Home Banden & velgen Naafdoppen

Naafdoppen: tunen met één simpele klik

Eindelijk heb je die mooie, nieuwe velgen gekocht voor je auto. Ziet er goed uit! Alleen: je zit nu wel direct op de naaf te kijken, een onaantrekkelijk zwart gat! Gelukkig is dit onvolkomenheidje snel verholpen met een naafdoppen set. Naafdoppen klik je heel eenvoudig in de velg. Ziet er meteen weer een stuk beter uit!

Bescherming

Naafdoppen hebben dus voornamelijk een decoratieve functie. Ze geven de velgen - en in één moeite door je hele auto - een fraaier aanzien door de slotbout en de gaten aan het zicht te onttrekken. Aan de praktische kant bieden ze bovendien bescherming en zorgen ze ervoor dat er geen vuil in de naaf komt. 


De originele naafdoppen

De originele velgen van een auto zijn doorgaans voorzien van naafdoppen met ofwel het logo van het automerk ofwel het logo van het velgenmerk. Ook als je nieuwe fabrieksvelgen koopt dan worden deze meestal opgesierd door een van deze twee logo's. Alleen lichtmetalen velgen worden niet altijd geleverd met inbegrip van nieuwe naafkappen. 

naafdoppen
Naafdoppen; the finishing touch op je velg.

Logo's en blanco

De standaard naafdoppen zijn te vervangen door iedere gewenste afbeelding of logo. Het assortiment wordt logischerwijs gedomineerd door de logo's van de grote automerken. Heb je liever geen logo? Dat kan: op de markt zijn ook blanco naafdoppen verkrijgbaar. Deze kun je eventueel beplakken met embleemstickers. Stickers en doppen met een eigen afbeelding of eigen logo zijn over het algemeen lastig te verkrijgen: voor een eigen ontwerp heb je dus enige creativiteit nodig en moet je doorgaans wat dieper in de buidel tasten! 




Plat en bol

Wil je je naafdoppen beplakken met een sticker? Let er dan wel op dat je platte naafdoppen koopt: de meeste embleemstickers zijn alleen geschikt voor een plat oppervlak, al zijn er ook enkele 'bolle' stickers op de markt die je op bolle naafkappen kunt plakken. Een bolle naafdop geeft misschien wel wat extra cachet aan je velgen... 


Montage

Het 'monteren' van naafkappen is een eitje. Je klikt de naafdop heel simpel in de velg. Klik! En het is gebeurd: het resultaat is direct zichtbaar. Erg fraai! Mocht het toch niet meteen lukken, dan kun je altijd wat afwasmiddel als smeermiddel gebruiken. Wat je vooral niet moet doen is aan zitten rommelen met een schroevendraaier. Voordat je het weet veroorzaak je lelijke krassen... 
Het aanbrengen van de embleemstickers is al net zo makkelijk. Maak de naafdop eerst grondig schoon en zorg er daarna voor dat het oppervlak goed droog is. Voor de rest: plakken maar! 

Naafdoppen meten is belangrijk
Goed meten is erg belangrijk als je nieuwe naafdoppen gaat kopen. Eén millimeter kan het verschil maken! Op deze afbeelding wordt de klemmaat gemeten.


Meten is weten

Het bepalen van de juiste maat: erg belangrijk! Hier dien je even goed je aandacht bij te houden: één millimeter kan al het verschil maken tussen passen en niet passen. Voor je overgaat tot de aanschaf van een setje nieuwe naafdoppen, moet je de oude kapjes dus nauwkeurig opmeten. Bij naafdoppen gelden twee maten. De buitenmaat is de diagonaal van de bovenkant van de dop, dus het gedeelte waarop het logo zichtbaar is. De klemmaat is de diagonaal van het bevestigingsgedeelte of de onderkant van de dop. Is er maar één maat gegeven bij de set die je wil aanschaffen? Dan gaat het naar alle waarschijnlijkheid om de buitenmaat. Geen oude kapjes? Probeer in dat geval de maat te herleiden aan de hand van het velgenmerk. Eventueel kun je een foto van je velg opsturen naar het bedrijf om te verifiëren welke maat naafdoppen voor jou geschikt zijn. 

Demonteren naafdoppen

Ben je je oude naafdoppen zat en wil je ze vervangen door nieuwe? Voor het verwijderen van de naafkappen kun je het beste de velg even van je auto afhalen. Dan kun je makkelijk met de achter kant van een schroevendraaier tegen de achter kant van de naafdop aantikken. Zo voorkom je schade. Meteen het ideale moment om je velgen eens goed schoon te maken aan de achterkant, daar kom je - als het goed is - niet zo vaak!

Velg zonder naafdop
Deze naafdop (en velg) is toe aan een poetsbeurt!

Centrale wielmoer

Sommige velgen kunnen (helaas) niet worden voorzien van een naafdop, omdat ze zijn uitgerust met een centrale wielmoer of centrale wielbout. Een dergelijke installatie is echter ongebruikelijk voor normale personenauto's. De centrale wielmoer zie je namelijk vooral op het circuit, immers: dit systeem maakt de bandenwissel tijdens de pitstop een stuk makkelijker en dus sneller. In plaats van vier of vijf moeten hoeft er nu nog maar één enkele moer losgedraaid en weer vastgemaakt te worden. Dat scheelt een hoop kostbare tijd!



Zelf een centraal wielmoersysteem?

Lijkt dat je wel wat, zo'n centraal wielmoersysteem? Er zijn kits te koop waarmee je de normale naaf kunt veranderen in een dergelijk circuitsysteem. Let wel: dit is zeer prijzig, je bent gemiddeld tegen de tweeduizend euro kwijt. Maar je hebt dan wel een erg vette look te pakken!

"In één klik een bijzonder fraai resultaat!"



Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle Banden & velgen artikelen lees je hier

Ook leuk
Wielbouten Lichtgewicht wielbouten voor betere prestaties én looks
Racebanden Racebanden: ga je voor semi slicks of slicks?
Bandenijzer Bandenijzer: band van velg via bandenijzers
Wheels protector Bescherm velgrand tegen beschadigingen
Brede banden Brede banden: de voor- en nadelen van brede banden

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl