Brede banden: de voor- en nadelen van brede banden
Meer grip in de bochten, een betere acceleratie, een kortere remweg en was er niet nóg een heel groot voordeel van rijden op brede banden? Inderdaad! Maar kiezen voor brede banden heeft ook een aantal nadelen. Tuning-gids legt de voor- en nadelen van brede autobanden voor je op de weegschaal. Trek zelf je conclusies.
Brede banden
Banden zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van je auto. Ze brengen de krachten van je motor over op het wegdek en zorgen er daarnaast voor dat je wagen bestuurbaar is.
Of je rijdt op gewone of extra brede banden heeft behoorlijk veel invloed op de prestaties, veiligheid en de brandstofkosten. Waarom kiezen veel tuners voor brede banden en waarom zijn brede banden voor de standaard automobilist vaak niet praktisch? Laten we eens wat voor,- en nadelen van breed schoeisel bekijken.
Letterlijk en figuurlijk: DIK
Brede band, weinig profiel
Wil je het vermogen van je motor optimaal overbrengen op het wegdek, dan is het zaak ervoor te zorgen dat je een zo groot mogelijk contactvlak hebt tussen de auto en het asfalt. Brede banden met zo min mogelijk profiel zouden dan ideaal zijn. Op een droog wegdek is dat eigenlijk geen probleem, maar op nat asfalt is dat een heel ander verhaal. Te weinig profiel kan dan al snel leiden tot aquaplaning. Je hebt op een nat wegdek een goed profiel nodig, omdat het water door die kanaaltjes langs de zijkant afgevoerd moet worden.
Contactvlak
In de Formule 1 zie je dat coureurs op droog wegdek kiezen voor droogweerbanden: slicks. Zodra het gaat regenen hebben ze profiel nodig om niet te gaan glijden en moeten ze de pits in om over te schakelen op intermediates (een tussenoplossing) of, bij flinke regenval, op wets (regenbanden met een flink profiel).
In de praktijk, op de gewone Nederlandse wegen, is een band met geen of weinig profiel gevaarlijk. Voldoende profiel hebben is voor je wagen zelfs een vereiste om door de keuring te komen. Aangezien we het contactvlak met het wegdek dus niet kunnen vergroten door te kiezen voor weinig tot geen profiel, is er nog maar één optie over om dit te bereiken: brede banden.
Brede banden & aandrijving
Ga je voor maximale prestaties, dan moet je in eerste instantie aandacht besteden aan de achteras, omdat daar bij het accelereren de meeste kracht van wordt gevraagd. Zeker als je een bolide met achterwielaandrijving hebt natuurlijk. Tegenwoordig worden steeds meer sportwagens voorzien van vierwielaandrijving, omdat dat in de praktijk voor de gemiddelde rijder gewoon het prettigst rijdt.
Toch ontstaat ook bij een wagen met vierwielaandrijving de meeste druk op de achteras. Veel sportwagens hebben op de achteras bredere banden dan op de vooras. Door te kiezen voor brede banden aan de achterzijde kun je de prestaties van je wagen dus verbeteren.
Voordelen brede banden
Brede banden geven je meer grip (op een droog wegdek), een snellere acceleratie en een kortere remweg. Dat klinkt hemels! Maar laten we even met beide beentjes op deze aardkloot blijven staan en objectief kijken naar de voor- en nadelen van rijden op brede banden. ADAC, de Duitse versie van de ANWB, heeft de prestaties van brede banden getest met een Kia Cee'd. De rijeigenschappen van deze wagen werden gemeten, zowel op nat als op droog wegdek. Daarbij werden vijf verschillende bandenmaten onder de auto gezet.
Kijk eens hoe breed de velgen en dus banden zijn.
Kortere remweg
Conclusies: met brede banden rem je sneller, zowel op droog als op nat asfalt. Dat is een belangrijk voordeel van brede banden. Maar uit de test kwamen ook enkele nadelen van brede banden naar voren.
Nadelen brede banden
Brede banden maken meer herrie en maken de rit minder comfortabel en duurder. Meer grip heeft namelijk als gevolg dat de
rolweerstand omhoog gaat en dat gaat ten koste van je brandstofverbruik (en het milieu).
Brede banden en velgen zijn ook zwaarder in gewicht en duurder in aanschaf. Nog een nadeel: de testauto van ADAC ging op brede banden met 69 kilometer per uur al glijden door aquaplaning, terwijl dit op een smalle band pas gebeurde bij een snelheid van 80 kilometer per uur. Brede banden zijn minder veilig op een nat of besneeuwd wegdek, omdat het water minder goed afgevoerd kan worden.
Schokkend
Verder weten we dat de bandenspanning een issue is als je voor brede banden kiest. Om de omtrek van de banden gelijk te houden, moeten brede banden een hele lage bandenspanning hebben. Dat rijdt niet al te comfortabel, omdat de schokdempende werking bij een lage bandenspanning natuurlijk zeer laag is (hobbeldebobbel). Tevens kost rijden met een lage bandenspanning meer brandstof.
Brede banden hebben nog een nadeel: ze slijten sneller. Bovendien leiden brede banden tot een zwaardere belasting van de stuurbekrachtiging, de fuseekogels, stabilisatorstangen, wiellagers en de ophanging.
Onze conclusie
Duidelijk: brede banden kunnen leiden tot betere prestaties van je bolide, vooral als het gaat om de acceleratie en de remweg. Nice! En ja, er kleven helaas ook een aantal nadelen aan de keuze voor brede banden. Meer last van geluiden en minder comfort: daar kunnen we best mee leven. De kick van rijden op brede bandjes maakt ons vrijwel immuun voor herrie en hobbels. Maar hogere brandstofkosten en snellere slijtage van de banden en andere onderdelen vinden we minder leuk. Wegen voor jou de voordelen op tegen de nadelen? Die conclusie kan alleen jij trekken.
Brede banden, brute look!
Wacht eens even... zijn we niet een heel belangrijk punt vergeten? Natuurlijk. Brede autobanden zijn een lust voor het oog! Brede sloffen zijn populair onder de tuners, omdat ze je wagen een snelle, stoere uitstraling geven. Zeker als je ze combineert met strakke velgjes.
"
Hoe breder de band, hoe bruter de look!
"
Brede banden: de marges
Hoe luidt het gezegde ook alweer: wie het breed heeft, laat het breed onder de wagen zetten...? Hoe breder de band, hoe bruter de look! Wel jammer dat je er zelf geen biet van ziet als je rijdt. En let wel op: té brede banden zijn niet aan te raden.
Brede banden zijn (héél) leuk, maar je moet wel ergens een grens trekken. Je wilt er natuurlijk wel veilig en comfortabel mee kunnen rijden. Als je kiest voor brede banden, zorg er dan voor dat ze niet buiten de wielkast uit komen. Let daarbij ook op de rolomtrek: houd deze altijd binnen 2,5 procent van het origineel. Verder moet de breedte van de velgen natuurlijk passen bij de maat van de banden.
Toekomst van de autoband
Meer grip is veilig, maar een hoger verbruik en een zwaardere belasting op het milieu zijn niet wenselijk. Deze tegenstrijdig-heden leiden tot hoofdbrekens bij de bandenfabrikanten. Toch lijkt de keuze al gemaakt: futuristische conceptauto's zoals de Volkswagen XL1, de BMW i3, de Audi Urban Concept en de Toyota iROAD Concept zijn uitgerust met smalle bandjes. In 2025 rijden we rond op smalle 21 inch'ers, zo voorspelt Pirelli.