Home autoruiten en tuning

Autoruiten en tuning: regels om rekening mee te houden

Hoewel het meestal gaat over het verbeteren van de prestaties van de auto bij tuning, is het in de wereld van auto’s tunen inmiddels veel breder geworden dan alleen het verlagen van de auto’s en het chippen. Het gaat om auto’s die er strak uitzien, een unieke look hebben, steevast goed onderhouden zijn en waarbij alle aandacht besteed wordt aan de details.


Enkele tintmogelijkheden

 
Gaan we die massaal tinten, voorzien van folie, of hebben we te maken met wetgeving en de vraag wat precies wenselijk is? Tijd om eens in de stof te duiken zodat je precies weet wat je wel en niet mag en kunt doen. De voorruit en ruiten bij de bestuurder en bijrijder, die kunnen het beste met rust gelaten worden. Deze moeten namelijk minstens 55% lichtdoorlatend zijn. Dat heeft een aantal belangrijke redenen, zoals het zicht naar buiten toe voor de bestuurder van de auto. Hoe beter de bestuurder de weg en medeweggebruikers kan zien, hoe veiliger het wordt in het verkeer.




Optimaal oogcontact

Tegelijkertijd is de regel opgesteld om optimaal oogcontact mogelijk te maken. Is het duidelijk dat de medeweggebruiker jou gezien heeft omdat er oogcontact geweest is, dan weet je dat de situatie veilig is. Bij getinte ruiten is het veel moeilijker om te bepalen of je gezien bent of niet. Een standaard autoruit is gemiddeld zo'n 20% getint. De ruiten in de voorportieren mogen daardoor wel voorzien worden van een folie met een lichtdoorlaatbaarheid van minstens 70%. 

Je krijgt namelijk pas een boete bij een zicht met een lichtdoorlaatbaarheid onder de 50%. De voorruit wordt normaliter niet voorzien van blinderingsfolie. Je kunt wel kiezen voor een (warmtewerende) coating. Dit is echter niet hetzelfde als het blinderen van de ruiten.

Controle door de politie

Wanneer je gaat rijden met getinte voorruiten of autoruiten aan de voorzijde, dan kun je erop rekenen dat de politie je graag wil spreken. De agent plaatst dan twee meetcellen aan weerszijden van de ruit, die bepalen hoeveel licht er precies doorgelaten wordt. Dit wordt ook wel tintman genoemd. Blijkt het percentage minder dan 50% te zijn, dan kun je rekenen op een boete. Ook moet de folie of coating ter plaatse verwijderd worden. Kun je dit niet, dan mag je de sleepdienst bellen. Je auto voldoet dan namelijk niet aan de minimale eisen om deel te mogen nemen aan het verkeer.

In sommige gevallen mag je ook het kentekenbewijs inleveren. Je hebt dan vier weken de tijd om de auto weer deugdelijk te maken. Pas wanneer de auto opnieuw gekeurd is en goed bevonden is, krijg je het kentekenbewijs terug en kun je de auto weer gebruiken.



En de overige ruiten van de auto dan?

De achterruit en de ruiten naast de achterbank vallen niet onder bovenstaande regelgeving. Hier mag je dus gerust een coating of folie plaatsen die veel minder licht doorlaat. Er zijn een aantal voordelen aan verbonden, waaronder:

  • Kleiner risico op inbraak; criminelen kunnen geen waardevolle bezittingen achter in de auto zien
  • Koeler in de auto; wanneer zonlicht niet binnen kan komen, wordt de auto minder snel een sauna
  • Cooler; een auto met geblindeerde ruiten ziet er stoerder uit, iets wat in de wereld van auto's tunen minstens zo belangrijk is als voorgaande punten samen
Check ook eens onze veel gestelde vragen gedeelte over het blinderen van autoramen.


Plaatsing folie

Folie kan gewoon op de ruiten geplaatst worden. De volledige achterruit vervangen is dus niet nodig. Zitten er echter krassen op de achterruit of is deze eigenlijk aan vervanging toe, dan heeft folie weinig zin; vaak blijft de schade dan gewoon zichtbaar en wordt het storend. Je kunt dan beter wél kiezen voor het vervangen van de achterruit. Wil je het idee van tuning terug laten komen in de nieuwe achterruit? 
geblindeerde achterramen
geblindeerde achterramen


Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor privacy glas. Dat geeft hetzelfde effect als blinderen en zorgt ervoor dat mensen niet in de auto kunnen kijken. Er zijn tal van mogelijkheden wanneer je aan de slag wilt gaan met het stoerder maken van je auto. Zeker wanneer je al met tuning bezig geweest bent en de prestaties van de auto geoptimaliseerd hebt, is het mogelijk om de aandacht op de ruiten te vestigen. Voor de achterruit en ruiten naast de achterbank kun je relatief makkelijk kiezen voor folie. Dit kun je zelf aanbrengen, maar veel mensen laten dit doen door een professional.


Folie aanbrengen is nauwkeurig klusje

De reden hierachter is logisch; het aanbrengen van het folie is een lastige en nauwkeurige klus. Wanneer dit niet goed gebeurt, kun je randen zien, of luchtbellen achter het folie. Dat is de reden waarom vaak gekozen wordt voor de specialist; zo weet je zeker dat het folie op de juiste manier geplaatst wordt en er strak uitziet. Wil je de voorruit wat donkerder hebben, dan kun je ook bij een specialist aankloppen. Je kunt ook kiezen voor de voorruit vervangen en een voorruit kiezen met een coating in het glas, als er gecoate ruiten beschikbaar zijn voor het automodel dat jij hebt.


De auto weer strak in het glas

Weet je na het lezen van al deze informatie niet meer zo goed of je wel getinte ruiten wilt? Zorg er dan op z'n minst voor dat de autoruiten in de goede staat zijn. Bij tuning en goed onderhoud aan de auto horen immers geen beschadigde autoruiten. Moet de autoruit vervangen worden, dan kies je voor de after market. De prijzen voor autoglas zijn hier veel lager, terwijl de kwaliteit net zo goed is als het glas bij de dealer. Het ontbreken van een merklogo zorgt er echter voor dat autoglas van de grootste prijsvechter in Nederland veel goedkoper is, waardoor je direct geld overhoudt voor nieuwe filters of velgen voor je auto.

Onze tip: kijk eens bij Autoglas Concurrent. Zij werken uitsluitend samen met FOCWA-gecertificeerde montagepartners. Je hoeft je dus nooit zorgen te maken om de staat van je auto; bij Autoglas Concurrent is jouw auto in goede handen voor een nieuwe voorruit. Heb je andere ruitschade of heb je ander autoglas nodig, dan kun je ook bij deze specialist terecht, die inmiddels de grootste aanbieder van after market autoglas in Nederland en België is. 
Menutuning-gids.nl
Ook leuk

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl