Home Blog

Archief voor 'Banden en velgen'

Stikstof in je banden is goedkoper én veiliger!

Gepost op 23-10-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden

Meer dan 60% van de automobilisten rijdt rond op banden die niet de juiste bandenspanning hebben. Dat komt doordat de banden vanzelf leeglopen. Met stikstof in je banden voorkom je de dure en zelfs gevaarlijke gevolgen van rijden op te zachte banden!


Stikstof

Stikstof in je banden: het
bestaat al meer dan 30 jaar. Tegenwoordig worden veel nieuwe wagens standaard geleverd met stikstof in de banden, herkenbaar aan een groen ventieldopje.

Stikstof wordt verder al vele jaren gebruikt om de banden van vrachtwagens, vliegtuigen en Formule 1 racewagens te vullen. Maar waarom eigenlijk?

Velgenboom maakt bandenopslag gemakkelijk!

Gepost op 31-07-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Waar laat je in de winter je zomerbanden en in de zomer je winterbanden? Leg je ze ergens in een hoek op elkaar? Zet je ze rechtop, naast elkaar tegen de muur aan? Of misschien sla je ze op bij je garagehouder of je bandenspecialist? Als dat zo is, zou een éénmalige investering in een velgenboom (Engelse benaming: wheel tree) een goede zet kunnen zijn. Velgenbomen verdienen zichzelf namelijk dubbel en dik terug!


Velgenboom bespaart ruimte

Een velgenboom is de ideale manier om je banden en velgen ruimtebesparend op te bergen. De banden liggen horizontaal om de velgenboom heen, met een scheidingsstuk ertussen. Iedere band rust als het ware op dat scheidingsstuk, waardoor de banden elkaar niet aanraken. Dat is een ander groot voordeel van de velgenboom; de banden gaan niet krom trekken. 

Bijkomend voordeel is dat de velgenboom mobiel is. Via het handvat rij je simpelweg om de auto heen en ga je pas tillen bij daadwerkelijke montage van de banden.

Een velgenboom is ruimtebesparend en praktisch.

Licht metalen velgen goed voor wegligging!

Gepost op 03-06-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Als het over lichtmetalen velgen gaat denkt vrijwel iedereen gelijk dat het over de kleur van de velgen gaat. Maar wel eens gedacht dat dit type velgen, en dan hebben we het over het gewicht van de velg, goed voor de wegligging is? We leggen je het uit! 


Lichte velg = minder massa

Een goede lichtmetalen velg is lichter dan een stalen velg. Of beter gezegd, zo'n velg heeft minder massa. Een auto rust
voor het grootste gedeelte -carrosserie, het interieur, de inzittenden- op de wielophanging. Andere delen, zoals de velgen,
remschijven, remklauwen en een gedeelte van de ophanging, noemen we onafgeveerd gewicht. Dat is het gedeelte dat in direct contact staat met de weg. Vergelijk het met het frame van een trampoline. Die veert ook niet mee.


Lichtgewicht velgen zijn positief voor de wegligging.

Via bandenlabel autoband prestaties in één oogopslag

Gepost op 29-05-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Banden hebben meestal geen prioriteit als je jouw auto gaat stylen. Maar het bandenlabel zou daar wel een verandering in kunnen aanbrengen. Kijk een wat verder dan naar de breedte van de banden, aan de velgen besteed je waarschijnlijk veel meer aandacht. Het is zeker de moeite om de bandenlabels te vergelijken, jij wilt toch ook geld besparen?!


Bandenlabel als hulpmiddel

Toch kan het lonen om je een beetje te verdiepen in de banden die je onder je auto wilt hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld invloed hebben op de hoeveelheid brandstof die je jaarlijks in je auto giet. Het bandenlabel, ookwel bandenetiket genoemd, is vanaf 1 november 2012 verplicht, is een makkelijk hulpmiddel.

Bandenlabel nader beken

Het doel van het bandenlabel is tweeledig: meer veiligheid op de weg en betere bescherming van het milieu. Banden die voor veel grip op nat wegdek zorgen, zijn natuurlijk wel zo veilig. Het geluidsniveau en de rolweerstand hebben invloed op het milieu. Hoe meer lawaai banden maken, hoe vervelender dit is voor de omgeving. En hoe hoger de rolweerstand, hoe hoger het brandstofverbruik én de CO2-uitstoot. Dat een band met een lage rolweerstand en een laag geluidsniveau ook aangenaam zijn voor jezelf, is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen.


Bandenlabel vergemakkelijkt bandenkeuze?

De 3 redenen om spoorverbreders in te zetten!

Gepost op 04-05-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Standaard staan veel auto’s voor het oog redelijk hoog ‘op de poten’. Door de auto te verlagen ziet deze al beter uit plus de wegligging wordt veelal beter. Maar wat te doen met de wielen die vaak te  veel binnen de carrosserie vallen? Met een set spoorverbreders breng je de wielen meer naar buiten. En de wegligging kan er ook van profiteren!

Spoorverbreder

Een spoorverbreder, ook wel een spacer genoemd, is in de basis niet anders dan een blok metaal (meestal aluminium)
die je tussen je velg en je wielnaaf steekt.

Wat een spoorverbreder exact doet is wat de naam al zegt: het verbreden van je de spoorbreedte van je auto. Waarbij de spoorbreedte de afstand is tussen het midden van de linkerband en het midden van de rechterband. Er zijn grofweg 3 redenen om met spacers aan de slag te gaan, en dat gaan we je nu uitleggen.


Dit bereik je met spoorverbreders!

Velgschade herstellen, stoeprandschade verdwijnt!

Gepost op 30-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Net een nieuwe set velgen onder je auto en meteen al een dikke kras of pit in de velg, of nog erger, stoeprandschade. Geen man overboord velgenreparen is dan zeker een optie.

Kleine pitjes of krassen in je velg kun je zelf behandelen met een autospuitbus. Bij grotere schade kun je het beste de specialist inschakelen. Na reparatie zien de velg(en) er weer als nieuw uit komen te zien.

Hieronder staan de meest voorkomende schades vermeld en op welke manier de betreffende schade wordt hersteld.


Sporing aanpassen: onderstel afstellen voor het circuit
Gepost op 29-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Als je het maximale uit je circuitauto wilt halen rij je met een sportonderstel. Je kunt dan schokdempers verstellen en bandenspanning aanpassen. Maar ook het aanpassen van de camber en sporing kan de wegligging aanzienlijk verbeteren. We zoomen nu op de sporing van de auto.

Sporing

Door sporing goed af te stellen kunnen rondetijden aanzienlijk naar beneden gebracht worden. De sporing van een auto is iets totaal anders dan het uitlijnen van een auto

Soorten sporing

Onder sporing wordt verstaan het verschil in millimeters tussen de voorkant van de voorwielen en de achterkant van voorwielen.


Camber en sporing: onderstel afstellen voor gevorderden.

Bandenverf: superhandig én lekker opvallend!

Gepost op 28-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Bandenverf is een handig hulpmiddeltje bij het opslaan en wisselen van je banden. Je kunt de positie van de band perfect aanbrengen met bandenverf of een bandenmarker: essentieel voor als je gaat hermonteren. Met bandenverf kun je ook je banden lekker opfrissen en accentueren. Markeer een merk of logo in het rubber... of geef jij liever het loopvlak een knalkleur?


Bandenverf 

Vroeger werden de banden met krijt gemarkeerd, voordat ze werden opgeslagen. Maar krijt vervaagt natuurlijk heel snel. Met bandenverf heb je daar geen enkele last van! 

Een bandenmarker is een permanente stift, die speciaal gemaakt is om langdurig te dekken op rubberen materialen. De bandenverf is geschikt voor zowel nieuwe als wat oudere banden. De inkt is licht-, water- en veegbestendig. Daarmee is bandenverf echt ideaal voor gebruik op je banden.


Bandenmarker: accentueer de letters en logo's op je banden.
Informatie over lichtmetalen sportvelgen
Gepost op 27-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Velgen zijn ronde dingen die zorgen voor een betere wegligging, maar vooral gebruikt worden om je wagen een compleet andere uitstraling te geven. Niets voor niets zijn ze razend populair

Sportvelgen: waar let op?

De autodealer zal je met open armen ontvangen als je aangeeft op zoek te zijn naar nieuwe velgen en een uitlaat voor je karretje. Voor een echt kwaliteitsproduct kan zonder blikken of blozen vijfhonderd euro worden gevraagd. Maal vier is dat voor veel mensen een maandsalaris. Gelukkig zijn er veel alternatieven.

Replica's

Er is een uitgebreid assortiment velgen voor iedere auto, waaronder een aantal replica's voor de bekendere merken.


Banden balanceren met velgen lood: zo werk het
Gepost op 27-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Na montage van nieuwe banden zullen deze gebalanceerd moeten worden. Dit kan via het plaatsen van velgen lood aan de binnenkant van de velg. Of er wordt klemlood aan de buitenrand geplaatst. Dit voorkomt
onevenredige bandenslijtage en vibraties is het stuur.

Velgen lood klemlood

De term 'lood' sinds een aantal jaren al niet meer van toepassing. Tegenwoordig zijn de gewichtjes van zink. Dit is nl. beter voor het mileu.

Na met monteren van autobanden zal er in 90% van de gevallen een onbalans in band-velg combinatie zitten. Dit is niet goed voor de wegligging De stuurinrichting en ophanging zullen het onnodig zwaar hebben.


Velgen lood is vervangen door velgen zink.
Bescherm velgrand tegen beschadigingen
Gepost op 24-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Velgschade is een vervelende schade, het krassende geluid van een lichtmetalen velg langs een stoeprand doet je sidderen in je autostoel. Dit soort schade aan je wielen herstel je ook niet 'even'. Voorkom dat je velgjes schade oplopen én geef ze een personal touch, wheels protector combineert het nuttige met het aangename.
Stoeprandschade velg

Even een moment van onachtzaamheid, of een te krappe parkeerplek in de parkeergarage. Het beschadigen van je velgen ligt continue op de loer.

Glimmende velgen zijn het paradeplaatje van je auto. Even stoeprand schade wegpoetsen gaat niet lukken.

Hoogstens kun je het beschadigde deel behandelen met een velgen lakstift.


Wheelprotector voorkomt velgschade en maak je eigen look.
Naafdoppen: tunen met één simpele klik
Gepost op 22-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Eindelijk heb je die mooie, nieuwe velgen gekocht voor je auto. Ziet er goed uit! Alleen: je zit nu wel direct op de naaf te kijken, een onaantrekkelijk zwart gat! Gelukkig is dit onvolkomenheidje snel verholpen met een naafdoppen set. Naafdoppen klik je heel eenvoudig in de velg. Ziet er meteen weer een stuk beter uit!

Bescherming

Naafdoppen hebben dus voornamelijk een decoratieve functie. Ze geven de velgen - en in één moeite door je hele auto - een fraaier aanzien door de slotbout en de gaten aan het zicht te onttrekken. Aan de praktische kant bieden ze bovendien bescherming en zorgen ze ervoor dat er geen vuil in de naaf komt. 


De originele naafdoppen

De originele velgen van een auto zijn doorgaans voorzien van naafdoppen met ofwel het logo van het automerk ofwel het logo van het velgenmerk. Ook als je nieuwe fabrieksvelgen koopt dan worden deze meestal opgesierd door een van deze twee logo's. Alleen lichtmetalen velgen worden niet altijd geleverd met inbegrip van nieuwe naafkappen. 


Naafdoppen; the finishing touch op je velg.
Velgenlak maakt je velgen weer als nieuw!
Gepost op 21-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Krassen op je lichtmetalen velgen kun je eenvoudig zelf behandelen. Dit kan via velgenlak. Deze lak is bestand tegen benzine, chemicaliën en is slijtvast en krasvast.
Velgenlak aanbrengen

Wist je dat je ook zelf (lichte) velgschade kunt verwijderen? Wij leggen je uit hoe!

Er zijn een aantal stappen, schuren vormt een belangrijk onderdeel, de stappen zijn:

1. Velg goed schuren, korrel 400
2. Lichte velgschade(s) verwijderen met polyplamuur.
3. Goed schuren, korrel 400.


Velglak kan je velgen er weer als nieuw late uitzien.
Thuiskomer als reserveband: snel weer onderweg!
Gepost op 20-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Wel eens stilgestaan hoe het met je reserveband is? Heb je er überhaupt eentje in de auto? Er zijn drie opties: een reserveband, een zgn. thuiskomer en een bandenreparatieset. Wij geven tips & tricks zodat je snel weer onderweg kan na een lekke band.


De thuiskomer 

De naam zegt het al. De 'thuiskomer' is vaak een stuk smaller dan de standaard band die onder je auto gemonteerd is. Hierdoor wordt er opslag ruimte en gewicht (denk ook aan de krik) bespaard.

Tijdelijk gebruik

Een thuiskomer wordt tijdelijk gebruikt. Dit staat ook uitdrukkelijk op de band. Ook zal er een advies op de band staan m.b.t. snelheid: 80 km/h is 'maximaal'. Probeer je hier aan te houden, het is voor je eigen veiligheid.


De klassieke thuiskomer: uitstervend ras?
Banden cuppen = onregelmatige zaagtandslijtage
Gepost op 16-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Het cuppen van banden is een onregelmatige zaagtandslijtage rond de gehele band op één of beide schouders. Autobanden die cuppen geven daarbij een naar geluid dat vergelijkbaar is met een defecte wiellager. Het cuppen van banden kent verschillende oorzaken. Het is daarom belangrijk je autobanden regelmatig te laten controleren.

Oorzaken banden cuppen

Het cuppen van autobanden kent diverse redenen. Het is heel belangrijk de juiste gebruiksomstandigheden van je banden hierbij toe te passen.

De voornaamste oorzaken voor het cuppen van banden zijn: verkeerde wieluitlijning, niet de juiste bandenspanning, verkeerd gebruik van de banden en de bandkeuze. Vaak is het dus niet een aspect, maar is het een combinatie van. Laten we deze aspecten eens nader onderzoeken. 

Overduidelijk cuppende autobanden
Menu tuning-gids.nl
Daarom Tuning Gids
Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl