Home Blog

Archief voor 'Banden en velgen'

Velgenlak maakt je velgen weer als nieuw!

Gepost op 21-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Krassen op je lichtmetalen velgen kun je eenvoudig zelf behandelen. Dit kan via velgenlak. Deze lak is bestand tegen benzine, chemicaliën en is slijtvast en krasvast.

Velgenlak aanbrengen 

Wist je dat je ook zelf (lichte) velgschade kunt verwijderen? Wij leggen je uit hoe!

Er zijn een aantal stappen, schuren vormt een belangrijk onderdeel, de stappen zijn:

1. Velg goed schuren, korrel 400
2. Lichte velgschade(s) verwijderen met polyplamuur.
3. Goed schuren, korrel 400.
4. Primer opbrengen (motip primer) 
5. Weer goed schuren, Korrel 800 
6. Velgen lak opspuiten 
7. Weer licht schuren, korrel 800 
8. Nog een laag velgenlak aanbrengen. Vervolgens direkt de blanke lak erop.


Velglak kan je velgen er weer als nieuw laten uitzien.

Thuiskomer als reserveband: snel weer onderweg!

Gepost op 20-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Wel eens stilgestaan hoe het met je reserveband is? Heb je er überhaupt eentje in de auto? Er zijn drie opties: een reserveband, een zgn. thuiskomer en een bandenreparatieset. Wij geven tips & tricks zodat je snel weer onderweg kan na een lekke band.


De thuiskomer 

De naam zegt het al. De 'thuiskomer' is vaak een stuk smaller dan de standaard band die onder je auto gemonteerd is. Hierdoor wordt er opslag ruimte en gewicht (denk ook aan de krik) bespaard.

Tijdelijk gebruik

Een thuiskomer wordt tijdelijk gebruikt. Dit staat ook uitdrukkelijk op de band. Ook zal er een advies op de band staan m.b.t. snelheid: 80 km/h is 'maximaal'. Probeer je hier aan te houden, het is voor je eigen veiligheid.


De klassieke thuiskomer: uitstervend ras?

Banden cuppen = onregelmatige zaagtandslijtage

Gepost op 16-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Het cuppen van banden is een onregelmatige zaagtandslijtage rond de gehele band op één of beide schouders. Autobanden die cuppen geven daarbij een naar geluid dat vergelijkbaar is met een defecte wiellager. Het cuppen van banden kent verschillende oorzaken. Het is daarom belangrijk je autobanden regelmatig te laten controleren.


Oorzaken banden cuppen

Het cuppen van autobanden kent diverse redenen. Het is heel belangrijk de juiste gebruiksomstandigheden van je banden hierbij toe te passen.

De voornaamste oorzaken voor het cuppen van banden zijn: verkeerde wieluitlijning, niet de juiste bandenspanning, verkeerd gebruik van de banden en de bandkeuze. Vaak is het dus niet een aspect, maar is het een combinatie van. Laten we deze aspecten eens nader onderzoeken. 

Overduidelijk cuppende autobanden

Racebanden: ga je voor semi slicks of slicks?

Gepost op 15-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden

Er is niets fijner dan op een mooie zomerdag met je wagen over een circuit te zoeven. Met de juiste racebanden eronder laat je iedereen in het stof bijten. Maar wat betekenen de termen slicks en semi slicks nu eigenlijk en wat zijn de verschillen daartussen?


Slicks: alleen op het circuit!

De meest gebruikte racebanden in de professionele autosport zijn profielloze banden. Dit type wordt slicks genoemd. Ze zijn van de buitenkant geheel glad en daardoor zijn ze zeer functioneel op een droog wegdek. Een slick mag dan ook alleen bij droog weer gebruikt worden.

Er is immers geen waterafvoermogelijkheid en dat maakt de kans op slippen erg groot. Bij kans op regen wordt er dan ook vaak gewisseld naar de zogenaamde intermediates, zij houden het midden tussen slicks en regenbanden omdat er vaak een profiel in is gesneden.


Semi slicks: de ulitieme sportband voor de openbare weg.

Lage rolweerstand banden betekent minder kosten!

Gepost op 07-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
In de zoektocht naar schonere en zuinigere auto's vormen banden een belangrijk onderdeel. Autobanden fabrikanten proberen banden te ontwikkelen met een zo laag mogelijke rolweerstand. Hoe minder weerstand, een band heeft, hoe beter voor jou. In onderstaand artikel zoomen we in op lage rolweerstand banden.


Rolweerstand banden


De rolweerstand van autobanden bestaat voor dik 90% door vervorming van de band. Dat is het deel van de band dat contact maakt met de weg. Zoals je op deze foto kunt zien vervormt een band behoorlijk. In dit geval is de bandenspanning te laag. Combineer dat met een zware auto en de rolweerstand neemt aanzienlijk toe.

Band past aan

Een band past zich continue aan de rijstijl en oppervlakte van de weg aan. Zou dit niet gebeuren zou je totaal geen grip hebben. Oneffenheden in de weg worden in eerste instantie door de banden opgevangen, pas daarna worden de veren aangesproken. 


Autoband rolweerstand is afhankelijk van een aantal factoren.

Banden opsnijden: meer grip uit banden halen!

Gepost op 04-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
In de racewereld wordt het opsnijden van banden toegepast. Dan heet dan een 'opgesneden slick'. Er wordt 'nieuw' profiel gecreëerd met een speciaal stuk gereedschap. Het is verboden om op de openbare weg met opgesneden banden te rijden!

Banden opsnijden

First thing first: het is wettelijk verboden om met opgesneden banden op de openbare weg te rijden. Het opsnijden van
banden wordt dus enkel toegepast in de racerij. Via speciaal verwarmt mes wordt het bestaande profiel weer dieper gemaakt.

Autobanden voor consumentengebruik zijn hier niet op berekend. Door het opsnijden wordt een autoband voor straatgebruik aanzienlijk verzwakt. Het loopvlak wordt nl. verder dan geadviseerd wordt aangesproken. Het vergroot de kans op een klapband.


bandenslijtage indicatoren bevinden zich in het loopvlak.

Een winterbandenset, waarom winterbanden?

Gepost op 17-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Winterbanden zijn speciaal ontworpen om bij lage temperaturen én neerslag goede grip op de weg te bieden. Zowel profiel als materiaal zijn hierop aangepast. Meer grip betekent een kortere remafstand en meer veiligheid.


Vanaf 7 graden winterbanden


Een goede voorbereiding is daarom noodzakelijk. Wat zijn de voordelen van winterbanden? Wanneer moet je sneeuwkettingen gebruiken? Lang verhaal kort: als de temperatuur onder de 7 graden komt heb je veel meer grip met een set winderbanden

Winterbanden in ons kikkerlandje

De herfst is het seizoen waarin hevige regenbuien en vallende bladeren zorgen voor natte en gevaarlijke wegen.


Lichtgewicht wielbouten voor betere prestaties én looks
Gepost op 13-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen

Er bestaan verschillende soorten wielbouten of wielmoeren voor zowel stalen als lichtmetalen velgen. Ons advies is altijd om lichtgewicht wielbouten te monteren. Gewichtsbesparing zo dicht mogelijk bij de aandrijving is nl. van groot belang voor de performance. We leggen uit waarom!

Gewicht wielbouten

Gewichtsbesparing is cruciaal in de racewereld, maar ook op de openbare weg kun je er vruchten van plukken. Vele overbodige  onsjes zorgen voor gewichtstoename van een velg. Via lichtgewicht wielbouten kun je aardig wat kg's besparen. Op een heel wiel kan dat een hoop schelen. Vooral wanneer je dit zo dicht mogelijk bij de aandrijving gebeurt, Vier of vijf van dit soort lichtgewicht wielbouten maken het totale wiel veel lichter. Dit kan je zomaar 3kg aan onafgeveerde massa besparen. Ongeveerde wat? Al het gewicht wat niet met de auto meeveert is het onafgeveerde massa.


wielbouten: ook hier is gewichtsbesparing mogelijk!
Bandenprofielmeter moet minimaal 1,6 mm aangeven
Gepost op 12-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Het moment dat er écht goed naar de diepte van het profiel wordt gekeken is vaak de APK. Dit wordt dan gedaan via een profielmeter. We leggen uit hoe je de bandenprofiel diepte kan meten!


Profieldiepte meten 

Volgens de wet dienen je banden minimaal een profieldiepte van 1,6 millimeter te hebben.

Dit moet het geval zijn voor het hele loopvlak van de band. Er wordt gemeten vanuit de hoofdgroef van de band.

Midden van de band

Dit is de brede groef in het midden van de band. De meeste banden hebben 3 of 4 van dit soort hoofdgroeven. Dit beslaat circa 75% van de breedte van de autoband. Dit vormt het gebied waar de profielmeter ingeprikt wordt. Let op dat je de profielmeter niet in de TWI zet.


Het slijtpatroon van een band geeft waardevolle info.
Via stille autobanden, minder lawaai en overlast
Gepost op 11-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Geluidsschermen worden lager als iedereen met stille banden gaat rijden, en de omgeving heeft minder overlast van het geluid geproduceerd door de banden. Maar wat zijn de voordelen voor jou als automobilist?


Voordelen stille autobanden


Een van de bronnen van geluid is het afrolgeluid van banden. Vanaf ongeveer 40-60 km/u overstemt het afrolgeluid van banden het geluid veroorzaakt door de aandrijving van de auto. Niet alleen voor de omgeving is er minder overlast door gebruik van stille banden, maar voor u als bestuurder ook. Stille banden zorgen voor een rustigere passagiersruimte. 


Zijn de banden net zo stil als de Tesla waar ze op gemonteerd zijn?
Autobanden informatie, winterbanden, zomerbanden
Gepost op 09-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Aangezien de banden als enige onderdeel van de auto contact met de weg hebben, is het belangrijk om goed de mogelijkheden te overwegen als de tijd rijp is voor nieuwe banden.

Grip, grip, grip!

Behalve minder grip, is ook de kans aanwezig dat banden onvoorspelbaar gedrag vertonen als ze op de grens worden gebruikt, sneller slijten en meer afrolgeluid produceren. Natuurlijk zijn niet alle goedkope banden slecht, maar over het algemeen gaat het gezegde je krijgt waar je voor betaalt wel op.

Juiste bandenspanning 

Controleer de spanning van de banden één keer per maand In het bijzonder voordat je een traject met hoge snelheid gaat afleggen. De juiste spanning is van belang voor de veiligheid en de levensduur van de banden. Deze controle dient 'koud' te worden uitgevoerd (na minder dan 3 km te hebben gereden).

 


Winterband met groeven: voor de verstandige rijder!
Bandenijzer: band van velg via bandenijzers
Gepost op 07-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Voor het wisselen van een lekke band ga je hoogstwaarschijnlijk naar de lokale garage. Als je handig bent kun je zelf een band verwisselen via bandenijzers. Een bandenijzer is trouwens ook een handig stuk autogereedschap voor overige taken!

Bandenijzer

Bandenijzers vormen een vast onderdeel van het gereedschap pakket van de hobby sleutelaar. Dit multifunctionele stuk autogereedschap gaat je zeker vaker van pas komen.

Ze zijn zeer zeker te vinden bij de bandenwissel bedrijven. Als het sleutelen aan auto's je hobby is, of je wilt maximaal flexibel zijn schaf je een set aan.


Bandenijzers: niet alleen handig voor enkel bandenwerk.
Trillend auto stuur? Zo haal je de trillingen er uit
Gepost op 05-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Een trillend autostuur kan leiden tot ongelijkmatig versleten banden. Ook de wielophaning zal extra belast worden. Ook als jij als autobestuurder raakt extra vermoeid door trillingen in het stuur. Lees hier onze tips om weer een trilvrij stuur te krijgen.

Trillend stuur

Het vibreren van een auto stuur kan voorkomen in de volgende 3 situaties. Vanaf een bepaalde snelheid. Bij 90 km/h geen trillingen, bij 100 km/h zijn er trillingen waarneembaar. En vervolgens bij 120 km/h is het stuur weer trilvrij.

Het kan ook voorkomen dat alleen tijdens het remmen het stuur trilt . Tenslotte kan het zo zijn dat de vibraties altijd merkbaar zijn.


Trillend stuur: de oorzaken en oplossingen lees je hier.
Bandenspanningstabel: alle spanningen op één tabel
Gepost op 01-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Via de bandenspanningtabel zoek je de juiste spanning op voor je automerk en type. De meest voorkomende autobanden staat op de tabel. Banden kun je op spanning brengen via een lucht unit op het pompstation. Banden op de juiste spanning hebben én houden is van groot belang.

Bandenspanningstabel

Op de bandenspanning tabel van de grotere banden producenten lees je hoeveel lucht er in jouw autobanden moet. Dit is overigens een adviestabel. Maar je kunt deze prima gebruiken. Check voor de zekerheid ook de adviesspanning die je automerk voorschrijft. I.p. is deze leidend.

Informatie op tabel

Je zult automerk en type, bandenmaat (verschillende breedtes en velgomvang) kunnen aflezen. Ook de spanning (bar) voor normaal gebruik voor de voor,- en achterwielen. En de spanning voor de voor,- en achterwielen tijdens volbelast.


Bandenspanningstabel bij benzinepomp: kies de juiste spanning.
Check de leeftijd van je autobanden eens!
Gepost op 01-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Je staat er waarschijnlijk niet vaak bij stil: de leeftijd van autobanden. Ongeacht of deze bijv. weinig kilometers onder je auto hebben gezeten. Een autoband heeft niet het eeuwige leven. Je kunt wél een versneld verouderingsproces tegen gaan.


Leeftijd banden 


De leeftijd van je autobanden kun je aflezen van de DOT-code. DOT staat voor 'Department of Transportation'. 

Dit is een Amerikaanse overheids instantie. Dit staat op de 'wang' oftewel zijkant van iedere autoband.

De band voldoet dan aan de eisen die door het American Department of Transportation worden gesteld. Dit is een internationaal erkend keurmerk.


Rijdt niet te lang door met een uitgedroogde autoband.
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl