De tweede meest voorkomende oorzaak is overbelasting. Denk je net even iets meer bagage mee te kunnen nemen op vakantie of van de bouwmarkt en je loopt gelijk een verhoogd risico. Ga daarom nooit over het maximum laadgewicht van je auto heen.
Doe je dat wel, dan kan er hetzelfde gebeuren als bij een band met onderspanning; de separaties raken los en je loopt kans op een klapband en de schrik van je leven. Materiële schade kan dan ook nog eens flink in de papieren gaan lopen. Dan hebben we het nog niet eens over eventuele letselschades...
In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn uitwendige oorzaken veel minder aan de orde. Een spijker of een stuk glas gaan niet zo gemakkelijk door een band heen, maar een stoeprand kan nog wel veel schade verrichten. Zorg er voor dat je daarom altijd voorzichtig over hobbels, stoepranden en verkeersdrempels heen rijdt. Check ook regelmatig je autoband op bobbel of bult.
Ten slotte is er natuurlijk nog de kans op een klapband doordat een van je banden is weggesleten. Banden ouder dan 6 jaar kunnen daarom het beste zo snel mogelijk vervangen worden. Uit onderzoek van branchevereniging VACO is zelfs gebleken dat maar liefst 40% van de personenauto's rondrijd met minstens 1 versleten band of een andere vorm van schade. Koordlagen kunnen losraken, het loopvlak kan scheuren en er kunnen scheurtjes ontstaat. Check daarom regelmatig de gesteldheid van je banden op slijtage.
Stel dat je toch ondanks alle goede voorzorgen omtrent de banden van je auto opeens een knal hoort. Wellicht schrik je enorm van het onverwachte lawaai. Zorg daarom altijd dat je jezelf zo snel mogelijk weer tot bedaren hebt gebracht. Laat het gas voorzichtig los en druk de koppeling in om de auto rustig uit te laten rollen. Als je de auto weer onder controle hebt kan je rustig gaan remmen om op de vluchtstrook tot stilstand te komen.
Mocht je in een automaat rijden, laat dan ook het gas los en zet de auto kalmpjes tot stilstand. Krijg je nu een klapband op de linkerhelft van de snelweg, probeer dan op de (indien aanwezig) middenberm te stoppen. Lukt dit niet, doe dan je alarmlichten aan en rijd naar de vluchtstrook. Zo voorkom je ook grote gevaren met andere weggebruikers.
Er zijn vele manieren om een klapband te voorkomen. De meest voor de hand liggende is het op peil houden van de bandenspanning. Een van de belangrijkste oorzaken is immers onderspanning en ook overspanning is nooit een goede uitgangspositie. Je kunt dit thuis met een simpel bandenspanningsmetertje uitvoeren of bij een willekeurig tankstation even checken. Het is daarbij wel belangrijk dat je de banden zo koud mogelijk checkt. Doe dit dus voor je vertrek of net erna.
BOVAG raad aan om minstens een keer per maand je banden te checken op de juiste spanning. Als je daar toch mee bezig bent, zoek dan ook goed naar scherpe dingen zoals glas, spijkers of schroeven. Als je er op tijd bij bent zijn ze vaak alleen nog door de buitenlaag heen gedrongen en dat bespaard enorm op bandenkosten en het risico op een klapband. Laat trouwens ook altijd bij de Apk-keuring je banden goed onderzoeken en testen door professionals naar eventuele aanwijzingen die kunnen leiden tot bovengenoemde oorzaken van een klapband.
Banden die hun zevende levensjaar hebben gepasseerd zijn hoe dan ook aan vervanging toe. Er is een grote kans dat de banden zijn versleten. Mocht je er aan de andere kant weinig mee rijden dan bestaat er de kans op uitdroging waardoor alsnog scheurtjes ontstaan. De kansen op een klapband zijn hoe dan ook onevenredig groot en je wilt dat risico toch echt niet lopen!