Velgenlak aanbrengen
Wist je dat je ook zelf (lichte) velgschade kunt verwijderen? Wij leggen je uit hoe!
Er zijn een aantal stappen, schuren vormt een belangrijk onderdeel, de stappen zijn:
1. Velg goed schuren, korrel 400
2. Lichte velgschade(s) verwijderen met polyplamuur.
3. Goed schuren, korrel 400.
4. Primer opbrengen (motip primer)
5. Weer goed schuren, Korrel 800
6. Velgen lak opspuiten
7. Weer licht schuren, korrel 800
8. Nog een laag velgenlak aanbrengen. Vervolgens direkt de blanke lak erop.
De thuiskomer
De naam zegt het al. De 'thuiskomer' is vaak een stuk smaller dan de standaard band die onder je auto gemonteerd is. Hierdoor wordt er opslag ruimte en gewicht (denk ook aan de krik) bespaard.
Een thuiskomer wordt tijdelijk gebruikt. Dit staat ook uitdrukkelijk op de band. Ook zal er een advies op de band staan m.b.t. snelheid: 80 km/h is 'maximaal'. Probeer je hier aan te houden, het is voor je eigen veiligheid.
Er is niets fijner dan op een mooie zomerdag met je wagen over een circuit te zoeven. Met de juiste racebanden eronder laat je iedereen in het stof bijten. Maar wat betekenen de termen slicks en semi slicks nu eigenlijk en wat zijn de verschillen daartussen?
De meest gebruikte racebanden in de professionele autosport zijn profielloze banden. Dit type wordt slicks genoemd. Ze zijn van de buitenkant geheel glad en daardoor zijn ze zeer functioneel op een droog wegdek. Een slick mag dan ook alleen bij droog weer gebruikt worden.
Er is immers geen waterafvoermogelijkheid en dat maakt de kans op slippen erg groot. Bij kans op regen wordt er dan ook vaak gewisseld naar de zogenaamde intermediates, zij houden het midden tussen slicks en regenbanden omdat er vaak een profiel in is gesneden.
Een band past zich continue aan de rijstijl en oppervlakte van de weg aan. Zou dit niet gebeuren zou je totaal geen grip hebben. Oneffenheden in de weg worden in eerste instantie door de banden opgevangen, pas daarna worden de veren aangesproken.
Autobanden voor consumentengebruik zijn hier niet op berekend. Door het opsnijden wordt een autoband voor straatgebruik aanzienlijk verzwakt. Het loopvlak wordt nl. verder dan geadviseerd wordt aangesproken. Het vergroot de kans op een klapband.
Vanaf 7 graden winterbanden
Een goede voorbereiding is daarom noodzakelijk. Wat zijn de voordelen van winterbanden? Wanneer moet je sneeuwkettingen gebruiken? Lang verhaal kort: als de temperatuur onder de 7 graden komt heb je veel meer grip met een set winderbanden
De herfst is het seizoen waarin hevige regenbuien en vallende bladeren zorgen voor natte en gevaarlijke wegen.
Er bestaan verschillende soorten wielbouten of wielmoeren voor zowel stalen als lichtmetalen velgen. Ons advies is altijd om lichtgewicht wielbouten te monteren. Gewichtsbesparing zo dicht mogelijk bij de aandrijving is nl. van groot belang voor de performance. We leggen uit waarom!
Gewicht wielbouten
Gewichtsbesparing is cruciaal in de racewereld, maar ook op de openbare weg kun je er vruchten van plukken. Vele overbodige onsjes zorgen voor gewichtstoename van een velg. Via lichtgewicht wielbouten kun je aardig wat kg's besparen. Op een heel wiel kan dat een hoop schelen. Vooral wanneer je dit zo dicht mogelijk bij de aandrijving gebeurt, Vier of vijf van dit soort lichtgewicht wielbouten maken het totale wiel veel lichter. Dit kan je zomaar 3kg aan onafgeveerde massa besparen. Ongeveerde wat? Al het gewicht wat niet met de auto meeveert is het onafgeveerde massa.
Profieldiepte meten
Volgens de wet dienen je banden minimaal een profieldiepte van 1,6 millimeter te hebben.
Dit moet het geval zijn voor het hele loopvlak van de band. Er wordt gemeten vanuit de hoofdgroef van de band.
Midden van de band
Dit is de brede groef in het midden van de band. De meeste banden hebben 3 of 4 van dit soort hoofdgroeven. Dit beslaat circa 75% van de breedte van de autoband. Dit vormt het gebied waar de profielmeter ingeprikt wordt. Let op dat je de profielmeter niet in de TWI zet.
Voordelen stille autobanden
Een van de bronnen van geluid is het afrolgeluid van banden. Vanaf ongeveer 40-60 km/u overstemt het afrolgeluid van banden het geluid veroorzaakt door de aandrijving van de auto. Niet alleen voor de omgeving is er minder overlast door gebruik van stille banden, maar voor u als bestuurder ook. Stille banden zorgen voor een rustigere passagiersruimte.
Grip, grip, grip!
Behalve minder grip, is ook de kans aanwezig dat banden onvoorspelbaar gedrag vertonen als ze op de grens worden gebruikt, sneller slijten en meer afrolgeluid produceren. Natuurlijk zijn niet alle goedkope banden slecht, maar over het algemeen gaat het gezegde je krijgt waar je voor betaalt wel op.
Juiste bandenspanning
Controleer de spanning van de banden één keer per maand In het bijzonder voordat je een traject met hoge snelheid gaat afleggen. De juiste spanning is van belang voor de veiligheid en de levensduur van de banden. Deze controle dient 'koud' te worden uitgevoerd (na minder dan 3 km te hebben gereden).
Bandenijzer
Bandenijzers vormen een vast onderdeel van het gereedschap pakket van de hobby sleutelaar. Dit multifunctionele stuk autogereedschap gaat je zeker vaker van pas komen.
Ze zijn zeer zeker te vinden bij de bandenwissel bedrijven. Als het sleutelen aan auto's je hobby is, of je wilt maximaal flexibel zijn schaf je een set aan.
Trillend stuur
Het vibreren van een auto stuur kan voorkomen in de volgende 3 situaties. Vanaf een bepaalde snelheid. Bij 90 km/h geen trillingen, bij 100 km/h zijn er trillingen waarneembaar. En vervolgens bij 120 km/h is het stuur weer trilvrij.
Het kan ook voorkomen dat alleen tijdens het remmen het stuur trilt . Tenslotte kan het zo zijn dat de vibraties altijd merkbaar zijn.
Bandenspanningstabel
Op de bandenspanning tabel van de grotere banden producenten lees je hoeveel lucht er in jouw autobanden moet. Dit is overigens een adviestabel. Maar je kunt deze prima gebruiken. Check voor de zekerheid ook de adviesspanning die je automerk voorschrijft. I.p. is deze leidend.
Informatie op tabel
Je zult automerk en type, bandenmaat (verschillende breedtes en velgomvang) kunnen aflezen. Ook de spanning (bar) voor normaal gebruik voor de voor,- en achterwielen. En de spanning voor de voor,- en achterwielen tijdens volbelast.
Leeftijd banden
De leeftijd van je autobanden kun je aflezen van de DOT-code. DOT staat voor 'Department of Transportation'.
Dit is een Amerikaanse overheids instantie. Dit staat op de 'wang' oftewel zijkant van iedere autoband.
De band voldoet dan aan de eisen die door het American Department of Transportation worden gesteld. Dit is een internationaal erkend keurmerk.