Home Motor Tuning Short shift

Via short shifter sneller en strakker schakelen!

Een short shift, of short shifter, je hebt er vast wel eens van gehoord, maar wat is het precies? Heel in het kort gaat het om een schakelsysteem waarbij de afstand tussen de verschillende versnellingen een stuk korter is dan bij 'normale' systemen, waardoor je sneller en nauwkeuriger kunt schakelen. Dit scheelt tijd en verhoogt de prestaties van je auto. Het monteren van een short shift systeem is niet moeilijk, lees maar! 

Short shifters

Het beoogde effect van een short shifter is een verkleining van de afstand die je hand moet afleggen om van de ene versnelling naar de andere te schakelen. Op deze manier ben je minder tijd kwijt aan het schakelen, voorkom je dus tijdverspilling, en verhoog je de prestaties van je auto. Bovendien wordt speling in het schakelsysteem geëlimineerd waardoor je de volgende versnelling preciezer kunt raken. Een short shift verbetert zo niet alleen de prestaties, maar zorgt ook voor een betere voeling met je auto, doordat het schakelen directer en strakker verloopt.

shortshift
40% kortere schakelafstand,sportiever schakelen!

Standaard schakelsysteem

Het standaard schakelsysteem van de meeste auto's is - zeker in vergelijking met de sportieve look van de short shift - wat aan de grote kant en maakt mede daardoor een wat logge indruk. Schakelsnelheid heeft dan ook geen prioriteit voor de meeste fabrikanten; zij stellen gebruikersgemak en algemeen comfort voorop. De schakelmethode die zich in eerste instantie richt op snelheid en accuratesse wordt ook wel short shifting genoemd. Hierbij wordt dus gebruik gemaakt van een short shift of short shifter. 


Hoe werkt een short shifter?

Een short shift is niet slechts een kleinere of ingekorte versie van een standaard schakelsysteem, zoals nog vaak wordt aangenomen. Immers, het inkorten van de versnellingspook heeft geen effect op de hoek die de as van de pook maakt tijdens het schakelen van de ene versnelling naar de volgende, en het is juist de verkleining van deze hoek die de tijdswinst met zich meebrengt. 

Zo dus werkt de short shift: de hoek die de pook moet maken van versnelling naar versnelling is kleiner dan bij het standaard systeem en daardoor is de afstand die je hand moet afleggen korter. De schakelgang kan soms met maar liefst 5 centimeter worden teruggebracht, hetgeen neerkomt op een 40 procent kortere schakelafstand. Daarin zit de tijdswinst. Overigens is de pook van een short shifter wel degelijk ietsje korter dan bij het standaard systeem (maar dit is dus niet de belangrijkste reden voor de verbetering van de prestaties). 


Short shifter schadelijk voor je auto?

Volgens hardnekkige geruchten zou een short shifter schade kunnen aanbrengen aan je auto. Dit is een broodje aap. Dat wil zeggen: zolang je verantwoord omgaat met de shifter en het systeem zorgvuldig monteert, kan er weinig gebeuren. Helaas is het zo dat menig automobilist de short shift als excuus aangrijpt om de auto agressief van versnelling naar versnelling te slaan en hevig aan de pook te rukken alsof er een race op leven en dood à la The Fast and the Furious gereden wordt op de normaal zo kalme Nederlandse snelwegen. Met een dergelijke rijstijl rij je hoe dan ook je versnellingsbak de vernieling in, short shift of geen short shift. Het is dus, zoals wel vaker, de bestuurder die de problemen veroorzaakt, niet de auto. 


Verschil tussen short shifting en een short shifter

Om mogelijke verwarring te voorkomen leggen we even kort uit wat het verschil is tussen short shifting en een short shifter. De één is een schakelmethode, de ander een product. Iemand is bezig met 'short shiften' als hij eerder, dus bij lage toeren, opschakelt naar een hogere versnelling dan normaliter. Hierdoor wordt er brandstof bespaart. In gladde weersomstandigheden kan deze manier van schakelen uitkomst bieden, op deze manier verklein je de kans op het doorlippen van de wielen.

Short shifting: is een schakelmethode. Eerder opschakelen naar hogere versnelling, bij relatief lage toeren.

Short shifter: is een product. Na montage is de afstand tussen de versnellingen kleiner. Gevolg is een directer/strakker schakelen.


short shift vergelijking
De afstand in een standaard schakelsysteem (boven) en een short shifter is groot

Makkelijk zelf monteren

Ook de montage van de short shifter hoeft heen schade op te leveren: je hoeft namelijk geen aanpassingen te doen aan de versnellingsbak - die laat je met rust. Je kunt de short shift dus gemakkelijk zelf monteren. Doe dit wel zorgvuldig. Neem de tijd en zorg ervoor dat je een short shift van goede kwaliteit op de kop tikt. Je wilt immers niet dat de shifter opeens loslaat onder het rijden... Dit gezegd hebbende: met de montage ben je waarschijnlijk slechts een halfuurtje zoet. 


Alleen aftermarktet?

Een short shift kit komt meestal als een aftermarket product dat je dus zelf dient te installeren of door een garage kunt laten installeren. Sommige autofabrikanten bieden de short shifter echter ook aan als een optionele toevoeging aan de auto die je nieuw koopt. Daarnaast is het soms mogelijk om de autodealer een short shifter in je nieuwe auto te laten monteren.  


