Het monteren van een sport poelie te monteren heeft twee voordelen.
De fabrieks af poelie is zeker 3 a 4 kilo zwaarder dan een sport poelie. En als je aan het tunen bent is elke kilo er een.
Deze gewichtsbesparing maak je je auto in feite 50kg lichter. Dit beweert poeli specialst Perrin.
Aandrijflijn
Door de lichtere poeli gaat er aanzienlijk minder vermogen verloren in de aandrijflijn, en meer pk's naar de wielen! Dit komt dus overeen met circa een gewichtsafname van 50kg.
Dat is het verschil tussen rijden met een tot de nok gevulde benzine tank of een bijna lage tank. Dat voel je echt. Poelies zijn dus welkome aanvullingen op je tuningsproject.
Een after market pulley heeft veel minder vermogen nodig om auto accessoires (stuurbekrachtiging, airco) te laten werken.
Hierdoor verliest de motor minder vermogen via de poelie.
Dit vertaald zich in extra vermogen naar de aandrijflijn en dus meer pk's en koppel. Vele tuners zijn je al voor gegaan, allen hadden spijt
Gemiddeld zouden een race poelies dik 10 pk vermogenswinst moeten opleveren, en dat kost je geen € 200,00.
Over de poeli loop de 'beruchte' V-snaar of multiriem. 'Berucht' vanwege het piepende geluid onder de motorkap. Op onze piepende V-snaar pagina lees je hoe je dit probleem kunt verhelpen.
In de wintermaanden komt dit het meeste voor. Over dit slippen van de V-snaar of V-riem hoe je je overigens niet al te veel zorgen te maken. Als dit alleen tijdens de start en kort daarna is. Duurt het langer dient je V-snaar strakker gespannen te worden. De V-naam komt overigens door de vorm van de snaar, de doorsnede heeft een 'V' vorm.
Lichtere poelie installeren een echte aanrader!