Oliekoeler
Een automotor genereert, zeker bij sportief rijgedrag of op het circuit, gigantisch veel hitte. Dat komt doordat de olie rechtstreeks in contact komt met hete onderdelen zoals zuigers, klepstelen en glijlagers. De motor is voor de koeling grotendeels afhankelijk van de olie.
De olie moet dus niet te warm worden en dat is precies de taak van de oliekoeler: de olie koelen. Een oliekoeler verlengt de levensduur van de motor en andere onderdelen die olie gebruiken, zoals een turbo.
Voorkom slijtage
Als de viscositeit van de olie te hoog is, dan is de olie te dun om je motor en andere onderdelen goed te kunnen smeren en het oliecircuit mooi schoon te houden. Met als gevolg: snellere slijtage van die belangrijke bewegende onderdelen van je wagen. Een oliekoeler is dus essentieel voor wie zuinig is op het hart van z'n bolide. De oliekoeler zorgt er ook voor dat de olie zelf goed zijn werk kan doen. Een goede motorolie kan ervoor zorgen dat je motor continu topprestaties levert en in optima forma blijft.
Nadeel?
Om volledig te zijn noteren we hierbij toch een minuscuul nadeeltje van de oliekoeler: houd er rekening mee dat je met een oliekoeler per olieverversing een beetje meer olie nodig hebt. Deze moet nu namelijk ook de weg door de oliekoeler afleggen.