Garage tent en autotent onmisbaar voor autoliefhebber?
Roest: een bekend probleem voor de trotste eigenaar van een youngtimer of klassieker. Zelfs in de garage, beschut tegen regen en kou, blijkt je auto er niet veilig voor te zijn. Niet iedere garage is immers even goed geventileerd. Hierdoor hebben condens en stof vrij spel zich op je auto te nestelen. Een autotent is in dit geval die ideale oplossing. Voor buiten gebruik is er de garage tent, dit is een praktische mobiele garage! Hieronder lees je hoe een autotent en garage tent werkt en wat de voor- en nadelen zijn.
Hoe de autotent werkt
De crux van de autotent zit hem niet in de tent zelf, maar in de geïntegreerde ventilatoren. Afhankelijk van het type tent dat je koopt, gaat het om twee of drie ventilatoren van 230 volt (er moet dus een stopcontact aanwezig zijn!). De ventilatoren laten per uur 60.000 liter schone circuleren. Hierdoor blijft de temperatuur van de auto gelijk aan de temperatuur van de omgeving en condenseert er geen warme, vochtige lucht op het koele oppervlak van de auto.
Snel en gemakkelijk je auto stallen via een auto tent.
Stofvrij
Bovendien zorgt de ventilatie ervoor dat de ruimte stofvrij blijft. Alle kans op roestvorming wordt via deze ingrepen tot een minimum beperkt. Hoe droger, hoe beter! De ventilatie werkt doorgaans zo goed dat je zou zelfs een kletsnatte auto in de autotent zou kunnen parkeren. Het zal in dit geval echter behoorlijk lang duren voordat een dergelijke hoeveelheid vocht weer verdwenen is. Het devies voor parkeren in de autotent luidt dan ook: hoe droger, hoe beter.
Een autotent voor buiten...
Een bekende fabrikant van tenten voor de auto en de motorfiets is het Deense Dancover. Een enkele tent uit hun assortiment is voor buitengebruik. Let wel op: een buitentent is eigenlijk alleen geschikt als je een afgeschermde tuin hebt waarin je hem kwijt kunt. De autotent kan immers niet vergrendeld worden, dus het is misschien geen slim idee hem zomaar buiten bij je voor de deur te laten staan...
...en voor binnen
De meeste tenten die Dancover in de aanbieding heeft, zijn bedoeld voor in de garage. De autotent wordt met banden aan het plafond bevestigd. Aan de onderzijde kun je de tent vastritsen aan de speciale vloermat die de bodem vormt van de tent. De achterzijde is eveneens met behulp van een rits te openen en te sluiten, zodat de auto naar binnen kan worden gereden. De autotent is op deze manier volledig afgesloten van de stoffige buitenwereld. De ventilatoren zorgen ervoor dat stof en condens geen vat meer hebben op je auto.
Wat kost dat nou, een autotent?
Een autotent is aan de prijzige kant. De prijs is afhankelijk van de grootte van de tent. De logica is: hoe groter, hoe duurder. De kleinste en dus goedkoopste Carcoon die Dancover in de aanbieding heeft, kost ruim €425. De autotent in kwestie is 4 meter lang, 1,69 meter hoog en 1,6 meter breed. Door de beperkte afmetingen is deze tent eigenlijk alleen geschikt voor de kleinere auto, denk aan de Fiat 500 en vergelijkbare modellen. Voor €30 meer heb je een wat grotere tent (4,70 x 1,69 x 2,00) die voor veel meer auto's geschikt is. De duurste tent uit de Carcoon-lijn kost bijna € 700 en is er een voor buiten. Deze autotent is gemaakt van glimmend, waterdicht en UV-beschermend tentdoek en is uiteraard ook voorzien van het ventilatiesysteem.
Geen Nederlandse importeur
Het nadeel van Dancover is dat ze niet beschikken over een Nederlandse importeur. Voor bestellingen ben je dus volledig afhankelijk van de website. De informatievoorziening op deze site laat wat te wensen over vanwege de gebrekkige vertaling naar het Nederlands. Als je met vragen zit word je echter zul je moeten mailen en/of bellen.
De Cair-O-Port
Een alternatief voor de Carcoon van Dancover is de Cair-O-Port, de autotent van het Britse Imparts, specialist op het gebied van de Engelse klassieker. In tegenstelling tot de Carcoon hoef je de Cair-O-Port niet aan het plafond te bevestigen. Met zijn stalen constructie heeft de Cair-O-Port inderdaad nog het meest weg van een bungalowtent die je op de camping tegen zou kunnen komen. Deze constructie maakt het ook makkelijker om je auto in en uit de tent te rijden.
Zelfde principe
Het principe achter de Cair-O-Port is echter hetzelfde als bij de Carcoon: drie 230V-ventilatoren (één meer dan bij de Carcoon) beschermen je auto tegen de kwalijke werking van stof en condens.
De goedkoopste autotent van Imparts kost je € 540 en is 4,4 meter lang, 2,0 meter hoog en 1,8 meter breed. De duurste is 5,8 meter lang en kost € 695.
Mogelijke nadelen
De autotent biedt een uitstekende bescherming tegen roestvorming. Nadeel is dat de rubbers snel uitdrogen. Soms zijn deze na een jaar al aan vervanging of behandeling toe. Dit zou je kunnen voorkomen door de rubbers te vervangen door exemplaren van polyurethaan. Die moeten echter wel net bestaan voor jouw type auto. Daarnaast blijft roestpreventie, bijvoorbeeld tectyleren, noodzakelijk. Een autotent is wat dat betreft niet zaligmakend.
Autohoezen
Vanwege het prijskaartje is de autotent voornamelijk interessant voor de echt oude klassieker en de duurdere sportwagen. Voor de kleinere portemonnee is een
autohoes een goed alternatief, al biedt een hoes natuurlijk niet dezelfde bescherming als een geventileerde tent. Deze goedkopere varianten zijn primair bedoeld als bescherming tegen sneeuw en vorst.
Een klassieker, maar geen garage?
Voor de oldtimerbezitter die niet over een eigen garage beschikt, biedt een wat duurdere autohoes een interessante oplossing.Een synthetische hoes heeft een groot voordeel omdat hij ademt, maar geen stof doorlaat. Zodoende biedt hij een uitstekende bescherming tegen zon, regen en stof. Imparts heeft autohoezen in zijn assortiment die bestaan uit drie, vier en soms wel vijf lagen. De hoes kan ook voorzien worden van een zachte molton binnenvoering om krasvorming te voorkomen.