Home Functie van een brandstoffilter

In feite verklapt de naam het eigenlijk al. Een brandstofpomp is een apparaat dat brandstof van de autotank naar de motor verplaatst. Het is eigenlijk een motortje (pomp) dat er voor zorgt dat de benzine via een benzineleiding van de achterzijde van de auto (autotank) richting de motor verplaatst wordt. We leggen 't je in begrijpelijke taal uit in dit artikel.


De brandstofpomp


De brandstofpomp zorgt ervoor dat de benzine (of diesel) onder een constante druk van de tank naar de motor gebracht wordt om de motor soepel te laten lopen. De prestaties van brandstofpompen kunnen na verloop van tijd verminderen, dit kan mogelijk uiteindelijk resulteren kapotte brandstofpomp. Een brandstofpomp is vaak aan de achterkant van een auto te vinden, deze is geïntegreerd in het chassis van een voertuig. Afhankelijk van het type aandrijving worden brandstofpompen in twee grote groepen verdeeld: mechanische en elektrische. 

brandstofpomp in het chassis


2 typen maar dezelfde functie


De eerste worden alleen gebruikt in carburateur motoren, en als booster pomp in dieselmotoren. De laatste worden gebruikt voor zowel benzine- als dieselmotoren. Elektrische pompen kunnen zich in verschillende delen van de brandstofleiding of rechtstreeks in de tank bevinden. De meest voorkomende variant is nu een onderdompelbare brandstofpomp, die zich op de bodem van de tank bevindt. In deze opstelling blijft de pomp mooi koel. En dat is weer goed voor de levensduur van de brandstofpomp. 


Problemen met de brandstofpomp?

Een daling of geen druk in de brandstofleiding is een mogelijk teken van een defecte brandstofpomp. Hoe herken je een haperende brandstofpomp? Oorzaken van het probleem kunnen zijn:

1. defecte zekering;
2. breuk van het pomprelais;
3. slijtage van de pomp;
4. lekken in het systeem;
5. verstopping van de brandstoffilters.



Brandstofpomp repareren?

Het is niet aan te bevelen om een kapotte brandstofpomp zelf te gaan repareren. De tijd, geld en energie kun je beter investeren in de aanschaf van een nieuwe pomp. Als je twee rechterhanden hebt, en je hebt voldoende kennis van auto's zou je deze klus zelf kunnen doen. 

Meer performance?

Wil je meer pk's en koppel uit je motorblok halen? Dan zou het zomaar kunnen dat je een brandstofpomp met meer capaciteit nodig hebt. 





Groteren turbo monteren?

Als je een grotere turbo gaat monteren kan het zomaar zijn dat de bestaande brandstofpomp te weinig capaciteit heeft om voldoende benzine richting de motor te verplaatsen. Realiseer je ook dat dan wellicht ook de fabrieks af benzine injectoren wellicht tekort schieten. Een upgrade in naar grotere benzine injectoren is dan noodzakelijk. Ook zijn mogelijk koudere bougies noodzakelijk om de complete set up tot een goed samenwerkend geheel te maken. 

Het is uiteindelijk de som van de delen dat voor een goede, veilige vermogenstoename kan zorgen. Walbro is overigens een bekend merk als het om brandstofpompen gaat. In de basis is het vervangen van de brandstofpomp is niet moeilijk, vereist geen speciaal gereedschap, maar aandacht, nauwkeurigheid en naleving van de veiligheidsvoorschriften zijn vereist. Nieuwsgierig naar hoe een standaard brandstofpomp eruit ziet? Veel verschil in uiterlijk is er overigens niet. In 9 van de 10 gevallen heeft de pomp een ronde vorm met ongeveer een diameter van 6-8cm en heeft het product een lengte van ongeveer 10-15cm en wordt vaak uitgevoerd met een metalen buitenzijde. Meer informatie over diesel brandstofpomp op autodoc.nl



Menutuning-gids.nl
Ook leuk

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl