Home Motor Tuning Lachgas tuning

Lachgas / NOS injectie kits, 200 pk extra via een knop

Er doen een heleboel verhalen de ronde over lachgas; het zou brandbaar zijn, een fles zou ieder moment kunnen exploderen en als je het meer dan 2x gebruikt kun je de motor vervangen.


Bizarre vermogenswinst


Deze verhalen zijn meestal afkomstig van mensen die net zo veel ervaring met lachgas hebben als jij en ik met ruimtereizen. Feit is dat lachgas is opgebouwd uit zuurstof en stikstof en zonder nu heel technisch te worden zorgt deze extra zuurstof ervoor dat er meer brandstof verbrand kan worden hetgeen extra vermogen oplevert.

lachgas


Techniek achter injectie


De injectie van lachgas in de verbrandingskamers, van een interne verbrandingsmotor, als een manier om het vermogen van de motor te verhogen is vroeg in de tweede wereldoorlog ontdekt door de Duitse vliegtuigindustrie.

Gedurende de jaren vijftig herontdekte de beroemde stock car racer 'Smokey Yunick' lachgas injectie als één van zijn vele trucs om races te winnen, totdat het ontdekt en verbannen werd door NASCAR.  


    

Nieterminst, zijn er door de jaren heen binnen NASCAR toch nog verschillende schandalen aan het licht gekomen van het misbruik van lachgas en word het waarschijnlijk tot op de dag van vandaag nog steeds gebrukt door de traagste onder de racers. In de late zeventiger en vroege tachtiger jaren werd lachgas dan ontdekt door de streetracers.


Op de dag van vadaag is distikstofmonoxide injectie, net zoals vele andere aanpassingen zoals agressievere nokkenassen, grotere carburators, grotere drukverhouding, grotere inlaatstukken en uitlaatsystemen een praktische weg tot meer pk's . En kan...zoals iedere andere aanpassing...misschien nog meer omdat het zo makkelijk leid tot misbruik...een nadelige invloed op de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de motor teweeg brengen. Teveel van het goede? Je kunt ook extra pk's pakken door het plaatsen van een grotere turbo. Deze kun je combineren met een   dumpvalve of blow off valve.
lachgas

Een eigenschap van distikstofmonoxide is dat het bij een temperatuur van 565° farenheid ontbindt in stikstof en zuurstof. Wanneer het wordt toegevoegd in het inlaatspruitstuk van de motor wordt het de verbrandingskamer ingezogen en zal er bij compressie, wanneer de temperatuur een hoogte bereikt van 565° farenheid een zeer zuurstofrijke mix ontstaan.

Als dan tijdens de injectie van het gas extra brandstof voorzien krijgen je het effect van een super charger, dit wil zeggen een grotere compressie verhouding in de motor.

Lachgas installaties in auto's werken zoals de afterburner van een jet en worden gebruikt voor een korte periode van verhoogd vermogen. Je zult ook andere auto bougie's, sportluchtfilter en aangepaste autobanden moeten wil je het maximale er uit halen.

Simpel gezegd, N2O injectie lijkt zeer veel op een supercharger of een compressieverhoging gedurende de verbranding, het kan dramatisch de dynamische druk in de motor verhogen.

Een ander uitdaging bij een N2O systeem is het in juiste proporties afleveren van de N2O en extra brandstof aan de motor. Als je lachgas in de motor inspuit met te weinig extra brandstof, zal het slechte N2O en brandstof mengsel de ontstekingsproblemen nog erger maken. Ontstekingstemperaturen zullen de hoogte invliegen en een catastrofisch einde zal zeker plaatsvinden. Als de proportie zo is dat er te veel brandstof wordt geleverd, zal dit een snelle daling van het vermogen voordeel als gevolg hebben.

Lachgas heeft ook een zeer grote kwantiteit (weinig geld,grote vermogen toename) als men het juist installeert. Aan de andere zijde natuurlijk is de pret ook snel gedaan, de vermogen piek duurt maar net zo lang als de fles N2O meegaat. De gemiddelde fles is een 20 ponds fles en zal met een voor de straat geprepareerde V8 ongeveer 20 seconden bruikbaar zijn.

Dus, N2O tuning is niet zoals vele mensen denken een rechtstreekse weg naar motor problemen. Wanneer men het juist gebruikt en het verdeeld wordt door een fatsoenlijk geïnstalleerd systeem kan N2O zorgen voor ongelooflijke toenames in vermogen. 

Hoe geeft lachgas meer pk aan je motor?

Lachgas is een mengsel van stikstof en zuurstof. Stikstof koelt je motor af en je inlaat temperatuur waardoor er meer zuurstof per kubieke cl ontstaat (denk aan ijle lucht in de bergen) Voeg hier extra brandstof aan toe en je krijgt een grotere ontbranding in de cilinderruimte. Hoe groter je ontbranding des te meer pk je erbij krijgt. Meer info over lacggas check je op de site van Autokompas.

Hoe werkt lachgas in een injectie motor?

- Het NX systeem is een totaal op zichzelf werkend lucht brandstof leverings systeem dat met het brandstof injectie systeem werkt. Het levert brandstof en zuurstof naar de cilinders via het gepatenteerde shark verstuiver. Deze is centraal gemonteerd in het inlaattraject om de extra pk's te leveren.

Hoe werkt het lachgas systeem op een motor met een carburateur?

- Het meest algemene systeem wat gebruikt wordt voor carburateur motoren is d.m.v het plaatsen van een 'plate' die tussen het inlaatspruitstuk en carburateur wordt gemonteerd. Deze 'plate' is rondom geperforeerd en levert op deze manier een gedoseerde hoeveelheid lachgas en brandstof aan de aangezogen luchtstroom.

Hoe gemakkelijk is het om een standaard nitro systeem te installeren?

Het NX stage 1 EFI systeem is een erg makkelijk systeem en vereist geen verdere motoraanpassingen. Installeer gewoon de 'shark' verstuiver in het inlaat traject ongeveer 5 tot 15 cm voor het gasklephuis en sluit de brandstof solenoid aan op het hoge druk gedeelte van de brandstof galerij en je bent zo goed als klaar.

Wat is het verschil tussen een nat en een droog systeem?

Een nat systeem injecteert een homogeen mengsel van lachgas en brandstof in de luchtstroom en zorgt daarmee voor een perfecte lachgas / brandstof verhouding per cilinder. Daarentegen spuit een droog systeem enkel schraal lachgas in de luchtstroom en is het compleet afhankelijk van de brandstof verrijking door de EFI injectoren. Het probleem van dit systeem is dus dat iedere cilinder schommelende hoeveelheden lachgas te verwerken krijgt maar wel de fabriek voorgeprogrammeerde hoeveelheden brandstof. Dit resulteert weer in een rijk/arm mengsel verhouding in de motorcilinder wat in bijna alle gevallen zware motorschade oplevert.

Wat voor veiligheidsvoorzieningen zitten er op een NX systeem?

Er zijn verschillende veiligheid gerelateerde voorzieningen die gebruikt kunnen worden op een modern lachgas systeem. De meest belangrijke daarvan is de volgas schakelaar, die er voor zorgt dat het systeem niet per ongeluk kan worden ingeschakeld.

Alle leidingen zijn van luchtvaart kwaliteit roestvrij staal, teflon. En alle NX systemen worden geleverd met de allerbeste rvs solenoid verkrijgbaar. Verder kun je je systeem uit breiden met een speciale lachgas filter, en met speciale veiligheidsschakelaars voor benzine en oliedruk.

 


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier

Ook leuk
Guerrilla uitlaten Standaard uitlaat en sportuitlaat tegelijk: Guerrilla
Diesel tuning Dieseltuning, chiptuning voor diesel auto's
Short shift Via short shifter sneller en strakker schakelen!
Uitlaatsierstuk Uitlaatsierstuk: een sieraad voor je auto!
Boostcontroller Via een Boostcontroller zelf turbodruk regelen

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl