Home Motor Tuning Launch control

Launch Control: sneller weg vanuit stilstand

Stel je voor:  je wilt vanuit stilstand zo snel mogelijk optrekken. Volgas gevend, maximale toeren, sta je klaar om weg te spuiten. Je laat je koppeling los en daar ga je. Veel geweld, veel gebok en wielspin zijn met name het gevolg. Niet de meest ideale manier om weg te spurten. Launch control kan een oplossing zijn om alles uit de sprints te halen.  

Wat is Launch control?

Met launch control trek je gemakkelijker met maximale snelheid vanuit stilstand op. De aanpassing zorgt ervoor dat het maximaal aantal toeren dat je motorblok kan maken naar een bepaalde waarde wordt verminderd.

Dit is meestal rond het punt waar het motorblok het meeste koppel, ook wel trekkracht, maakt. 

Launch control
Launch control: snelste start zonder rokende banden

Electronica

Launch control is in principe een elektronisch verhaal. Vrijwel elk modern voertuig heeft een soort computer die onder andere de ontsteking aanstuurt, dit heet de Electronic Control Unit, ook wel ECU.  Een ECU met launch control aan checkt je snelheid. Wanneer je (bijna) stilstaat zet de ECU de toerenbegrenzer -het maximaal aantal toeren dat je blok mag maken- lager dan 'normaal'. Gebruikelijk is het om de launch control limiter in te stellen op of rond het optimale koppel, wat per auto verschilt.




Als je snel vanuit stilstand wilt optrekken. Kortom, bij wedstrijden met staande start of stoplichtsprintjes. Overigens is launch control niet per se nodig om het beste sprintresultaat uit je auto te halen. Met de kennis van je koppelkromme en een goed gaspedaal gevoel kom je een heel eind. Launch control maakt het gewoonweg een stuk gemakkelijker.

Even wat geschiedenis

Launch control is ontstaan in de racerij om te zorgen voor een zo goed mogelijk start. De stijgende vermogens maakte het lastig om goed weg te komen van de startlijn. Elektronische hulpmiddelen zijn de laatste tien jaren flink in opmars, inmiddels ook in auto's voor het dagelijks verkeer. Voor een autofabrikant is het tegenwoordig vrij simpel om launch control softwarematig toe te passen op alle modellen. Maar in een eco-boodschappenwagentje zul je over het algemeen geen launch control tegenkomen, alleen de sportievere auto's komen er voor in aanmerking.

De keuze voor een stand-alone motormanagement wordt dan ook niet snel gemaakt puur voor het hebben van launch control. 

En traction control dan?

Traction control heeft niets met launch control te maken. Traction control voorkomt op een elektronische wijze het doorspinnen van één of meer aangedreven wielen.

Dat komt voor als je (al of niet met launch control) wegspuit op het moment dat het stoplicht op groen springt.
traction control anders dan launch control
Traction control is iets heel anders dan launch control

Regelgeving en APK

Er is niets illegaals of onveiligs aan launch control. Bij de APK wordt er dan ook niet op gelet. Oom agent zal het waarschijnlijk zelfs waarderen dat je minder strepen op het wegdek achterlaat. Maar met het veelvuldig gebruik van launch control zul je niet de buurtlieveling worden vanwege het lawaai. Zolang je maar binnen de maximumsnelheid blijft zal niemand bezwaar kunnen maken tegen het gebruik van launch control.


Heeft launch control nadelen?

Frequent gebruik van launch control geeft meer slijtage aan de auto dan wegstuiven zonder deze functie, dat is simpel. Niet alleen je banden, maar ook de koppeling en aandrijflijn krijgen immers aanzienlijk meer krachten te verduren dan bij normaal optrekken. Matig gebruik van launch control is dan ook aan te raden als je koppeling je lief is.
stoplicht sprint win je met launch control
Met launch control vliegende start verzekerd!

Wat kan ik nog meer doen om sneller op te trekken?

Snel optrekken draait om grip, reactiesnelheid en koppel/vermogen. Launch control kan hierbij helpen, maar bedenk wel dat uiteindelijk je banden  het belangrijkste zijn, die houden immers contact met het wegdek en zorgen voor grip. Vervolgens is het een kwestie van vermogen, gewicht en in mindere mate versnellingsbakverhoudingen, luchtweerstand, mechanische grip en talloze andere factoren


Launch control in actie op een Nissan GT-R: Zo snel kan het dus!


Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Turbo reinigen Turbo reinigen: laat je turbo optimaal draaien!
Differentieel Differentieel: verdeling van vermogen over wielen
Interkoelers Grotere intercooler monteren voor meer vermogen!
Motorkap isolatie Motorkap isolatie: als het geluid wat minder mag!
Hitteschild einddemper Hitteschild uitlaat - alleen voor de looks? Of toch ook...

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl