Home Circuit rijden Aquaplanning

Aquaplaning: plots verlies van wegcontact in regen

Aquaplaning is de situatie als er tussen de autoband en het wegdek een dun laagje water ontstaat. Gevolg is dat de auto gaat 'zweven. De auto wordt in feite tijdelijk onbestuurbaar. Lees hier de tips hoe te handelen om weer grip te krijgen.

Aquaplaning 

Een autoband verplaatst water op een natte weg, in feite snijdt hij zich een baan door plassen en water. Deze werking wordt door een groot deel mogelijk gemaakt door het profiel op de band. Hoe hoger de snelheid hoe moeilijker de banden het krijgen om het water goed af te voeren.

Goed wegcontact 

Goed contact met het wegdek is van groot belang. Wat weer grote invloed heeft op de bestuurbaarheid van de auto. Het water wordt deels opzij geduwd en deels door de profielgroeven afgevoerd worden. Goede profieldiepte van essentieel belang om aquaplaning te voorkomen.

aquaplanning
Aquaplaning: je rijdt als het ware tijdelijk op ijs.Dit maken je banden mee.

Hoe ontstaat aquaplaning?

Vrijwel altijd door een combinatie van factoren. Gemene deler is dat het water door diverse oorzaken niet snel genoeg afgevoerd kan worden. Het aanwijzen van een oorzaak (bijvoorbeeld weinig profiel) is daarom lastig. 

Als de plas wat minder diep was, of het had wat minder hard geregend dan was aquaplaning wellicht niet aan de orde geweest...


Veroorzakers aquaplaning 

1) Profieldiepte banden

2) Breedte van de profiel

3) Banden soort

4) Snelheid

5) Breedte van de band

6) Bandenspanning

Aan de rechterkant is het profiel al aardig aan het slijten. Binnenkort een verse set banden zou niet verkeerd zijn.

aquaplaning
Goed bandenprofiel voorkomt aquaplaning.

1) Profieldiepte banden

Versleten banden hebben minder diepe profielgroeven. Hierdoor kan te weinig water afgevoerd worden. Hetzelfde geld voor (te) smalle groeven. Beiden vergroten de kans op aquaplanning.

2) Breedte van de profiel

Smalle banden moeten het gewicht van de auto over een kleiner oppervlakte verspreiden dan brede banden. Hierdoor ontstaat er een grote vlakdrukte. Dit zal de kans op aquaplanning verkleinen. De band 'snijdt' beter door het water heen.



3) Banden soort 

Winterbanden zijn in feite het beste om aquaplanning te voorkomen Echter in de zomer slijten deze sneller. Winterbanden zijn nl. van een zachter rubbersoort gemaakt. Hierdoor ontstaat meer grip, maar eveneens een snellere slijtage. Er zijn all season banden die het beste van beide bieden. Dat is een alternatief, maar is niet te vergelijken met een volledige zomerband of winterband.


4) Snelheid 

Des te harder je rijdt, des te minder tijd hebben de banden om het water af te voeren. Als 3 mm water op de weg staat en je rijdt 120 km/uur verwerken de banden circa 10 liter water per seconde. Oh ja, afstand houden op de weg is aan te raden.

5) Breedte van band

Hoe sneller de auto rijdt, des te meer water moet er als het ware worden weggewerkt onder de banden. Een bredere band moet meer water afvoeren. Dus meer kans op aquaplaning. Zelfde geldt voor banden met een te lage bandenspanning; het grotere raakvlak bemoeilijkt de banden het water op tijd af te voeren. Daarnaast slijten autobanden met een lage bandenspanning sneller en zal het verbruik toenemen.


6) Bandenspanning

Bij de juiste bandenspanning is het contactvlak met de weg kleiner, hierdoor wordt het autogewicht over een kleiner oppervlakte verspreid. De neiging tot aquaplaning zal hierdoor afnemen.


Help aquaplaning! 

Niet remmen! Als je hard remt zal het wiel op een gegeven moment weer contact met het wegdek maken. Als dat gebeurt is het mogelijke dat je met blokkerende wielen opeens weer contact met de weg hebt. Hierdoor kun je in de slip raken.

Gas lossen

Ga van het gas af, en probeer op de motor af te remmen. Trap de koppeling in. Op deze manier is de kans het grootst dat de auto weer contact met de weg maakt op een controleerbare wijze.

Niet fel tegensturen

Heftig tegensturen heeft geen zin. Het is alsof je op ijs rijdt, kleine stuurbewegingen zijn op zijn plaats. Extra gas geven zorgt ervoor dat het wiel sneller zal gaan draaien en alleen maar meer water tussen de band en de weg teweeg brengen.


 Ook de hoeveelheid water op de weg een belangrijke rol. Maar ook evt. spoorvorming en autogewicht, hoe zwaarder de auto des te minder kans op aquaplaning. Het zijn met name een combinatie van bovenstaande punten die een auto doen aquaplaneren.
" Aquaplaning komt door te hard rijden. De banden kunnen de hoeveelheid water niet afvoeren. De auto rijdt letterlijk op water ... "

Hoe voelt het?

Je hebt vast wel eens bijna slipper in de badkamer of zwembad gemaakt. Door een dunne waterfilm maakte je voet(en) geen contact meer met de vloer. Dat gebeurt dus ook met je auto! Via een slipcursus van Traffic control. kun je op een gecontroleerde wijze kennismaken het aquaplanning.


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Zelf op circuit Assen rijden
Circuitdagen informatie, zelf racen op het ciruit van Assen
Rally cursus
Rally rijden via Prodrive Rally School
Sliptraining
Slipcursus en racecursus informatie, overzicht driftcursussen en slipcursussen
vrij rijden Zandvoort
Circuitdagen informatie, zelf racen op circuitpark Zandvoort
Zelf op Nürburgring rijden
Circuitdagen informatie, zelf rijden op de Nurburg Ring
Meer
Alle Circuit rijden artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Racelicentie halen Racelicentie op Zandvoort halen? De mogelijkheden:
Driften Leer zelf driften in een driftauto op het circuit
Zelf op Nürburgring rijden Vrij rijden op Nürburgring-Nordschleife
Onboard camera 14 gave action camera montagepunten voor je auto
Rally cursus Haal een rally licentie in 5 dagen!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2017 Tuning-gids.nl