Home Ford Fiesta tuning inspiratie

Ford Fiesta tunen: dit moet je weten

De Ford Fiesta is een populaire hatchback die al generaties lang meegaat. Dankzij de relatief lage prijs en kosten, alsmede de scherpe wegligging, kun je je er aardig aan vergrijpen. Helemaal als je een sportief model hebt. Hieronder een aantal belangrijke aspecten om over na te denken, als je overweegt je Ford Fiesta te tunen.



Buitenkant

De eenvoudigste en meest opvallende vorm van tuning vindt plaats aan de buitenkant. Afhankelijk van je budget is er veel mogelijk. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Daarnaast is het mogelijk de ramen te tinten voor een stoere look of de lichtunits te vervangen, bijvoorbeeld door xenonverlichting. Er is niet veel voor nodig om je auto een compleet nieuwe, eigen look te geven. De Ford Fiesta is een behoorlijk populair model waar de nodige bodykits, pakketten en onderdelen voor zijn ontwikkeld. 





Motor

Fords zijn in allerlei uitvoeringen verkrijgbaar, de ene sportiever dan de andere. In de meeste gevallen zijn sportluchtfiltersen chiptuning een goede manier om je teen in het water der tuning te dopen. Dit levert het nodige extra vermogen op zonder dat je rigoureuze aanpassingen hoeft te doen. Overigens leent niet iedere motor zich voor tuning. De krachtbron van de ST is wel ontvankelijk. Je kunt deze opvoeren tot 350 pk zonder grote wijzigingen toe te brengen. 


Verlang je meer? 

Dan moet je naast een engine remap denken aan zaken als een intercooler, uitlaatmodificaties, een grotere turbo, nieuwe zuigers, stevige leidingen en bijvoorbeeld een sterkere nokkenas. Ook in het interieur zijn de mogelijkheden eindeloos. Afhankelijk van hoe sportief je je Fiesta wilt maken, kun je allerlei kanten op. Je kunt de aanpassingen beperken tot een nieuw stuurwiel van Momo en een coole schakelpook, maar als je het echt bont wilt maken, kun je er ook een rolkooi en kuipstoelen in zetten. Dat gezegd heeft de Fiesta ST al een aardig complete uitrusting.


Versnellingsbak

Ford maakt vrij stevige auto's en de Fiesta is wat dat betreft geen uitzondering. Met name de ST kan wel tegen een stootje. Het is dan ook niet nodig om direct een nieuwe versnellingsbak te halen, tenzij je het vermogen wilt verdubbelen kan de transmissie wel even mee. Hetzelfde geldt voor de koppeling. Als je het rijgedrag wilt verbeteren, bijvoorbeeld voor trackdays, dan is het aan te raden een limited slip differentieel te laten monteren. Wanneer de koppeling vervangen moet worden, kun je deze besluiten te versterken. Neem dan gelijk het vliegwiel mee. Deze laatste drie kun je mooi tegelijkertijd doen.



Ophanging

Ford staat sinds enkele decennia bekend als een merk waarbij de wegligging van haar auto's dik voor elkaar is. De Fiesta, en in het bijzonder de ST, rijden standaard al subliem. Je hebt dus een uitstekende basis om mee te beginnen. Als je het rijgedrag wilt verbeteren, kun je dit bereiken met dempers en veren van bijvoorbeeld Eibach of H&R. Verlagen is hier ook mee mogelijk. Anti-roll bars maken de auto stijver. Je kunt het zo duur maken als je wilt.


Wielen, banden en remmen

Tenslotte nog die dingen die de auto daadwerkelijk laten rollen: wielen en banden. Er zijn talloze velgen beschikbaar op de aftermarket. Het komt hierbij vooral aan op smaak: kies wat je mooi vindt. Echter spelen de materialen ook een rol, aangezien dit mede het rijgedrag van de auto bepaalt, vanwege het gewicht en de structuur van het materiaal. Een goede set banden mag niet worden onderschat, zeker voor een trackday. De hardheid en het profiel van het rubber bepalen hoeveel grip je hebt. Investeren in een goede set remmen mag eveneens niet worden vergeten. Als je besluit je auto flink op te voeren, moet je deze ook op tijd tot stilstand kunnen krijgen.

Menutuning-gids.nl
Ook leuk

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl