Home Motor Tuning Benzine injectoren

Flinke tuning betekent grotere injectoren monteren

Bij forse vermogenstoenames zijn er vaak injectoren met een grotere capaciteit nodig. Deze kunnen meer en sneller aan de vergrote bezinebehoefte van de motor voldoen. Vaak gebeurt dit in combinatie met een benzinepomp upgrade. Waar heb je immers aan een grotere injector als deze niet voorzien wordt van de juiste hoeveelheid benzine?

Injectoren


Injectoren vormen misschien niet het meest specatulaire onderdeel van je tuningproject. Vaak gaat de aandacht uit naar de dikkere turbo, grote front mount intercooler of de compleet RVS uitgevoerde uitlaat.

Maar zonder de juiste injectoren en de juiste brandstofpomp, met grotere capaciteit, ga je waarschijnlijk niet het maximale uit je tuningproject halen. Sterker nog, zonder deze upgrades zijn grote vermogenswinsten niet mogelijk.

benzine injectoren
Benzine inectoren, onmisbaar voor de betere tuningprojecten!

 

Soorten injectoren

De benzine injector (electro-magnetische injector) tref je het meest aan in benzine motoren en auto's die op LPG rijden. Een electro-magnetische injector werkt via een spoeltje.

Als hier stroom door gaat (je geeft gas) wordt deze magnetisch. Hierdoor zal de injectornaald van de rubberen pakking trillen en benzine in de cilinder spuiten.


Werking injectoren

Een injector staat in verbinding met de brandstofkamer. De brandstofkamer staat onder druk, de naald of membraam van de injector zorgt voor de afsluiting De injectoren zijn electronisch in verbining met de brandstof pomp.

Motormanagement systeem

Zodra jij gas geeft zal het motormanagement systeem een electrisch signaal door de injectoren laten heen gaan. Hierdoor wordt de spoel magnetisch. Gevolg is dat de naald in de afsluiting zal trillen en zal er vernevelde brandstof uitstromen.

dwarsdoorsnede benzine injector
Injectoren hebben 3 belangrijke aspecten: een filter, spoel en een sproeier.

 

Gas los = geen trilling


Als je van je gas gaat stoppen de trillingen en sluit de zitting weer strak om de injector. Hierdoor wordt de branddstof toevoer afgesloten. Je zult begrijpen dat dit alles razend snel gaat.

Gemiddelde injectietijden is tussen de de 1 en 20 milliseconde per cyclus. De kruskas maakt dan circa 2 omwentelingen.


Weinig onderhoud

Injectoren geven gelukkig niet vaak de geest. Echter net als elk ander werkend systeem kan het functioneren wel verslechterd worden. In je branstoftank zitten onherroepelijk vuil deeltjes. De diverse bezine filters, o.a. bij de brandstof pomp, zorgen ervoor dat de bezine zo schoon mogelijk is als deze bij de injectoren aankomt.

Het kan natuurlijk voorkomen dat er toch wat vuil/residu bij een via de benzine leiding bij injector terecht komt. In injectoren zelf is ook een miniscuul zeefje aanwezig, als het vuil daar ook niet gefilterd wordt kan het gebeuren dan een sproeiernaald of sproeiergaatjes dichtslibbd. Idealiter zouden deze mini filters periodiek vervangen of te reinigen.


Detonerende cilinder

Dit wordt echter zelden gedaan. Verstopte filters bovenin de injectoren kunnen de opbrengst danig verstoren. Daardoor kan een cilinder minder brandstof krijgen in combinatie met dezelfde hoeveelheid lucht is dat gevaarlijk. als de motor dan vollast draait zal de cilinder gaan detoneren en kan er een gat in je zuiger gebrandt worden!


Injector flow

Er zijn injectoren in diverse maten. Des te groter de font motorinhoud des te groter de flow capaciteit van de injectoren zullen zijn. De benzinebehoefte van een grote motor immers groter dan een kleine motor.

Onrustig lopende motor

Tijdens het stationair lopen van is het wenselijk de injectietijd zo lang mogelijk te laten zijn. Als de injectoren te groot zijn zal er een korte inspuittijd zijn. Dit kan resulteren in het onrustig lopen van de motor

Injectoren & tuning

Bij de grotere tuning projecten zullen injectoren met een te kleine flow capaciteit letterlijk tekort schieten Zij kunnen de benodigde hoeveelheid benzine niet in de beschikbare tijd kunnen inspuiten. De capaciteit wordt uitgedrukt in cc's. Hoe meer cc's hoe groter de capaciteit van de injector.


