Home Zomer tips Oververhitte motor

Oververhitte motor of kokende motor? Onze tips!

Je auto is volgepakt, de radio staat aan en je humeur is net zo zonnig als het weer. Maar dan slaat het noodlot toe: je motor raakt aan de kook… Het kan iedereen overkomen,  maar helaas treft dit lot vaak de vakantieganger die onderweg is naar zijn vakantiebestemming. Hoe dan ook: oververhitting van je motor komt áltijd ongelegen. Bovendien kan onjuist handelen je motor flink beschadigen. Wat kun je doen en wat moet je absoluut laten?

oververhitte motor = stoppen

Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digtale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden.

Als je wagen je lief is rijd je nu geen meter verder! Stug doorrijden met een kokende motor kan ernstige motorschade veroorzaken. En dat is een dure grap…

oververhitte motor
Oververhitte motor = direct auto aan de kant!

Stoppen en afkoelen

Zet je auto zo snel mogelijk stil op een veilige plek en schakel de motor uit. Plaats de gevarendriehoek op zo'n dertig meter van je achterbumper en zet de motorkap open. Zet de verwarming op de hoogste temperatuur  en zet de blazers helemaal open. De hitte kan dan beter ontsnappen. In de auto wordt het nu snel warm, dus het is waarschijnlijk prettig om een paar raampjes open te zetten. Heel belangrijk: laat de motor nu minstens een kwartier afkoelen en controleer dan pas het koelvloeistofniveau. Doe je dit te vroeg, dan kan dat leiden tot zeer ernstige brandwonden.


Koelvloeistof

Heeft de oververhitte motor minstens een kwartier kunnen afkoelen? Neem dan een doek in je hand en draai daarmee de dop van de koeling voorzichtig open. Laat beetje bij beetje de druk ontsnappen. Let op: de koelvloeistof zal gloeiend heet zijn!

Is het peil te laag? Vul deze dan meteen bij. ’s Zomers kan dat in noodgevallen gewoon met kraanwater. Goedkoper en net zo effectief bij een kokende motor. Maar let op: dit is slechts een tijdelijke oplossing en niet handig in de wintermaanden. Laat bij thuiskomst je koelsysteem controleren en vullen met het echte spul. Het kalk in leidingwater kan het koelsysteem namelijk verstoppen.


Oorzaken

Natuurlijk is het belangrijk om de oorzaak van de oververhitte motor te achterhalen. In de meeste gevallen zal een tekort aan koelvloeistof de uitslaande wijzer of het brandende waarschuwingslampje hebben veroorzaakt. Maar je kunt bijvoorbeeld ook te maken hebben met een defecte thermostaat. Controleer dit door na te gaan of de  rubberen waterslang wel warm wordt tot aan de radiateur, als de temperatuurmeter meer dan 80 graden aangeeft.

kokende motor
Als dit lampje brandt is het menens.

Ook de temperatuursensor kan kapot zijn. In dat geval kun je de sensor omzeilen door de ventilator rechtstreeks op de accu aan te sluiten. Ligt er een plas onder de auto? Vul dan water bij en start de motor. Lokaliseer het lek en probeer het provisorisch
af te dichten met een stuk tape. Bij thuiskomst moet de slang natuurlijk vervangen worden. Een lek in de radiateur kun je eventueel tijdelijk oplossen door er kneedbaar staal in te duwen. Dit is verkrijgbaar bij elke bouwmarkt.

 

Hulp inschakelen

Lukt het je niet de oververhitting van de motor op te lossen en blijft de wijzer van de temperatuurmeter hardnekkig in de rode zone staan? Dan heb je professionele hulp nodig. Bel de Wegenwacht!
 


Voorkomen is beter…

Ben je van plan om een flink stuk te gaan rijden, dan is het verstandig om je wagen vooraf goed te (laten) checken. Zeker als je normaliter maar kleine stukjes rijdt, kun je sneller te maken krijgen met een oververhitte motor. En helemaal als je met een bomvolle auto door de bergen wilt rijden! Controleer in elk geval je vloeistoffen en vul deze bij.

"

Dreigt oververhitting? Zet de kachel aan op de heetste stand en zet 'm voluit aan!

"

Vuile radiateur?

Wist je dat een vuile radiateur ook kan leiden tot een kokende motor? Maak deze, voordat je een lange tocht gaat maken,
dus nog even schoon. Spuit simpelweg met een krachtige waterstraal op de achterzijde. Zo kan de radiateur weer optimaal koelen. Is je getunede auto niet de jongste meer, dan kun je ervoor kiezen om preventief een extra of grotere ventilator
(inclusief sensor) in te bouwen. Zo kun je je met een gerust hart op de weg begeven.

Oververhitting motor
Als je dit ziet is het oppassen geblazen.

Aanpassen rijstijl

Het aanpassen van je rijstijl kan eveneens oververhitting van je motor voorkomen. Rijd rustig en schakel op tijd door
naar de volgende versnelling. Hoge toerentallen kun je dus beter vermijden. Neem, zeker in de winter, altijd een flesje koelvloeistof mee. Een goede koelvloeistof doet veel meer dan koelen alleen; het bevriest pas bij temperaturen die dik onder het vriespunt liggen, kookt pas bij zo'n 140 graden Celsius, voorkomt kalkaanslag, smeert de waterpomp en conserveert de waterslangen.


Voor een wat oudere auto kun je een allround koelvloeistof nemen. Zorg er tevens voor dat je een rol stevige tape en kneedbaar staal in je auto hebt liggen. Ideaal als eerste hulpmiddel bij lekkage. Veel succes en stay cool!



Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Oliekoeler Oliekoeler: onmisbaar voor de sportieve rijder
Oververhitte motor Oververhitte motor of kokende motor? Onze tips!
   
Goedkoop tanken
Goedkoop tanken, bespaar 15 procent aan de pomp!
Zonbescherming Zonbescherming: handig en veilig in de auto
12V autokoelkast Koelbox voor in de auto: heerlijk koele drankjes!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl