Een motor heeft de juiste brandstofdruk nodig om optimaal haar krachten te kunnen genereren. Een te lage brandstofdruk resulteert in een minder goed werkende motor, maar ook een te hoge brandstofdruk is niet wenselijk. De verbrandingskamer en de bougies kunnen dan vervuild of verstopt raken, plus een te hoge druk zorgt ervoor dat je brandstof verspilt. Een brandstofdrukregelaar voorkomt deze dingen!
Met een brandstofdrukregelaar kun je zelf de druk bepalen die op de benzinerail, en dus op je injectoren, staat.
Je kunt de druk hiermee traploos verhogen, met als gevolg dat de injectoren door de hogere druk tijdens het openen meer inspuiten. Dat betekent meer vermogen bij lage toerentallen!
Een brandstofdrukregelaar vervangt de standaard benzinedrukklep en verhoogt de druk op je injectoren sneller dan normaal. Zo krijgt het motorblok in een mum van tijd de juiste hoeveelheid benzine en vindt er een betere verbranding plaats.
Het vermogen van de motor zal in de lage toeren nu iets hoger liggen. Je auto zal sneller reageren, accelereren en een stuk prettiger rijden!
Een universele brandstofdrukregelaar en -meter zijn vaak als set verkrijgbaar, inclusief brandstofslang, vacuümslang, beugel en twee adapters. Voor zo'n 100 euro heb je al een complete universele set waarmee je traploos je brandstofdruk kunt regelen. Wil je het beste, kies dan een brandstofdrukregelaar die speciaal voor jouw type automodel gemaakt is.
Een goede brandstofdruk is essentieel voor een goed werkende motor. Combineer een brandstofdrukregelaar met een brandstofdrukmeter en je kunt de benzinedruk van je auto met injectie perfect controleren en regelen. Op de brandstofdrukmeter kun je zien hoe hoog de brandstofdruk is. Je kunt zo nagaan of de ingestelde benzinedruk tijdens het rijden wordt gehandhaafd. Een brandstofdrukmeter is alleen nuttig als je een brandstofdrukregelaar hebt.
Hoe weet je of je problemen hebt met de brandstofdruk en/of je brandstofdrukregelaar? Enkele symptomen die hierop kunnen wijzen:
Houd een bak, doeken en (voor de zekerheid) een brandblusser (poederblusser) bij de hand. Het systeem staat namelijk onder druk (3 tot 5 bar), ook lang nadat de motor is uitgeschakeld. Er zal brandstof vrijkomen en dit kan soms een behoorlijke hoeveelheid zijn. Houd hier rekening mee. Vang de wegstromende benzine op en behandel deze als speciaal afval.
Je kunt eventueel een vaste sensor in je dashboard (laten) monteren, maar dan moet je gebruik maken van een brandstofdruk isolator. Om veiligheidsredenen wordt aangeraden een brandstofdrukmeter buiten de auto te plaatsen, bijvoorbeeld voor de voorruit. Leg in geen geval een slang naar binnen!