Hoge toerentallen

Als injectoren niet toereikend zijn zal de motor met name bij hogere toerentallen in de problemen komen. Er is te weinig tijd om je juiste hoeveelheid benzine in de motor te krijgen. Gevolg is dat vanaf een bepaald toerental de motor arm gaan lopen. Als het toerental stijgt zal de ingespoten hoeveelheid bezine nl. minder worden.

Arm en rijk lopen

Als een geopende injector niet genoeg brandstof uit spuit staat deze te arm. Als een geopende injector juist teveel brandstof uit spuit staat deze te rijk. Als er bij 2.500 toeren bijv. 50 milliseconden de tijd is om bezine te injecteren. Indien er bij een maximaal koppel bijv. 20 milliseconden inspuittijd vereist is zal verbranding geen probleem zijn.


Cyclustijd

Maar bij 5.000 toeren is bijv. de cyclustijd slechts 10 milliseconden. De brandstof injector moet in in een veel kortere periode geopend worden, brandstof injecteren, en de injector weer afsluiten. Er is dus onvoldoende tijd. Hoe hoger het toerental wordt, hoe sneller het mengsel dus (te) arm wordt. Dit kan forse motorschade als gevolg hebben.

"Gebruik een set gelijke type injectoren de motor loopt dan beter & regelmatiger. Ook het beste voor optimaal vermogen "

Hoog-impedantie en laag-impedantie injectoren

Hoog-impedantie injectoren:
Kleine stroomhoeveelheid nodig voor dit soort injectoren. Hierdoor wordt de spoel in de injectoren minder warm. Nadeel is de langere openingstijd van de injector.

Laag-impedantie injectoren:
Veelal injectoren met een grote capaciteit. Indien een snelle opening van de injectoren gewenst is, weel op hoge toeren rijden, is dit soort het beste.

Bougie electoren lezen

Aan de hand van je bougies kun je zien of er een goede verbranding plaatsvindt. Na het eruit draaien van de bougie (makkelijk via een bougiesleutel) moet je goed kijken hoe de elektroden.

Witte bougies

Als deze wit is wordt er goed verbrand. Zijn deze zwart loopt de motor te rijk. Je moet je zorgen gaan maken als de elektroden en glazig zijn. Dan loopt de motor te arm en moet je ingrijpen.

bougie electrode
Een bougie electrode (omcirkelde) geeft waardevolle info!

Onderstaand de symptomen van problemen met injectoren:
1. verhoogde emissies (niet merkbaar)
2. minder vermogen en koppel
3. hoger verbruik
4. verslechtering rijgedrag
5. onregelmatig stationair toerental (uitvallen)
6. katalysator schade
7. Starten van de motor verloopt moeizaam

Injectoren reinigen

Heeft je auto deze symtomen is het aan te raden je injectoren te laten schoonmaken. Er zijn twee methoden, ultrasoon reinigen en chemisch reinigen.

Ultrasoon reinigen injector

De injectoren worden in een reinigingsapparaat gezet. De injectoren worden aangesloten op een slang. Van achter het kijkglas zie je hoe de vloeistof uit de injectoren wordt gespoten. Je ziet direct hoe elke injector sproeit. Bovendien kan er getest worden op elk toerengebied. Je krijgt dus een goed totaal beeld van het functioneren. Na deze test zal de injector compleet schoon zijn. Veelal wordt dit moment ook gebruikt om nieuwe afdichtringen, en filtertjes te monteren.

Chemisch reinigen injector

Bij het chemisch reinigen hoeven de injectoren niet gedemonteerd te worden. Er kleeft echter een groot nadeel aan dit type reinigen. Je kan niet vaststellen of de injectoren daarna daadwerkelijk helemaal schoon zijn. Tevens kun je niet zien welke injector voor de klachten verantwoordelijk is. Er is dus maar een goede manier, en dan is de ultrasone methode. Machines die dat kunnen tref je aan op www.asnu.com




Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Autokrik
Autokrik kopen? Ruime keuze mét adviezen
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier
Ook leuk
Silicone auto slangen Siliconen slangen voor je auto kopen? Check onze tips!
Uitlaat hitte isolatie Uitlaat isolatie: goede uitlaatgas flow = meer pk's
Differentieel Differentieel: verdeling van vermogen over wielen
Dubbele uitlaat Sportieve uitlaatpijp; dubbele uitlaten!
Brandstofdrukregelaar Nuttig: brandstofdrukregelaar en brandstofdrukmeter!

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl