Home Blog

Archief voor 'Banden'

Banden opslaan: zo houd je autobanden het beste!

Gepost op 08-11-2016 door Mart in Banden en velgen, Banden
Winterbanden opslag thuis? Dan heb je de keuze uit diverse banden opslag systemen. Met bandenhoezen en bandenrekken worden autobanden netjes en praktisch opgeborgen. Resultaat: meer ruimte op de vloer. Wat is jouw beste optie? Ontdek enkele plussen en minnen van een velgenboom, bandenrek en bandenhoes. Zelf banden opslaan betekent kosten besparen! Banden opslag kosten zijn verleden tijd: na één bandenwissel is je investering terugverdiend. Bekijk je opties in onze webshop!

Bandenrek, velgenboom of bandenhoes?

Hoe ga jij in de zomer of winter jouw autobanden opslaan? Enkele opties zijn: met een bandenrek, velgenboom of bandenhoes. Je banden thuis opslaan is veel praktischer dan elders, want je kunt je banden wisselen wanneer het jou uitkomt. Bovendien kun je flink op banden opslag kosten besparen. Ga je daarnaast zelf banden wisselen? Dan betaal je ook nog eens geen arbeidsloon. Voordat je de auto opkrikken, bekijk dan zeker eens de tips op onze krikpagina.

Beste opslag methode?

Hoe kun je het beste je autobanden opslaan als je ze een tijd niet gebruikt? Veel mensen bewaren hun banden verkeerd, wat resulteert in een kortere levensduur van de autobanden. Het belangrijkste probleem is uitdroging. Rubber droogt met de tijd uit, vervolgens wordt het brozer en ontstaan er scheuren. 

De verrijdbare velgenboom is het meest populair.

Bandenzwart: maak je autobanden weer als nieuw!

Gepost op 13-02-2015 door Mart in Banden en velgen, Banden
De meeste autofanaten zijn bekend met bandenzwart: het product waarmee je je banden een nieuwe uitstraling geeft, terwijl het er tegelijkertijd voor zorgt dat je banden veel langer meegaan. In dit artikel lees je meer over het hoe en wat van bandenzwart en vind je een stappenplan voor het aanbrengen van het product, dat je niet alleen gebruikt om je auto er mooier uit te laten zien, maar ook omdat bandenzwart je banden beschermt.

Bandenzwart: de 3 voordelen

Bandenzwart gebruik je niet alleen voor cosmetische doeleinden. Ja, het is waar dat door het gebruik van bandenspray het rubber van je autobanden er weer als nieuw uit komt te zien, maar dat is niet de enige reden om het te gebruiken. Je banden zwart maken doe je ook omdat je daarmee een beschermend laagje aanbrengt op je banden, zodat het rubber langer meegaat. Natuurlijk is het daarvoor van belang dat je een bandenspray of bandenglans gebruikt die voorzien is van onder andere UV-bescherming.

Wereld van verschil na het een bandenzwart behandeling!

Nut én noodzaak van een eigen bandenspanningsmeter

Gepost op 29-11-2014 door Mart in Banden en velgen, Banden
We kunnen zo druk zijn met het fraaier en sneller maken van onze auto dat we de basisdingen vergeten. Toch is het handig om af en toe ook stil te staan bij de bandenspanning. Lees meer over het belang van de juiste luchtdruk voor je banden en over verschillende bandenspanningsmeters, die elk hun eigen sterke en minder sterke punten hebben. En ontdek waarom de juiste bandenspanning goed is voor je auto, portemonnee en veiligheid en hoe je de juiste druk voor jouw banden vaststelt!

Juiste bandenspanning vinden

Je banden op spanning brengen is dus belangrijk, maar dan is het handig om te weten welke bandenspanning voor jouw auto de juiste is. Waar staan de fabrieksvoorschriften voor jouw auto? Je kunt natuurlijk het internet afspeuren, maar het staat vaak ook op het instructieboekje van je auto, de binnenkant van de tankdopklep of op de portiersstijl. De spanning van de voor- of achterbanden kan verschillen, let dus goed op wat er per bandengroep wordt aangegeven. Gemiddeld zal de bandendruk van autobanden ongeveer 1,95 tot 2,5 bar zijn. Bandenspanning hangt ook samen met de gebruiksomstandigheden en de belasting.

Thuis de bandenspanning meten: fluitje van een cent!

Vierkante banden voorkomen? Dit zijn onze 4 tips!

Gepost op 14-04-2014 door Mart in Banden en velgen, Banden
Vierkante banden, vooral de eigenaar van een klassieker kan erover meepraten. Zo'n schitterend oud beestje staat vaak maanden, soms zelfs jaren stil. Wanneer je weer eens een ritje wilt maken, merk je al snel dat rijden eigenlijk niet meer gaat. Wat een gehobbel en gehuts en gebuts! In dit artikel vertellen we je hoe je het ontstaan van vierkante banden kunt voorkomen.

Te lang stilstaan

Vierkante banden ontstaan wanneer een auto te lang stilstaat en niet gebruikt wordt, bijvoorbeeld omdat deze in winterstalling staat (denk aan cabrio's). Ook campers en caravans kunnen met dit probleem te maken krijgen. Door het gewicht van de auto wordt de band tussen de wiel en de grond platgedrukt. Dit gebeurt al na een maand of drie. In feite maakt dit de band niet vierkant, maar ovaal. Het maakt niet uit of de banden nieuw waren, of relatief nieuw, voordat de auto werd gestald. De zwaartekracht is onverbiddelijk. 

Zo erg wordt het natuurlijk nooit. Maar vierkante banden zorgen zeker voor problemen!

Winterbanden profiel: meer profieldiepte, meer grip!

Gepost op 08-12-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
In de winter bij temperaturen onder de 7 graden is het rijden op zomerbanden echt levensgevaarlijk. Het is vaak getoetst en de uitkomsten blijven steevast hetzelfde: het winterbanden profiel van 4 mm levert nog altijd veel meer grip op dan zomerbanden met een profieldiepte van 7,5 mm. Lees hier alles over winterbanden en het gevaar bij te weinig profieldiepte.

Het winterbanden profiel

Aangezien je banden de enige contactpunten zijn met het wegdek, moet je natuurlijk beschikken over een grote hoeveelheid grip. Zeker in de winter als het wegdek vaak nat is door de ijzel en de sneeuw wil je geen risico lopen om de controle over het stuur te verliezen. Voor winterbanden wordt er dan ook geadviseerd om minimaal 4 millimeter profieldiepte te hebben.   

het zaagtandeffect bijt in de sneeuw

Klapband: onderspanning & overbelasting boosdoeners!

Gepost op 23-10-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
Het zal je maar overkomen, je bent onderweg naar een belangrijke afspraak en in eens: pang! Dat is even schrikken. Een klapband is reuze gevaarlijk, al helemaal als je met een aardig vaartje over de snelweg zoeft. Natuurlijk verwacht je dit als chauffeur niet, dus het resulteert vaak in een totale chaos op de weg. Onderspanning en/of overbelasting liggen veelal ten grondslag aan een klapband. Waar je op moeten letten? Je leest het hier!

Onderspanning band

Een van de twee belangrijkste oorzaken op een klapband is een te zachte band. Hierdoor vervormt de band continu tijdens het rijden. De zogenaamde separaties tussen de bandlagen raken daardoor los en er ontstaan kleine uitstulpingen. Er bevindt zich te veel lucht in die kamertjes en daardoor loopt de temperatuur van de band enorm op. Gevolg is dat de band zijn stevigheid verlies (rubber wordt 'week'. Een klapband is haast onoverkomelijk als je dit niet op tijd detecteert.


Klapband met een goede afloop, 't kan ook anders...

Zomerbanden: de voor- en nadelen op een rij

Gepost op 11-06-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
Zomerbanden: zin of onzin? Als je een auto koopt is deze standaard meestal voorzien van all-seasonsbanden: een compromis tussen de winter- en de zomerband. Er zijn echter omstandigheden waarbij je met een gespecialiseerde band veel beter af bent. Tuning-gids zet de voor- en nadelen van zomerbanden eens haarfijn voor je op een rijtje.  


Zomerbanden

Zomerbanden, ook wel high performance banden genoemd, presteren geweldig op asfalt dat heet of vochtig is. Ideaal voor de zomermaanden dus, wanneer we te maken krijgen met hogere temperaturen en flinke regen- en onweersbuien. 

Het belangrijkste doel van zomerbanden is zorgen voor maximaal contact met het rijoppervlak. Zomerbanden hebben een bijzonder profiel dat duidelijk verschilt van dat van all-season- of winterbanden. Zomerbanden hebben meestal een laag profiel met smalle en vaak vrij ondiepe radiale groeven. 


Sportief en veilig onderweg met zomerbanden.

winterbanden: heb jij ze met of zonder velg?

Gepost op 24-01-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
Op het moment dat de wintertijd in gaat, is het tijd voor winterbanden. Wie kiest voor veiligheid, moet nog een keuze maken. Schaf je een extra set velgen aan voor je winterbanden? En zo ja, kies je dan saaie stalen velgen of een fraaie 'winterset' lichtmetalen exemplaren? Of rijdt je het hele jaar door met dezelfde set velgen en laat je twee keer per jaar een bandenwissel uitvoeren? Elke variant heeft zijn voor,- en nadelen…


Ga voor winterband met velg!

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; op termijn ben je fors goedkoper uit met een extra set velgen met winterbanden. Aan de hand van een rekenvoorbeeld laten we zien vanaf wanneer je je investering van de aparte set wintervelgen met banden terugverdiend hebt. Uiteraard spelen er een aantal zaken een belangrijke rol.

Denk aan de aanschafprijs van banden en velgen, rijstijl, aantal en kilometers die afgelegd worden per winter. Misschien ga je wel voor lichtmetalen winterschoeisel in plaats van de standaard zwarte of grijze stalen velgen.

In ons voorbeeld gaan we uit van het laatste, het gros kiest hier namelijk voor.


Winterbanden op velgen zijn een goede investering.

TPMS: veilig, voordelig & verplicht op nieuwe modellen

Gepost op 20-12-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Vanaf november 2012 moeten alle nieuwe automodellen die in Europa van de band rollen voorzien zijn van TPMS. En dat is niet voor niets: rijden met een ongunstige druk of temperatuur in de banden is levensgevaarlijk en leidt elke dag tot verkeersongelukken! Een TPMS systeem zorgt ervoor dat je veilig en bovendien zo voordelig en schoon mogelijk kunt rijden. Hoe? 

TPMS systeem

TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System. Het is een controlesysteem voor de bandenspanning en de temperatuur in je banden. Er bestaan twee soorten TPMS: het systeem met interne en het systeem met externe sensoren. In beide gevallen kan de bestuurder zien of de spanning en temperatuur van de banden in orde zijn.

TPMS houdt je perfect op de hoogte over je banden!

Stikstof in je banden is goedkoper én veiliger!

Gepost op 23-10-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden

Meer dan 60% van de automobilisten rijdt rond op banden die niet de juiste bandenspanning hebben. Dat komt doordat de banden vanzelf leeglopen. Met stikstof in je banden voorkom je de dure en zelfs gevaarlijke gevolgen van rijden op te zachte banden!


Stikstof

Stikstof in je banden: het
bestaat al meer dan 30 jaar. Tegenwoordig worden veel nieuwe wagens standaard geleverd met stikstof in de banden, herkenbaar aan een groen ventieldopje.

Stikstof wordt verder al vele jaren gebruikt om de banden van vrachtwagens, vliegtuigen en Formule 1 racewagens te vullen. Maar waarom eigenlijk?

Via bandenlabel autoband prestaties in één oogopslag

Gepost op 29-05-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Banden hebben meestal geen prioriteit als je jouw auto gaat stylen. Maar het bandenlabel zou daar wel een verandering in kunnen aanbrengen. Kijk een wat verder dan naar de breedte van de banden, aan de velgen besteed je waarschijnlijk veel meer aandacht. Het is zeker de moeite om de bandenlabels te vergelijken, jij wilt toch ook geld besparen?!


Bandenlabel als hulpmiddel

Toch kan het lonen om je een beetje te verdiepen in de banden die je onder je auto wilt hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld invloed hebben op de hoeveelheid brandstof die je jaarlijks in je auto giet. Het bandenlabel, ookwel bandenetiket genoemd, is vanaf 1 november 2012 verplicht, is een makkelijk hulpmiddel.

Bandenlabel nader beken

Het doel van het bandenlabel is tweeledig: meer veiligheid op de weg en betere bescherming van het milieu. Banden die voor veel grip op nat wegdek zorgen, zijn natuurlijk wel zo veilig. Het geluidsniveau en de rolweerstand hebben invloed op het milieu. Hoe meer lawaai banden maken, hoe vervelender dit is voor de omgeving. En hoe hoger de rolweerstand, hoe hoger het brandstofverbruik én de CO2-uitstoot. Dat een band met een lage rolweerstand en een laag geluidsniveau ook aangenaam zijn voor jezelf, is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen.


Bandenlabel vergemakkelijkt bandenkeuze?
Bandenverf: superhandig én lekker opvallend!
Gepost op 28-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Bandenverf is een handig hulpmiddeltje bij het opslaan en wisselen van je banden. Je kunt de positie van de band perfect aanbrengen met bandenverf of een bandenmarker: essentieel voor als je gaat hermonteren. Met bandenverf kun je ook je banden lekker opfrissen en accentueren. Markeer een merk of logo in het rubber... of geef jij liever het loopvlak een knalkleur?


Bandenverf 

Vroeger werden de banden met krijt gemarkeerd, voordat ze werden opgeslagen. Maar krijt vervaagt natuurlijk heel snel. Met bandenverf heb je daar geen enkele last van! 

Een bandenmarker is een permanente stift, die speciaal gemaakt is om langdurig te dekken op rubberen materialen. De bandenverf is geschikt voor zowel nieuwe als wat oudere banden. De inkt is licht-, water- en veegbestendig. Daarmee is bandenverf echt ideaal voor gebruik op je banden.


Bandenmarker: accentueer de letters en logo's op je banden.
Thuiskomer als reserveband: snel weer onderweg!
Gepost op 20-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Wel eens stilgestaan hoe het met je reserveband is? Heb je er überhaupt eentje in de auto? Er zijn drie opties: een reserveband, een zgn. thuiskomer en een bandenreparatieset. Wij geven tips & tricks zodat je snel weer onderweg kan na een lekke band.


De thuiskomer 

De naam zegt het al. De 'thuiskomer' is vaak een stuk smaller dan de standaard band die onder je auto gemonteerd is. Hierdoor wordt er opslag ruimte en gewicht (denk ook aan de krik) bespaard.

Tijdelijk gebruik

Een thuiskomer wordt tijdelijk gebruikt. Dit staat ook uitdrukkelijk op de band. Ook zal er een advies op de band staan m.b.t. snelheid: 80 km/h is 'maximaal'. Probeer je hier aan te houden, het is voor je eigen veiligheid.


De klassieke thuiskomer: uitstervend ras?
Banden cuppen = onregelmatige zaagtandslijtage
Gepost op 16-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Het cuppen van banden is een onregelmatige zaagtandslijtage rond de gehele band op één of beide schouders. Autobanden die cuppen geven daarbij een naar geluid dat vergelijkbaar is met een defecte wiellager. Het cuppen van banden kent verschillende oorzaken. Het is daarom belangrijk je autobanden regelmatig te laten controleren.

Oorzaken banden cuppen

Het cuppen van autobanden kent diverse redenen. Het is heel belangrijk de juiste gebruiksomstandigheden van je banden hierbij toe te passen.

De voornaamste oorzaken voor het cuppen van banden zijn: verkeerde wieluitlijning, niet de juiste bandenspanning, verkeerd gebruik van de banden en de bandkeuze. Vaak is het dus niet een aspect, maar is het een combinatie van. Laten we deze aspecten eens nader onderzoeken. 

Overduidelijk cuppende autobanden
Racebanden: ga je voor semi slicks of slicks?
Gepost op 15-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden

Er is niets fijner dan op een mooie zomerdag met je wagen over een circuit te zoeven. Met de juiste racebanden eronder laat je iedereen in het stof bijten. Maar wat betekenen de termen slicks en semi slicks nu eigenlijk en wat zijn de verschillen daartussen?


Slicks: alleen op het circuit!

De meest gebruikte racebanden in de professionele autosport zijn profielloze banden. Dit type wordt slicks genoemd. Ze zijn van de buitenkant geheel glad en daardoor zijn ze zeer functioneel op een droog wegdek. Een slick mag dan ook alleen bij droog weer gebruikt worden.

Er is immers geen waterafvoermogelijkheid en dat maakt de kans op slippen erg groot. Bij kans op regen wordt er dan ook vaak gewisseld naar de zogenaamde intermediates, zij houden het midden tussen slicks en regenbanden omdat er vaak een profiel in is gesneden.


Semi slicks: de ulitieme sportband voor de openbare weg.
Menu tuning-gids.nl
Daarom Tuning Gids
Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl