Sporing aanpassen: onderstel afstellen voor het circuit

Als je het maximale uit je circuitauto wilt halen rij je met een sportonderstel. Je kunt dan schokdempers verstellen en bandenspanning aanpassen. Maar ook het aanpassen van de camber en sporing kan de wegligging aanzienlijk verbeteren. We zoomen nu op de sporing van de auto.

Sporing

Door sporing goed af te stellen kunnen rondetijden aanzienlijk naar beneden gebracht worden. De sporing van een auto is iets totaal anders dan het uitlijnen van een auto

Soorten sporing

Onder sporing wordt verstaan het verschil in millimeters tussen de voorkant van de voorwielen en de achterkant van voorwielen.

sporing autobanden
Camber en sporing: onderstel afstellen voor gevorderden.

Toespoor

Bij toespoor (bovenaanzicht) staan de voorwielen naar elkaar toe. Zo dus / de strepen stellen de wielen voor. Bij uitspoor staan de voorwielen uit elkaar. Zo dus /.

Bij een 0 sporing staan de wielen recht vooruit, zo dus | |. Des te meer er wordt afgeweken wordt van de 0 sporing, des te harder de banden slijten. Bij toespoor zal de auto stabiel recht uit gaan, goed koersvast dus. De banden zullen extra slijten aan de buitenkant.

Uitspoor

Bij uitspoor zal de auto veelal beter insturen in de bochten. Je krijgt een minder ondersturende auto. Echter op de rechte stukken zal de auto iets 'onstabieller' zijn. Met name de binnenkant van de band krijgt het zwaarder te verduren. Het meten van sporing kan in millimeters vanaf vanaf de velgrand. Zie B en C.


Achterwielaandrijving

Auto's die achterwiel aangedreven zijn zullen de voorwielen geneigd zijn uit elkaar te willen.                                   

Door het aanbrengen van toespoor zullen de voorwielen beter recht uit willen, zonder dat er mogelijk vibraties optreden.

Deze vibraties zijn op den duur funnest voor je ophanging. Daarnaast zal een auto onnodig zwaar sturen.

toespoor en uitspoor
Voorwielaandrijving of achterwielaandrijving: astelling verschilt!


Circuit eigenschappen

Elk circuit heeft zijn eigen karakteristieken. Op een hogesnelheidscircuit, met lange rechte stukken is het zaak zo een hoog mogelijke rechte lijn snelheid kunnen ontwikkelen. Lees weinig onnodige bandenwrijving. Er wordt dan met weinig sporing gereden.

Betere bochtenwerk

Op een bochtig circuit is dat andersom. Er wordt dan gereden met flink wat sporing, dit bevordert de mechanische grip in de bochten. De ideale uitlijning bestaat niet, dit is afhankelijk van persoonlijke wensen en rijgedrag. Het blijft dus compromissen sluiten!

Voorwielaandrijving 

Bij voorwiel aandrijvers zijn de wielen geneigd door de aandrijving naar elkaar toe te willen. Door een tikkeltje uitspoor te hanteren worden er tijdens het rijden een sporing van 0 bereikt.

Toespoor test

Sporing kun je alleen meten als je goed meetapparatuur hebt. Er is echter een manier waarop je een toesporende auto kan herkennen.

" Via OBD scanner of met een laptop kun je storingen uitlezen, storingen wissen en sensorwaarden aflezen. "

Soepel autostuur

Dit is slechts een indicatie, basseer hier geen heftige keuzes op! Zorg ervoor dat je 100 km/h rijdt, geef daarna volgas, check dan of je het stuur soepel kan bewegen. Het stuur zo net zo makkelijk moeten draaien als bij de constante 100 km/h.

Zet niet beiden vuisten vast in het stuur, maar hou tijdens deze test het stuur lichtjes vast met wat vingers. Als het stuur stabieler is bij accelereren dan tijdens de constante snelheid kun je last van toespoor hebben.

sporing bij een auto
Test zelf of je last van toespoor hebt.

Banden opwarmen

Bij toespoor en uitspoor heb je dus een situatie waar de wielen licht scheef onder de auto staan. Gevolg is dat de grip over de gehele band niet overal hetzelfde is. Hier door zal de band onder bepaalde omstandigheden gaan 'slippen'. Hierdoor komen banden snel(ler)op racetemperatuur.

Tijdens natte en koude omstandigheden wil je niet te lang met koude banden rijden. Het aanpassen van de bandenspanning heeft de grootste impact op de bandentemperatuur. Maar ook het aanpassen van camber heeft weldegelijk gevolgen voor de bandentemperatuur.

Asfalt temperatuur

Op een zomerdag, zonnetje het afsfalt goed opgewarmd heeft kan er dus met minder sporing gereden worden.

Tenminste, als de sporing als hoofddoel heeft de banden op temperatuur te brengen.

De banden kunnen dan te heet worden. Dit benvloed de prestaties van de band nadelig. Gelukkig zijn er racebanden

asfalt tempratuur
Asfalt temperatuur: banden afstelling aanpassen.

Gevolgens van het aanpassen van sporing zijn:

- Verhoging van bandenslijtage                           
- vermindere rechtelijn stabilteit
- insturen van bochten verandert
- bochtengedrag, dus overstuur en onderstuur



Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle Banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Bandenprofielmeter Bandenprofielmeter moet minimaal 1,6 mm aangeven
Naafdoppen Naafdoppen: tunen met n simpele klik
Velgenboom Velgenboom maakt bandenopslag gemakkelijk!
Sportvelgen Informatie over lichtmetalen sportvelgen
velgen spuiten Andere manier van velgen spuiten: folie uit een busje

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl