Auto pakkingen
Het is van belang dat een pakking zich goed aanpast aan de delen die afgedicht dienen te worden. Nadat de delen strak op elkaar aangesloten zijn zal een pakking gaan meewerken en de juiste vorm aannemen. Meest bekende variant is wellicht de uitlaatpakking en turbopakking. Door de pakking ontstaat een goede afdichting.
Pakkingen bestaan er in twee soorten, vloeibare ,- en vaste pakkingen. Met ieder zijn voor,- en nadelen. Laten we deze eens bekijken.
Als de kleppendeksel pakking of koppakking ouder wordt, of uitgedroogt is kan dat resulteren in een zwetende pakking. In beginsel kan het geen kwaad, als het binnen de perken blijft. Als je elke maand een liter olie moet bijvullen en er olieresten onder de auto zichbaar zijn moeten er wel alarmbellen gaan rinkelen.
Als er opeens witte rook uit de uitlaat vandaan komt is een kapotte koppakking vaakveroorzaker is. Vervolgens zal de koelvloeistof door het snel opraken, als opeens de motortemperatuur omhoog schiet is kun je er vergif op innemen dat het de koppakking is. Bestaat er twijfel? Dan kan een compressietest je een sluitend antwoord geven.
De prijs van een pakkingset valt reuze mee, de arbeidsintensieve de(montage) klus van de koppakking maakt het een kostbare reparatie. De koppakking zit in het midden van het motorblok, tussen het cilinderblok en de cilinderkop. De meeste uitlaatpakkingen zijn redelijk snel gemonteerd.
Uitlaat pakking
Ook tussen de uitlaatdelen is een zgn. uitlaatpakking noodzakelijk. Deze zorg voor het luchtdicht maken van de uitlaatlijn.
Dit is essentieel voor de APK keuring. Tevens voorkomt het dat de losse delen kunnen van trillen. Je hebt een pakking nodig voor op de uppipe, downpipe, middendemper en einddemper.
Het is van groot belang dat je pakkingen secuur aanbrengt. Vaak is het een tijdrovende klus om een lekkende pakking weer te vervangen.
Als je de pakking hebt aangebracht controleer je deze goed voordat je alles weer gaat terugbouwen. Je kunt ook een beetje olie gebruiken om de pakking even goed te laten plakken.
Als bij de kleppendeksel er dan in zijn geheel opzit kun je deze staps gewijs en kruislings aandraaien. Dit voorkomt dat de pakking mogelijk gaat scheeftrekken tijdens het aandraaien.
Kapotte turbo
We kennen praktijkgevallen dat turbo's kapot zijn gegaan omdat kunststof residu van pakkingmateriaal de smering van de turbo blokkeerde.
Zonder koeling gaat de turbo onherroepelijk stuk. We snappen dat bij kleine reparaties, zonder al te veel hoeven demonteren het aanlokkelijk is, maar ga dus zeer zorgvuldig te werk met het aanbrengen. Idealiter ga je voor vaste pakkingen. Motorsteunen vangen de meeste vibraties op, maar lang niet allemaal.

Autokrik
Welke autokrik is het beste? Je leest 't hier!
Oliekoeler
Oliekoeler: onmisbaar voor de sportieve rijder
Accu
Auto accu's nader bekeken: hoe voorkom je startproblemen?
Interieurfilter
Interieurfilter vervangen: hoe en wanneer?
Oliefilter vervangen
Oliefilter tijdig vervangen voorkomt motorschade