Trommelremmen voor auto's wekken de remkrachten op aan de inwendige oppervlakte van een remtrommel (inwendige remschoenen). Ze worden bij auto's alleen op de achterwielen toegepast. Van deze remsoort zijn er zeer veel varianten die zich ten aanzien van functie en werking gedeeltelijk duidelijk van elkaar onderscheiden. Het vaakst wordt in de auto de 'simplexrem' toegepast. Trommelremmen vereisen ofwel een mechanisch-handmatig of automatisch bijstellen.
Om te voorkomen dat de remtrommels worden beschadigd, is een regelmatige controle van de voeringdikte wenselijk. Ook voor een goede remwerking is die controle natuurlijk nodig. Bij de controle van de voeringdikte kan meteen worden gelet op eventuele lekkage. Om een goede controle van de remvoeringdikte uit te voeren, is het noodzakelijk dat de remtrommels worden verwijderd. Hoe dat in zijn werking gaat lees je in stappen 1. t/m 9.
1.Draai de wielmoeren van het desbetreffende wiel los en krik de auto op. Plaats als ondersteuning autosteunen of blokken hout onder de auto.
2. Verwijder het wiel en zet de handrem los.
3. De nu zichtbare remtrommel kun je naar je toe trekken; soms moet eerst een enkele schroef of een verend plaatje worden verwijderd. Kan de trommel niet zonder meer worden verwijderd, sla dan al trekkend met een rubber hamer tegen de zijkant (de ronde kant) van de trommel. Hierdoor wil een eventueel aanwezige roestrand wel eens loslaten. Komt de trommel wel los, maar voel je dat deze ergens achter blijft haken,dan moeten de remschoenen eerst worden teruggesteld.
4. Controleer de toestand van de binnenkant van de remtrommel. Is deze duidelijk gegroefd dan moet je de trommel vervangen of laten uitdraaien bij een remrevisie bedrijf. Na het vernieuwen of uitdraaien moeten de remvoeringen worden vervangen.
5. Meet de dikte van de remvoering op. Meet daar waar de voering het meest is afgesleten. Is de voering ergens dunner dan 2 mm, dan moet de remschoen worden vervangen. Je moet ze dan zowel bij het linker- als bij het rechterwiel vervangen. Is de voering te dun, ga dan verder met het onderwerp 'Remschoenen vervangen' of laat deze vrij lastige klus over aan een vakman.
6. Is de voering nog voldoende dik, dan verwijder je zoveel mogelijk het stof dat op en achter de remschoenen en in de remtrommel zit. Dit kun je het beste doen met behulp van een kwast en een stofzuiger.
7. Vervolgens gaan we kijken of er ergens lekkage van remvloeistof optreedt. Ook kan het voorkomen dat bij bepaalde constructies olie uit de eindaandrijving van een aangedreven as bij de remmen terechtkomt. Is het remsysteem nat door lekkage van remvloeistof of olie, dan moet je de reparatie hiervan overlaten aan een vakman.
8. Vaak komt het voor dat de wielremcilinders wel lek zijn, maar dat de remvloeistof nog niet naar buiten komt. Dit kun je vaststellen door met een schroevedraaiertje voorzichtig de stofhoesjes een voor een op te lichten. Zie je achter de stofhoes duidelijk remvloeistoflekkage, dan dien je ook dit door een vakman te laten verhelpen. Is het rubber hoesje aan de binnenkant alleen een beetje vochtig, dan is reparatie nog niet direct nodig, maar is het wel aan te bevelen de controle na niet al te lange tijd nog eens uit te voeren.
9. Als alles in orde is, monteer dan de remtrommel en het wiel. Vergeet niet de rem weer bij te stellen als je deze vóór het verwijderen van de remtrommel had teruggesteld.
10. Controleer vervolgens de andere trommelrem.
Waarschuwing: bij alle werkzaamheden onder de auto breng je de auto omhoog met behulp van een krik; daarna plaats je autosteunen of blokken hout onder de auto. Vertrouw nooit alleen op een krik als je onder een auto moet werken, ook niet op een hydraulische garagekrik.
De grote broer van de trommelrem is de schijfrem. Grootste voordeel is dat een schijfrem onder de meeste omstandigheden de beste remprestaties levert. Trommelremmen werken soms beter, bijvoorbeeld in extreem zandige en stoffige situaties. Voor de rest is het eigenlijk een kosten/baten verhaal voor autofabrikanten. Bij kleinere en/of goedkopere auto's vinden we trommelremmen op de achterwielen. En dat is feitelijk de schuld van de schijfremmen die de voorwielen afremmen...
Deze zijn tegenwoordig zo goed, dat het veelal niet noodzakelijk is om óók schijfremmen op de achterwielen te hebben. Deze genereren nl. voldoende vertraging. Tijdens het remmen zal een auto een 'duikende' beweging naar voren maken, hierdoor manifesteerd het gewicht zich meer naar voren. Met andere woorden, de remmen aan de achterwielen worden relatief weinig aangesproken. Bij sportauto's/track auto's zul je overigens altijd schrijremmen 'rondom' aantreffen. Echte fanaten gaan de verhouding remdruk voor/remdruk achter aanpassen. Oftewel je gaat de rembalans veranderen.
Wanneer is welke remtype het beste? Dat is afhankelijk van diverse omstandigheden en de eisen die de bestuurder aan de remmerij stelt. Onderstaand een opsomming van wanneer remtype het beste scoort:
Tenslotte geven we je graag nog een tweetal tips om de trommelremmerij er wat strakker uit te laten zien: je kunt trommelremmen voorzien van een likje verf. Je rommelremmen schilderen doe je zo: Good luck!