Home Banden & velgen Centreerringen

Centreerringen: onmisbaar voor je auto!


Centreerringen zijn veel meer dan alleen een hulpstukje bij de montage van een velg. Ze zijn onmisbaar voor je auto! De centreerring zorgt ervoor dat je velg steviger en veiliger onder je auto gemonteerd kan worden.  


Centreerringen

Centreerringen zijn kunststof of metalen ringen die je in de kern van de velg, schuift of klikt. De centreerring is maar een klein onderdeeltje van je wagen, maar vergis je niet: het is wl prettig en noodzakelijk dat 'ie er is. Dankzij centreerringen blijven velgen goed op hun plaats zitten n is een auto nog een klein beetje betaalbaar.  

Zonder centreerringen zou een velgenproducent voor elk automodel een andere velg moeten produceren, met exact de juiste maat naafgat. Dit zou enorm veel tijd en geld kosten.
centreerringen centreerring monteren


Naafgat

Centreerringen maken dit onnodig: velgenproducenten kunnen hun velgen gewoon in een standaard maat van de band laten rollen. Een en dezelfde velg kan op meerdere automodellen gemonteerd worden.

De centreerring zorgt ervoor dat de ruimte tussen het naafgat van de velg, waar de wielas van de auto doorheen loopt, en de naaf van de auto perfect opgevuld wordt. En dat is ook heel hard nodig.



Trillingen

Het is bijna onmogelijk om een wiel goed onder de auto te monteren zonder centreerringen. Centreerringen zorgen ervoor dat de velgen keurig op hun plaats blijven zitten. Zonder de centreerring moeten alleen de bouten het wiel op zijn plek houden en is de auto niet goed in balans. Als de ruimte tussen velg en de naaf van de auto niet volledig is opgevuld, dan krijg je speling.

Vierkante wielen

Tijdens het rijden kun je aan je stuur merken dat er trillingen zijn. Je kunt zelfs het gevoel hebben dat je enorm hobbelig rijdt, vooral bij hogere snelheden. Je wielen kunnen bijna vierkant aanvoelen! Deze trillingen en hobbelingen zijn vervelend, maar nog veel erger is dat ze onderdelen van je auto, zoals de wielbouten en de velgen, schade kunnen toebrengen. Bovendien slijt het profiel van je banden sneller als het naafgat niet goed is opgevuld. Dat moet je dus zeker voorkomen! 

Welke maat? 

Voorkom schade aan je auto-onderdelen en zorg voor de juiste centreerringen, zodat je zeker weet dat je velgen goed en veilig vast zitten. Centreerringen zijn er in vele soorten en maten. Het is essentieel dat je de juiste maat centreerring monteert. Uiterst secuur meten dus. Check, check, dubbelcheck!


Zo meet je dat!

Pak je rolmaat en begin te meten vanaf 10 centimeter: zo meet je nauwkeuriger. Meet de lengte van het gat van het wiel. Die is bijvoorbeeld 67.0 millimeter. Nu pak je je schuifmaat. Meet de naaf van de auto door de schuifmaat er strak omheen te klemmen. Je komt bijvoorbeeld uit op een naafdiameter van 56.1 millimeter. In dit voorbeeld moet de ruimte tussen 65.0 millimeter en 56.1 millimeter dus worden opgevuld door een centreerring. 
centreerringen centreerring naafgat
Meet het naafgat nauwkeurig!


Centreerringen monteren

Maak de velg eerst goed schoon. Als er nog vuil op zit zal de centreerring niet passen, omdat deze exact de juiste maat heeft en er strak om moet zitten. Plaats de centreerring aan de achterzijde in het hart van de velg. Deze kun je er gemakkelijk inschuiven of -klikken. Vervolgens monteer je de velg weer aan de auto. De ring hoort strak in de velg en op de naaf te zitten. Uiteraard is het belangrijk dat je de velgen en centreerringen goed schoonhoudt.


Kunststof of aluminium

De meeste centreerringen zijn van kunststof gemaakt. De gangbare automerken leveren hun velgen gewoon met plastic centreerringen. De metalen variant is er voor de wat duurdere, zwaardere wagens en is nodig om te voorkomen dat de centreerringen uitslaan. 

Circuitgebruik

Voor circuitgebruik zijn centreerringen van hoogwaardig aluminium met een rubberen sealing aan te raden. Dit soort ringen geven net even wat meer stevigheid. Bovendien blijven ze, ook bij extreem gebruik, perfect passen door de rubberen sealing. 
"Racen op het circuit? Kies dan voor centreerringen van hoogwaardig aluminium met een rubberen sealing."

Een standaard centreerring kan bij extreem gebruik na verloop van tijd toch wat ruimte krijgen, waardoor hij niet meer goed aansluit. Met alle gevolgen van dien: minder balans en eventueel zelfs trillingen die je in de hele auto voelt. 


Optimaal

Wil je het optimale uit je autobanden halen? Het goed uitlijnen en balanceren van je banden kan onnodige en ongelijkmatige slijtage van de banden en de wielophanging voorkomen. Vergeet niet om regelmatig de bandenspanning te controleren.

Heb je al lichtmetalen velgen? Deze kunnen je wegligging enorm verbeteren. Denk voor een betere wegligging ook aan het aanpassen van de sporing. Echt de moeite waard!

centreerringen centreerring
Centreerringen zijn er in alle soorten en maten


Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Leeftijd autobanden Check de leeftijd van je autobanden eens!
Thuiskomer Thuiskomer als reserveband: snel weer onderweg!
Wielbouten Lichtgewicht wielbouten voor betere prestaties n looks
Rolweerstand autobanden Lage rolweerstand banden betekent minder kosten!
Vierkante banden Vierkante banden voorkomen? Dit zijn onze 4 tips!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl