvalbelt een aantal jaren terug nog een groot probleem: nu wordt dit gereduceerd door te recyclen, ook auto's worden nu veelvuldig gerecycled.
autorecycling
Een hoop waardeloze schroot? Zeker niet!

Herbruiken auto onderdelen

Verschillende auto-onderdelen kunnen op deze manier opnieuw worden gebruikt. Daarnaast is recycling een groen alternatief voor verbranding. Recycling zorgt voor veel minder uitstoot van CO2, en dit draagt natuurlijk weer bij aan het milieu. Tegenwoordig gaat elke auto die niet meer in staat is om te rijden naar de sloop waar er verder niet meer naar wordt omgekeken. Tenminste, dat zou je denken. Om de auto's te recyclen komen ze op een gegeven moment inderdaad terecht bij een recyclingbedrijf voor auto's.  


Herbruiken, recyclen of exporteren?

Deze hebben weliswaar een groen beeld bij de toekomst. Meestal worden de auto's die binnenkomen bij het betreffende bedrijf eerst milieuvriendelijk gemaakt. Daarna worden de bruikbare auto onderdelen gesorteerd als ze kunnen worden hergebruikt, gerecycled of goed genoeg zijn voor de export. Ook worden de schadelijke stoffen uit de auto's verwijderd. Vervolgens komt alles terecht bij verwerkers die alles op een hoogwaardige manier verwerken. Onderdelen voor de export worden apart verzameld.


PST

PST staat voor Post Shredder Technieken. Nadat alle bruikbare onderdelen uit de auto zijn gehaald blijft het autowrak nog over welke grotendeels bestaat uit metaal. De autowrakken worden opgekocht en gaan door een shredder: een installatie die de auto vermaalt tot een groot 'brok'. Hieruit worden nog grove stukken ijzer en koper gehaald. Het restafval wordt wel 'shredderafval' genoemd, bestaande uit metalen, rubber, kunststoffen, glas, vezels en zand. Deze mengsels worden vervolgens weer gescheiden door gebruik te maken van PST-technieken. Denk aan een grote magneet die het ijzer uit de mengsels haalt wat nog is achtergebleven.

 

Je wrak verkopen

Als je auto klaar is voor de sloop dan kun je deze verkopen aan een recyclingbedrijf. Zij passen dan het recyclingproces toe dat tegenwoordig vereist is. Veel onderdelen van oude of beschadigde auto's kunnen namelijk nog worden gebruikt.


Streven naar nieuwe doelen

Vanaf 2015 moet 95% van het gewicht van auto's gerecycled worden, dit gaat om materialen en stoffen in de auto. Nu staat dit percentage nog vastgesteld op 85%. Door dit streefgetal zal er in de toekomst minder beroep worden gedaan op onder andere de grondstoffen. Minder uitputting is beter voor het milieu. Daarnaast worden auto's die niet meer gebruikt kunnen worden niet plompverloren op een grote belt gegooid, maar wordt er zowaar verplicht gesteld dat de bruikbare materialen worden gesorteerd en hergebruikt.

 

'Recyclingbijdrage'

Om in het groene kader te blijven is de verwijderingsbijdrage die je voorheen betaalde bij het kopen van een auto verandert in de recyclingbijdrage. Deze bijdrage heeft een andere naam gekregen omdat steeds meer bedrijven en fabrieken die werkzaam zijn in de auto-industrie op een milieubewustere manier  werkzaamheden uitvoeren. Dit alles is bevorderlijk voor het imago van deze bedrijven die toch een bijdrage willen leveren aan de duurzaamheid. Bovendien suggereert een verwijderingsbijdrage dat het gaat om afval en materialen die niet meer gebruikt kunnen worden.


Milieubewuste auto's


Niet enkel het proces van recyclen van auto's gaat tegenwoordig op een steeds meer milieubewuste manier. Gelukkig maken veel autofabrikanten tegenwoordig de auto zelf ook al 'groen'. Bij betreffende auto's wordt er een groen energielabel opgeplakt, dit betekent dat zo'n auto minder brandstof verbruikt per een bepaalde hoeveelheid gereden kilometers.
autorecycling
De gemiddelde eindigt na 14,6 jaar als wrak.


'Groene' auto zuinig?

Of een auto rijdt deels op elektriciteit en deels op brandstof. Er wordt echter nog gespeculeerd of een 'groene' auto wel echt zo zuinig is dan dat er wordt beweerd. In de praktijk zijn ze wel zuiniger dan de normale auto's, maar niet zo zuinig zoals de fabrikant dat aanvankelijk beweert. Er zijn uiteraard een aantal factoren die hier invloed op hebben zoals rijgedrag, het type banden en de snelheid.

Cijfers

Bovenstaande informatie lichten we nu nog even toe in een aantal spraakmakende cijfers wat betreft autorecycling.

• Maar 1% van al het afval in Nederland wordt gevormd door autowrakken
• De gemiddelde auto in Nederland eindigt na 14,6 jaar als wrak
• Een auto bestaat voor 75% uit metaal



Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier
Ook leuk
Waarborgfonds Via het Waarborgfonds autoschade verhalen
BPM berekenen BPM berekenen: lees hier alles over BPM informatie
Auto verzekeringen Informatie over de goedkoopste autoverzekeringen
LPG installatie inbouwen Minimaal 20.000 km per jaar? dan is LPG goedkoper!
Dagwaarde auto bepalen Dagwaarde van een auto bepalen

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl