Bescherming
Naafdoppen hebben dus voornamelijk een decoratieve functie. Ze geven de velgen - en in één moeite door je hele auto - een fraaier aanzien door de slotbout en de gaten aan het zicht te onttrekken. Aan de praktische kant bieden ze bovendien bescherming en zorgen ze ervoor dat er geen vuil in de naaf komt.
De originele naafdoppen
De originele velgen van een auto zijn doorgaans voorzien van naafdoppen met ofwel het logo van het automerk ofwel het logo van het velgenmerk. Ook als je nieuwe fabrieksvelgen koopt dan worden deze meestal opgesierd door een van deze twee logo's. Alleen lichtmetalen velgen worden niet altijd geleverd met inbegrip van nieuwe naafkappen.
Logo's en blanco
De standaard naafdoppen zijn te vervangen door iedere gewenste afbeelding of logo. Het assortiment wordt logischerwijs gedomineerd door de logo's van de grote automerken. Heb je liever geen logo? Dat kan: op de markt zijn ook blanco naafdoppen verkrijgbaar. Deze kun je eventueel beplakken met embleemstickers. Stickers en doppen met een eigen afbeelding of eigen logo zijn over het algemeen lastig te verkrijgen: voor een eigen ontwerp heb je dus enige creativiteit nodig en moet je doorgaans wat dieper in de buidel tasten!
Demonteren naafdoppen
Ben je je oude naafdoppen zat en wil je ze vervangen door nieuwe? Voor het verwijderen van de naafkappen kun je het beste de velg even van je auto afhalen. Dan kun je makkelijk met de achter kant van een schroevendraaier tegen de achter kant van de naafdop aantikken. Zo voorkom je schade. Meteen het ideale moment om je velgen eens goed schoon te maken aan de achterkant, daar kom je - als het goed is - niet zo vaak!
Centrale wielmoer
Sommige velgen kunnen (helaas) niet worden voorzien van een naafdop, omdat ze zijn uitgerust met een centrale wielmoer of centrale wielbout. Een dergelijke installatie is echter ongebruikelijk voor normale personenauto's. De centrale wielmoer zie je namelijk vooral op het circuit, immers: dit systeem maakt de bandenwissel tijdens de pitstop een stuk makkelijker en dus sneller. In plaats van vier of vijf moeten hoeft er nu nog maar één enkele moer losgedraaid en weer vastgemaakt te worden. Dat scheelt een hoop kostbare tijd!