Veel sportieve auto's beschikken over een turbo, waardoor de vraag rijst of zo'n Anti Lag System niet iets voor jouw auto op straat, circuit of rallyparkoers is. Eerst maar even over de turbo hebben! Steeds vaker worden nieuwe automodellen voorzien van een turbo motorblok. Dit komt met name door emissie eisen. Een Turbo (TURbine BOosting) werkt
in de basis als volgt: uitlaatgassen drijven een schoepenwiel aan.
Aan de andere kant van dit schoepenwiel zit ook een schoepenwiel die lucht in de motor perst met daarnaast brandstof. Vergeleken met een 'normale' atmosferische motor wordt er dus onder druk lucht in geperst. Relatief gezien maakt een turbo motorblok meer vermogen en koppel dan een atmosferisch motorblok. Aan de andere kant heeft een atmosferisch motorblok een meer lineaire vermogen opbouw en een betere gasrespons. Voor dit laatste is er bij een turbomotor, onder andere, het ALS (Anti Lag System) als oplossing.
We spreken bij turbolag (ook wel turbogat genoemd) over de tijd die nodig is om de turbine door uitlaatgassen op te laten spoelen naar zijn effectieve werkgebied, soms wel 100.000 tot 200.000 toeren per minuut. Turbolag heeft met name te maken bij acceleratie. Denk aan het voorbeeld van de rallyauto, die gas lost voor de bocht. Het gevolg is dat niet alleen de toeren van het blok dalen, maar juist ook heel snel de toeren van de turbine. Zonder ALS treedt er turbolag op want als je het gas er weer op zet zal de turbine weer op stoom moet komen voordat deze weer optimaal zijn werk kan doen. Dit kost teveel tijd in wedstrijden.
Hoe mooi zou het zijn als je de turbo gewoon zou kunnen laten draaien na gas los te hebben gelaten? Helaas kan dit per definitie niet omdat bij een turbo opstelling de turbine werkt op basis van de uitlaatgassen (en niet mechanisch zoals bij een supercharger die mechanisch de turbine aandrijft in plaats van met uitlaatgassen). De oplossing, ontstaan uit de rally en formule 1 wereld, de bang-bang of ook wel het ALS, Anti Lag System.
Heel simpel gezegd blijft de turbo op toeren na hetgas lossen en valt dus niet snel terug in toeren. Dit gebeurt door lucht langs een bijna gesloten gasklep door het motorblok heen te laten stromen (of langs het motorblok in een apart kanaal). Vervolgens wordt de ontsteking vertraagd, zodat delucht/brandstof mix ná het motorblok in de uitlaat terecht komt en daar pas ontsteekt. De voordelen zijn duidelijk: afhankelijk van de ALS instelling blijft de turbo op de juiste toeren/druk en pikt deze bij gas erop gelijk weer op.
Verder zie je steeds meer nieuwe technieken die zorgen voor minder turbolag en de noodzaak voor ALS, zoals variabele schoepen turbo's en de nieuwste varianten van EGR (exhausta Gas Recirculation).
Het voornaamste nadeel bij gebruik is de enorme belasting op de onderdelen. Niet alleen de turbo krijgt veel krachten te verduren, ook de uitlaat en kleppen krijgen te maken met enorme temperaturen en krachten. Gesproken wordt over minder dan 1.000 kilometer levensduur voor de turbo en andere onderdelen. Duidelijk niet handig dus voor een dagelijks auto.
Andere nadelen zijn een verminderde remmende werking van de motor zelf en soms ook geen rembekrachtiging meer tijdens ALS gebruik. Wil je toch nog een Anti Lag System, dan ben je aangewezen op een duur aftermarket (niet standaard geleverd) engine management systeem zoals Autronic. Dit aangezien het in principe gaat om het elektronisch aansturen van gas- en uitlaatkleppen naast ontsteking.
Oh ja, wellicht is het slim om RVS hitteschild, in de bumper te verwerken? Als je flink 'aan de ALS' gaat kan het een warme bedoeling voor de bumper worden. Dan moet je het overigens wel heel gek maken. Het is zeker niet noodzakelijk, kan een mooie 'finishing touch' zijn van de uitlaat.
Zijn er alternatieven en andere anti-lag technieken? Ja, Rallykoning Walter Röhrl had geen ALS nodig, die hield zijn rechtervoet stijf op het gaspedaal. Remmen deed (en doet) meneer met zijn linkervoet. Het gevolg is de turbo op toeren blijft maar de remmen behoorlijk veel misbruik te verduren krijgen.
In de basis geen probleem, er is niets illegaals aan. Wel krijg je problemen als je meer dan 92 db maakt. Naast het feit dat je buren niet blij met je zullen zijn, is het oom agent zijn schoenen in de fik zetten ook niet verstandig bij een geluidscontrole.
Mitsubishi lancer lancer evo 6 met ALS
Antilag start op een rollenbank: klappen uit de uitlaat!