Aquaplaning
Een autoband verplaatst water op een natte weg, in feite snijdt hij zich een baan door plassen en water. Deze werking wordt door een groot deel mogelijk gemaakt door het profiel op de band. Hoe hoger de snelheid hoe moeilijker de banden het krijgen om het water goed af te voeren.
Goed wegcontact
Goed contact met het wegdek is van groot belang. Wat weer grote invloed heeft op de bestuurbaarheid van de auto. Het water wordt deels opzij geduwd en deels door de profielgroeven afgevoerd worden. Goede profieldiepte van essentieel belang om aquaplaning te voorkomen.
Hoe ontstaat aquaplaning?
Vrijwel altijd door een combinatie van factoren. Gemene deler is dat het water door diverse oorzaken niet snel genoeg afgevoerd kan worden. Het aanwijzen van een oorzaak (bijvoorbeeld weinig profiel) is daarom lastig.
Als de plas wat minder diep was, of het had wat minder hard geregend dan was aquaplaning wellicht niet aan de orde geweest...Het is sowieso geen goed idee om met je auto op hoge snelheid door een plas te rijden.
Veroorzakers aquaplaning
1) Profieldiepte banden
2) Breedte van de profiel
3) Banden soort
4) Snelheid
5) Breedte van de band
6) Bandenspanning
Aan de rechterkant is het profiel al aardig aan het slijten. Binnenkort een verse set banden zou niet verkeerd zijn.
Versleten banden hebben minder diepe profielgroeven. Hierdoor kan te weinig water afgevoerd worden. Hetzelfde geld voor (te) smalle groeven. Beiden vergroten de kans op aquaplanning.
Smalle banden moeten het gewicht van de auto over een kleiner oppervlakte verspreiden dan brede banden. Hierdoor ontstaat er een grote vlakdrukte. Dit zal de kans op aquaplanning verkleinen. De band 'snijdt' beter door het water heen.
3) Banden soort
Winterbanden zijn in feite het beste om aquaplanning te voorkomen Echter in de zomer slijten deze sneller. Winterbanden zijn nl. van een zachter rubbersoort gemaakt. Hierdoor ontstaat meer grip, maar eveneens een snellere slijtage. Er zijn all season banden die het beste van beide bieden. Dat is een alternatief, maar is niet te vergelijken met een volledige zomerband of winterband.
4) Snelheid
Des te harder je rijdt, des te minder tijd hebben de banden om het water af te voeren. Als 3 mm water op de weg staat en je rijdt 120 km/uur verwerken de banden circa 10 liter water per seconde. Oh ja, afstand houden op de weg is aan te raden.
Hoe sneller de auto rijdt, des te meer water moet er als het ware worden weggewerkt onder de banden. Een bredere band moet meer water afvoeren. Dus meer kans op aquaplaning. Zelfde geldt voor banden met een te lage bandenspanning; het grotere raakvlak bemoeilijkt de banden het water op tijd af te voeren. Daarnaast slijten autobanden met een lage bandenspanning sneller en zal het verbruik toenemen.
Bij de juiste bandenspanning is het contactvlak met de weg kleiner, hierdoor wordt het autogewicht over een kleiner oppervlakte verspreid. De neiging tot aquaplaning zal hierdoor afnemen.
Help aquaplaning!
Niet remmen! Als je hard remt zal het wiel op een gegeven moment weer contact met het wegdek maken. Als dat gebeurt is het mogelijke dat je met blokkerende wielen opeens weer contact met de weg hebt. Hierdoor kun je in de slip raken.
Ga van het gas af, en probeer op de motor af te remmen. Trap de koppeling in. Op deze manier is de kans het grootst dat de auto weer contact met de weg maakt op een controleerbare wijze.
Heftig tegensturen heeft geen zin. Het is alsof je op ijs rijdt, kleine stuurbewegingen zijn op zijn plaats. Extra gas geven zorgt ervoor dat het wiel sneller zal gaan draaien en alleen maar meer water tussen de band en de weg teweeg brengen.
Je hebt vast wel eens bijna slipper in de badkamer of zwembad gemaakt. Door een dunne waterfilm maakte je voet(en) geen contact meer met de vloer. Dat gebeurt dus ook met je auto! Via een slipcursus kun je op een gecontroleerde wijze kennismaken het aquaplaning.