Home Auto remmen Rembalans

Rembalans: de meeste remkracht op de voorremmen!

Voor de de ciruitrijders zal het bekend in de oren klinken, het aanpassen van de rembalans van de auto. Via de rembalans wordt het mogelijk het remgedrag van de auto volledig aan te passen. Met name in natweer condities is het instellen van de rem-balans zeer wenselijk.


Rembalans


Als je zelf de remverdeling gaat aanpassen zit je in 95% van de gevallen in een race,- of rally auto.

Een coureur voelt zelf het beste waar de meeste remkracht heen moet. Via een draaiknop kan de verdeling simpel aangepast worden. In droge weers condities is het noodzakelijk zoveel mogelijk remdruk op de voorste wielen te hebben.

rembalans afstellen
Rembalans staat bij droog weer eigenlijk alleen op de voorwielen.

Gewichtsverplaatsing

Bij het remmen zal het gewicht van de auto naar voren komen (dynamische aslastverplaatsing). Dan wil je dus voor de meeste stopkracht op de voorste stoppers hebben.

Race auto vs straat auto

Dit geldt zowel voor geprepareerde race auto's als voor de auto's op de openbare weg. Voor auto's die de motor achterin hebben gaat vrijwel hetzelfde op.


Nat/glad wegdek

Op een nat, of glad wegdek zal de remdruk meer op de achterwielen gezet worden.

Blokkerende remmen

Als al het remvermogen op de voorremmen staat zal dit sneller leiden tot het blokkeren van de voorwielen.

rembalans instellen
Natte omstandigheden: remverdeling aanpassen.

Lichte kont

Bij het remmen wordt de 'kont' van de auto nl. lichter. Er zal meer gewicht op de voorwielen komen.

De voorwielen moeten nu veel meer druk op een vrijwel gelijkblijvend oppervlakte overbrengen.

In gladde weer condities betekent dat een grotere kans op het missen van het rempunt. Of erger, de bocht.

Rijstijl

Uitaard speelt rijsstijl ook een aanzienlijke rol bij het vinden van de beste remverdeling. Het vergt continue aanpassing, het blijft voor een groot deel experimenteren.
"De juiste rembalans hangt af van soort banden, ondergrond, weers omstandigheden en rijstijl. "

Achterremmen

Het is af te raden grotere remschijven achter te hebben dan voor. De basisinstelling fabrieks af is prima voor de doorsnee autorijders.

Circa 75% van de remkracht zal op de voorremmen los gelaten worden. De overige 25% op de achterwielen. Als daar dan een fors grotere schijf met idem klauw op gemonteerd is zal dit zeker leiden tot (forse) rembalans problemen.

rembalans
Grotere achterremmen monteren? Denk om je rembalans!
Met zelfde hoeveelheid remkracht heb je ineens veel meer remmend vermogen. Bij het remmen in een bocht wil je niet het handrembocht uitwerking hebben! Als je achter steverige remvertragers wilt zul je niet onder een remverdeler uitkomen.

Electronische Rem Verdeling

Een remkracht verdeler bepaald de hoeveelheid remkracht dat er naar de voorste remmen en naar de achterste remmen gaat.

Automatisch EDB

signaleert hoeveel remkracht elk wiel nodig heeft. Dit gebeurt in tegenstelling tot rally en race auto's automatisch.

remverdeler
Remkrachtverdeler bepaalt hoeveel remkracht je voor en achter hebt.

Een coureur zal nl. ten alle tijden zelf de remverdeling willen kunnen aanpassen. Je heb vast wel eens een F1 coureur aan knopjes op zijn stuur zien draaien. Let maar eens op na een regenbui! Een daarvan is zeker ook de remverdeling! Voor
de sportieve rijdder is een mechanische remverdeler een betaalbare optie.

 

Honda S2000 v.s.Subaru Impreza STI: goed remwerk! 


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Remmen ontluchten
Remmen ontluchten - zelf remleidingen ontluchten doe je zo
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Remblokken
Auto remblokken - overzicht van remblokken en schijven
Remleidingen
Remleidingen - de voordelen van stalen remleidingen op een rijtje
Remklauwen
Standaard remklauwen Big brake kit-look geven
Meer
Alle Auto remmen artikelen lees je hier

Ook leuk
Remleidingen Remleiding vervangen? Stalen remleidingen zijn beter!
Remblokken Remblokken: waar moet je op letten?
Inremmen Goed inremmen verlengt levensduur auto remmen
Brake alert Remwegverkorting van 4 meter bij 80km per uur!
Remschijven afdraaien Remschijven afdraaien: meer veiligheid en comfort

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl