Home Zomer tips Helicopter geluid effect bij openstaand raam

Helicopter geluid effect bij openstaand raam

Het helikoptereffect, ook wel windturbulentie genoemd, treedt op wanneer je een raam van een auto naar beneden rolt terwijl je rijdt, meestal bij hoge snelheden. Het bonkende, helikopterachtige geluid is het gevolg van de buitenlucht die over en in wisselwerking staat met de lucht in de auto. In dit artikel lees je meer over het onstaan en het oplossen van het 'bonkende' geluid.



Windturbulentie

Wanneer de twee luchtmassa's botsen, comprimeren en decomprimeren ze herhaaldelijk, wat het bonkende effect veroorzaakt. Het kan zo luid zijn als een  vliegtuig en is een behoorlijk irritant geluid. Windturbulentie is erger in nieuwere auto's omdat ze zo aerodynamisch zijn dat de wind er zeer efficiënt overheen gaat. Wanneer een raam wordt geopend, wordt de luchtstroom verstoord, waardoor het turbulentie-effect wordt vergroot. 



Oudere auto's minder last


Oudere auto's waren minder efficiënt ontworpen en lucht lekte uit hun interieur. De lekkende lucht verlicht de druk veroorzaakt door windturbulentie, waardoor het effect wordt verminderd. De eenvoudigste manier om windturbulentie te stoppen, is door een ander raam te openen. Op die manier stabiliseert de druk in het voertuig en stopt of minimaliseert de turbulentie. Het fenomeen staat bekend als de Helmholtz-resonantie.



Hoe ontstaat het?

Wanneer je slechts één raam in je voertuig opent, botst de lucht in je auto tegen de sneller bewegende lucht buiten het raam. Wanneer ze botsen, comprimeren en decomprimeren deze twee luchtmassa's herhaaldelijk. Het resultaat? Kleine windwervelingen die dat luide bonkende geluid creëren.

Deze factoren kunnen van invloed zijn op windturbulentie:

Afmetingen en vorm van auto: je zult luidere bonzen horen van nieuwere, aerodynamische auto's in vergelijking met oudere, kubusvormige modellen.

De snelheid waarmee je rijdt: hoe sneller je rijdt, hoe opvallender en heftiger het geluid.


Achterruiten en voorruiten

Windturbulentie is heftiger bij achterruiten, aangezien de voorruiten zijspiegels hebben om de luchtstroom te helpen omleiden. Nogmaals; windturbulentie is gebruikelijker in jongere auto's. Nieuwe auto's zijn aerodynamischer dan oudere auto's. Dat betekent dat hun vorm en ontwerp hen helpen gemakkelijker door de lucht te bewegen, waardoor de algehele luchtweerstand wordt verminderd. 



Lucht binnenboord houden


In tegenstelling tot oudere voertuigen, zijn ze ook gebouwd om de lucht in het voertuig te houden in plaats van het te laten ontsnappen of binnen te laten. Het is geweldig voor brandstofefficiëntie, onder andere. Maar met al die lucht die strak om de buitenkant van nieuwere voertuigen zit, zal elke opening, zoals uw achterruit, die soepelere luchtstroom onderbreken en dat bonkende geluid veroorzaken. Het is vrij eenvoudig op te lossen. Wil je dat het bonken stopt? Open gewoon een ander raam om de luchtdruk te stabiliseren. Voilà!


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
12V auto ventilator
Autoventilator informatie, overzicht van ventilatoren mogelijheden voor in de auto
Auto koelvloeistof
Koelvloeistof voor de motor pagina, tips hoe je de automotor koel houdt.
Auto shampoo
Auto shampoo pagina, de beste auto shampoo soorten voor alle autolakken
Life hammer
Veligheids hammer kan je leven redden
Rembekrachtiger
Rembekrachtiger - versterkt voetkracht op pedaal voor meer remvermogen
Meer
Alle artikelen lees je hier
Ook leuk
12V autokoelkast Koelbox voor in de auto: heerlijk koele drankjes!
Caravanspiegels kopen Beste caravanspiegel? Wij testen 4 typen hulpspiegels!
Rijden in de bergen Rijden in de bergen: een hele toer!
Oververhitte motor Oververhitte motor of kokende motor? Onze tips!
Auto koelvloeistof Koelvloeistof: van groot belang voor de motor

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl