Swirls, lichte krassen, oxidatie en dof uitgeslagen plekken kun je voordat je gaat waxen en verzegelen behandelen door de lak eerst nog te polijsten. Dat kan machinaal of met de hand. We zullen je nu stapsgewijs uitgeleggen hoe je handmatig tot een optimaal resultaat kan komen. Lichte swirls en krasjes zijn handmatig redelijk te corrigeren. Gebruik hiervoor een polijstmiddel dat geschikt is voor handmatig gebruik, bijvoorbeeld de SSR polijstmiddelen van Poorboy's of het Ultimate Compound polijstmiddel van Meguiar's.
Idealiter ga je eerst je auto polijsten voordat je 'm van een waxlaag gaan voorzien. Op deze manier verwijder je minuscule vuiltjes en krasjes, creeër je een optimale glans en een spiegelgladde auto waarop de autowax goed zal hechten. Voor de goede orde; vóór het polijsten en waxen was je de auto eerst grondig! Polijstmiddel breng je bij voorkeur aan met handpads gemaakt van foam, ze zijn verkrijgbaar in verschillende soorten grofheid/ hardheid. Zo is een zwarte foampad erg zacht in tegenstelling tot een gele of oranje pad.
Werk in kleine stukjes; een oppervlak van circa 30 x 30 cm is voor handmatig polijsten meer dan voldoende. Verkijk je niet op het handmatige werk en verdeel het werk desnoods over meerdere dagen. Een klein drupje polijstmiddel ter grootte van een muntje van twintig eurocent is in principe ruim voldoende voor een oppervlak van 30 x 30 cm.
Na het inwerken van het polijstmiddel neem je deze af met een microfiberdoek. Je kunt nu het gepolijste deel controleren: bekijk het vanuit alle hoeken en bij voorkeur in vol (zon)licht. Je zult zien dat de bewerkte lak er een stuk strakker uitziet.
Zie je nog steeds swirls, krasjes of imperfecties polijst hetzelfde deel dan gerust nog een keertje. Je doet er verstandig aan om steeds fijner af te bouwen in combinatie. Vergelijk dit maar met het schuren van een stuk hout: je begint grof (korrel 80), gaat daarna over op medium (korrel 120) en eindigt uiteindelijk met fijn (korrel 240 of hoger) om tot een super glad en strak resultaat te komen.
Met het polijsten van autolak is dat precies hetzelfde, alleen praten we in dit geval niet over korrels. Nadat je de hele auto handmatig hebt bewerkt en bent geeindigd met het meest fijne polijstmiddel en pad, (en nogmaals, neem de tijd en verkijk je absoluut niet op de hoeveelheid werk!), zul je zien dat de lak er nu prachtig uit ziet. Voor zover het mogelijk was zijn de swirls er nu uit, of ten minste aanzienlijk verminderd, en voelt de lak glad en egaal aan. Tijd om te waxen!
Wax is er in allerlei soorten. Doorgaans is een wax te onderscheiden in harde of zachte wax, geur en kleur, standtijd, en bewerking. De meeste wax is van het type 'rechttoe rechtaan': aanbrengen, in laten werken en uitpoetsen. Voor de meeste mensen volstaat zo'n wax uitstekend, omdat het doet wat het moet doen. Uitzonderingen zijn specifieke waxsoorten bedoeld voor een type automerk en/of de kleur van de lak, of waxsoorten die bepaalde (dure) ingredienten bevatten zoals enzymen of een grote hoeveelheid carnauba. Deze waxsoorten hebben vaak exotische benamingen met dito verpakkingen, van cederhouten kistjes met garantiecertificaten tot aan glazen doosjes met een echte gegraveerde zilveren plak voorzien van jouw auto, kleurcode en kenteken.
Ook ruikt het meestal lekker, heeft het een mooi kleurtje en in sommige gevallen kun je het met je vingers aanbrengen op de lak. Emotie speelt doorgaans een belangrijke rol wanneer het gaat om het kiezen van een wax.
de juiste manier om de wax aan te brengen is: zo dun mogelijk! Wij hebben voorbeelden gezien van gewaxte auto's die compleet wit waren uitgeslagen onder het motto meer is altijd beter. Helemaal fout! Hoe dunner de waxlaag is, des te beter kan het drogen of curen. Het aanbrengen zelf is kinderlijk eenvoudig: doe een drupje wax op een applicator pad en breng het met lichte druk in een draaiende beweging aan op de auto.
Ook hier is het weer belangrijk dat je werkt in kleine oppervlakken. Je weet zeker dat je niet teveel wax gebruikt wanneer je nauwelijks kunt zien of er wel wat op de lak zit. Werk op een droge en koele plek, dus niet in de volle zon, en kijk uit met rubbers en kunststof delen, die willen nogal eens wit uitslaan en schoonmaken is een crime.
Nadat de hele auto in een laagje wax is gezet laat je deze enige tijd drogen/curen. Dit duurt afhankelijk van de wax een kwartier tot een half uur. Om te controleren of de wax droog is maak je een korte veeg met een schone vinger op de lak, ook wel een 'swipe' genoemd.
Oogt de wax nog vettig, dan moet 'ie nog even, is de lak droog dan kun je de wax uitpoetsen. Uitpoetsen doe je bij voorkeur met een extreem zachte microfiberdoek, het liefst een wat dikker en zwaarder exemplaar.
Vouw gedurende het uitpoetsen de doek regelmatig om zodat je telkens met een schoon oppervlak werkt. Het eindresultaat mag er zijn! Hoelang dat zo blijft hangt af van je voorbereiding en de kwaliteit wax: uitzonderingen daargelaten doet de wax doorgaans twee tot vier maanden zijn werk. Daarna mag jij weer aan de slag!
Wie de extreme glans en wetlook wil creëren kan opteren voor glazen (spreek uit als khleezen). Dit is een voedende laag voor de lak die als het ware kleine imperfecties en minuscule swirls opvult. Glazelagen kunnen ook een reinigende werking hebben, dit worden vaak de paintcleaners genoemd. Het is de tussenstap van het polijsten naar het waxen.
Aanbrengen van een glaze gebeurt op exact dezelfde wijze als het aanbrengen van een waxlaag. De glaztelaag hoeft echter niet te duren, dus zodra jij de hele auto hebt gedaan kun je de glaze direct weer uitpoetsen en de waxlaag aanbrengen. Een kleine kanttekening: doordat de glaze-laag onder de waxlaag ligt, houdt de wax minder lang stand. De meeste detailers glazen dan ook alleen in de zomermaanden. in de winter is louter een goede waxlaag te prefereren.