Er is niets fijner dan op een mooie zomerdag met je wagen over een circuit te zoeven. Met de juiste racebanden eronder laat je iedereen in het stof bijten. Maar wat betekenen de termen slicks en semi slicks nu eigenlijk en wat zijn de verschillen daartussen?
De meest gebruikte racebanden in de professionele autosport zijn profielloze banden. Dit type wordt slicks genoemd. Ze zijn van de buitenkant geheel glad en daardoor zijn ze zeer functioneel op een droog wegdek. Een slick mag dan ook alleen bij droog weer gebruikt worden.
Er is immers geen waterafvoermogelijkheid en dat maakt de kans op slippen erg groot. Bij kans op regen wordt er dan ook vaak gewisseld naar de zogenaamde intermediates, zij houden het midden tussen slicks en regenbanden omdat er vaak een profiel in is gesneden.
Natuurlijk is het aanschaffen van een setje banden een hele uitgave. Al helemaal als je ook nog eens meerdere types nodig hebt. Slicks zijn namelijk niet toegestaan op de openbare weg, het risico is simpelweg te groot.
Maar hoe kom je dan van en naar het circuit? Om dit probleem te voorkomen kan je er voor kiezen om semi slicks aan te schaffen. Dit type raceband heeft wel enig profiel en mag zowel op de openbare weg als op het circuit.
Kortom, semi slicks zijn zeer de moeite waard als je geen zin hebt om steeds van racebanden te verwisselen als je eventjes wilt koersen. Toch raden we je aan om ze alleen bij droog weer te gebruiken. Hiermee slijten de banden minder snel en is het een stuk veiliger voor jou en de andere reizigers op de snelwegen.
Het ontwikkelen van racebanden kost veel tijd en veel geld. De grote bandenproducenten zoals Dunlop en Michelin zijn altijd op zoek naar nieuwe technieken om hun racebanden te verbeteren. In de racewereld gaat het om veiligheid, duurzaamheid
en prestaties.
Banden moeten daar dan ook aan voldoen aangezien pitstops van grote invloed kunnen zijn op het verloop en de uitkomst van een race.Er worden continue nieuwe chemische samenstellingen getest om daarmee de optimale verhouding tussen grip en duurzaamheid te bereiken. Een op een overdragen van technieken is niet altijd meteen mogelijk,daarna worden er nog
jaren vele tests gedaan. 5 jaar verder vind je het op het straatrubber terug!

Velgen lood
Banden balanceren met velgen lood: zo werk het
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel: alle spanningen op één tabel
Lichtgewicht velgen
Licht metalen velgen goed voor wegligging!
TPMS
TPMS: veilig, voordelig & verplicht op nieuwe modellen
Slotbouten
Slotbouten op de autovelg; voorkom diefstal!