Montagetips 

Short shift kits zijn er voor vrijwel alle automerken en autotypen en passen bij ieder auto-interieur. De montage van een short shift is voor ieder merk en type auto meestal wel net even anders. Voor je begint raden we je daarom aan om eens rond te kijken op het webforum van jouw automerk voor installatietips. Er zijn altijd wel andere gebruikers die ervaring hebben met het installeren van een short shift systeem! 

De montagetips die hieronder volgen zijn over het algemeen van toepassing op ieder merk en type auto.  



Stap 1

Draai de knop tegen de klok in van de pook af. Draai vervolgens de afsluitring van de vrijgekomen schroef. Leg deze ter zijde: je hebt ze later weer nodig. Til nu het centrale paneel (bevindt zich rond de pook) van het schakelsysteem. Als het goed is kun je deze zo los klikken. Draai hem om en klik de bedrading los. Nu kun je het paneel uit de auto verwijderen. Leg deze weg op een veilige plek, ook het paneel moet je aan het einde weer terugplaatsen. Soms is je auto ook voorzien van een schijf wit, geluiddempend isolatiemateriaal. Verwijder deze ook en leg hem ter zijde voor latere terugplaatsing.  
short shift onderkant auto
Denk aan de veiligheid tijdens het werken onder de auto


Stap 2

Schroef de metalen frame inclusief de rubberen binnenvoering rond de pook los en leg frame, voering en bouten ter zijde - zoals alles tot nu toe bewaren voor hergebruik. Verwijder ook de daaronder liggende rubberen voering, en leg die ter zijde. Draai nu de twee bouten los van de metalen plaat daaronder met behulp van een 10 mm dopsleutel. Deze bouten heb je later niet meer nodig, maar het is handig deze te bewaren mocht je het standaard systeem ooit terug willen of moeten plaatsen. Voor het gemak dien je de pook in de vijfde versnelling te zetten; zo kun je het makkelijkst bij de schroeven. 


Stap 3

Voor deze stap dien je de voorkant van de auto omhoog te krikken met behulp van een krik. Denk aan de veiligheid!  Zoek de onderkant van de shifter - deze moet nog steeds in de positie van de vijfde versnelling staan! - en gebruik een 12 mm dopsleutel om de bout te verwijderen die de shifter met de shifter stang verbindt - deze bout heb je straks wel weer nodig. Terug in de auto kun je nu de metalen plaat én de shifter/pook verwijderen. Ook de nu vrijgekomen veer kun je nu verwijderen en bewaren. 


Stap 4

De volgende stap is om de plastic huls rond de standaard schakelpook te verwijderen. Dit kun je het beste doen door de pook met de bodem naar boven in een bankschroef te plaatsen en deze met een hamer uit de huls te tikken. De huls heb je straks nog nodig om rond de nieuwe shifter te plaatsen. Met de oude pook doe je niets meer.

Stap 5

Wrijf de kogel van de short shift in met vet. Maak de plastic huls schoon en wrijf ook deze in met vet. Druk nu de short shifter in de huls; hiervoor kun je opnieuw de bankschroef gebruiken. Zorg ervoor dat de onderste aansluitpen van de shifter recht boven dat deel van de plastic huls staat waar zich geen zwart rubber bevindt. 
"Monteren doe je eenvoudig zelf. Ga wel zorgvuldig te werk!"

short shift montagetips


Stap 6

Terug in de auto installeer je allereerst de ronde metalen vulring in het pookgat. Plaats de eerder verwijderde veer (stap 3) in de vulring en plaats daarbovenop de andere metalen vulring (de meer 'strijkboutvormige'). Installeer nu de short shifter: de afsluitpen rechts richting de passagiersstoel (op 'drie uur'). Plaats de in Stap 2 verwijderde metalen plaat daarboven en zorg ervoor dat de schroefgaten recht boven die van de bovenste vulring komen te liggen. Plaats nu twee nieuwe bouten - meegeleverd met de short shifter - in de gaten, maar draai ze nog niet helemaal vast. 


Stap 7

Onder de auto plaats je de twee RVS pluggen onder de short shifter. Nu kun je de onderkant van de short shifter in de shifter stang aanbrengen. Draai beiden vast met de bout die je in de Stap 3 hebt verwijderd. 

Stap 8

Terug in de auto kun je de metalen plaat afstellen. De pook dient in de vijfde versnelling te staan en dus dient de afsluitpen de plaat te raken. Wanneer de afstelling klopt, kun je de bouten vastdraaien. Controleer of alle versnelling goed koppelen, vooral de vijfde en de zesde. Als de shifter de stroef beweegt, moet je waarschijnlijk de bout aan de onderkant van de auto iets losser draaien. 
"Short shifter geïnstalleerd? Da's nog geen reden om het gas er op te zetten!"


Stap 9

Installeer alle onderdelen in omgekeerde volgorde zoals je ze in Stap 1 en 2 verwijderd hebt. 

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier

Ook leuk
Wastegate Wastegate voorkomt dat turbodruk te hoog wordt
Sport katalysator Sport katalysator haal meer vermogen uit je uitlaat!
Hitteschild einddemper Hitteschild uitlaat - alleen voor de looks? Of toch ook...
Boostcontroller Via een Boostcontroller zelf turbodruk regelen
Silicone auto slangen Siliconen slangen voor je auto kopen? Check onze tips!

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl