Home Auto remmen Remschijven afdraaien

Remschijven afdraaien: meer veiligheid en comfort


Als je remt begint je stuur of je rempedaal te trillen. Of je hoort piepende of knarsende geluiden tijdens het remmen. De kans is groot dat je remschijven krom of aangetast zijn. Niet comfortabel en al helemaal niet veilig! Laat daarom je remschijven afdraaien. Wat is dat precies en wanneer is dit een optie? 


Remschijven afdraaien

Remblokken en remschijf horen samen te werken. Als hierbij een probleem ontstaat, dan heeft dat ten eerste effect op de veiligheid. Het tijdig tot stilstand kunnen brengen van je auto is essentieel voor jouw veiligheid op de weg. Daarom is het belangrijk om je remmen goed te onderhouden. Daarnaast hebben oneffenheden op de remschijf invloed op het comfort. Tijdens het autorijden hoor en voel je geluiden en trillingen. Vervelend! De oplossing: laat je remschijven afdraaien!

remschijven afdraaien remschijf


Afdraaien: kan dat wel?

Als je problemen met je remschijf hebt, informeer dan bij de vakman of deze nog afgedraaid kan worden. Als de slijtage aan je remschijven meevalt, dan is afdraaien mogelijk. Bij het afdraaien van een remschijf worden oneffenheden verwijderd, zodat de remschijf weer mooi glad is. Belangrijk: als je je remschijven laat afdraaien, laat dan altijd direct nieuwe remblokken monteren! De oneffenheden op de remschijf hebben ervoor gezorgd dat de blokken ook niet glad meer zijn. 


Remschijf problemen

Ook een kleine afwijking aan de remschijf is merkbaar tijdens het autorijden. Wanneer je tijdens het remmen last hebt van rare geluiden en/of een trillend stuur of rempedaal, dan heb je zeer waarschijnlijk een probleem met je remschijven. Er kunnen drie dingen aan de hand zijn: 

Je hebt een run-out. De remschijf is gaan slingeren doordat de remschijf is vervormd of doordat er ruimte is ontstaan tussen de remschijf en de naaf. Remschijf en remblokken liggen niet parallel.
De remschijf vertoont Disc Thickness Variation (DTV): een verschil in dikte op verschillende punten van de remschijf. Je voelt hierbij duidelijk een trillend rempedaal. Ook hier liggen remschijf en remblokken niet parallel.
Roughness: het oppervlak van remschijf en remblokken is ruw geworden door het trillen van de remklauw.

Nieuwe remschijf?

Het vervangen van de remschijf voor een nieuw exemplaar is niet aan te raden. Het laten demonteren van de oude en monteren en afstellen van de nieuwe remschijf is ten eerste duurder dan het laten afdraaien van je remschijf. Bovendien is dit geen oplossing voor een eventuele naafslingering, die verantwoordelijk kan zijn voor de trillingen. 

Het probleem zit 'm namelijk niet puur in de remschijf, maar in de interactie tussen remschijf en remblok. Een nieuwe remschijf brengt veel kosten met zich mee en na verloop van tijd zal hetzelfde probleem waarschijnlijk opnieuw de kop opsteken. 



Kies voor een specialist

Voor het laten afdraaien van je remschijven kun je het best naar de vakman gaan. Kies bij voorkeur een remmenspecialist die met MAD afdraaiapparatuur werkt. Deze apparatuur is geschikt voor 99% van de wagens en kan de schijven aan de auto afdraaien. De apparatuur verhelpt uiteraard de problemen met je remschijven en optimaliseert deze. Ook zijn slingeringen van de naaf of remschijf na het afdraaien verleden tijd.
remschijven afdraaien
Oude en nieuwe remschijven: het verschil


Afdraaien aan de auto

Het afdraaien van de remschijven aan de auto is, zo heeft de praktijk uitgewezen, op de lange termijn het meest effectief. Nog een prettig voordeel van deze methode is het feit dat je door de snelheid van deze werkwijze minder reparatiekosten kwijt bent. Omdat de remschijven niet gedemonteerd hoeven te worden, levert dit een flinke tijdsbesparing op. En minder tijd betekent minder kosten.
Slijpen

In sommige gevallen is het laten slijpen van je remschijven ook een optie. Informeer bij de vakman naar wat er mogelijk is, gelet op de huidige staat van je remschijven.

Welke optie je ook kiest, houd er rekening mee dat je na het aanpassen van je remschijven en het monteren van de nieuwe remblokken waarschijnlijk eerst nog een sponsachtig gevoel in het rempedaal zult ervaren. Dit is slechts tijdelijk: de remblokken en -schijven hebben altijd even de tijd nodig om op elkaar in te slijten.
 


Eerst even goed inremmen!

Tip: zorg ervoor dat je nieuwe of aangepaste remschijven en -blokken op de juiste manier aan elkaar laat wennen. Even flink inremmen doet dat sponsachtige gevoel in je pedaal verdwijnen en verlengt bovendien de levensduur van je remmen aanzienlijk. Zorg er wel voor dat je het goed aanpakt. Lees onze tips voor inremmen






remmen remklauw
Klauwen er toch af? Spuit ze meteen even. Looking good!

Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Remmen piepen Voorkom en verhelp piepende remblokken zo!
Afremmen op de motor Afremmen op de motor: slim en veilig remmen!
Trommelrem onderhoud Trommelrem tips: slijtage en onderhoud nader bekeken
Kromme remschijven Kromme remschijven: onveilig en irritant!
Remklauwen Remklauwen upgrade: remklauw facelift of big brake kit!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl