Home Blog

Archief voor 'Velg onderhoud'

Velgschade herstellen, stoeprandschade verdwijnt!

Gepost op 25-09-2021 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Net een nieuwe set velgen onder je auto en meteen al een dikke kras of pit in de velg, of nog erger, stoeprandschade. Geen man overboord velgenreparen is dan zeker een optie.

Kleine pitjes of krassen in je velg kun je zelf behandelen met een autospuitbus. Bij grotere schade kun je het beste de specialist inschakelen. Na reparatie zien de velg(en) er weer als nieuw uit komen te zien.

Hieronder staan de meest voorkomende schades vermeld en op welke manier de betreffende schade wordt hersteld.


Slotbouten op de autovelg; voorkom diefstal!

Gepost op 25-05-2015 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Auto slotbouten vormen een belangrijk onderdeel van het beveiligen van je velgen tegen diefstal. Ze zorgen er namelijk voor dat je velgen blijven waar ze horen: onder je auto! Een andere benaming voor een slotbout is daarom een wielslot. Doordat de kop van een auto slotbout is voorzien van een aantal inkepingen,kan deze alleen met een speciale sleutel worden losgedraaid. Zo kan niemand behalve degene met dit unieke opzetstuk de velgen (en dus de wielen) van onder je auto verwijderen. Maar wat zijn nou de
beste wielsloten en hoe monteer je een slotbout op je velg?


Slotbout versus slotmoer

De twee termen slotbout en slotmoer worden door elkaar gebruikt, maar de producten verschillen onderling toch enigszins. Een slotbout is wat langer en bevat aan het uiteinde een paar centimeter schroefdraad. Een slotmoer daarentegen, is een stuk korter met het schroefdraad binnen in de kop. That's it.

Voor beide types heb je een speciaal opzetstuk nodig, wat ook wel een wiel slotbout sleutel of wiel slotmoer sleutel wordt genoemd. 


Slotbouten zijn snel en eenvoudig aan te brengen! Linksonder zit de bout.

Reservebandhoes: voor bescherming, stijl én veiligheid

Gepost op 29-10-2014 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Misschien niet de meest spannende auto accessoire; maar een reservebandhoes is toch best een praktische upgrade. Zonder deze hoes heeft het weer vrij spel, extreme kou en hitte maken het rubber van een band broos, áls je 'm nodig hebt moet de reserveband wel veilig zijn. In dit artikel nemen we je mee in de wondere wereld van de reservebandhoezen.

Nut van een reservebandhoes

Naast het esthetische aspect zijn er nog een aantal redenen om het reservewiel te beschermen. Zo loopt je reservewiel de kans om beschadigd te raken tijdens al die uren op zonnige parkeerplaatsen. Het UV-licht van de zon droogt het rubber namelijk uit. Daarnaast gaat er allemaal stof in elk kiertje of gaatje zitten. Kortom het weer heeft vrij spel op die reserveband, en dat is zeker niet goed. Want je zou het maar een keer hebben: een van je banden gaat lek op de snelweg en opeens kom je er dan achter dat de band zo broos is geworden en dat je er nog maar amper op kunt rijden! Dat zou een zeer gevaarlijke situatie zijn, en beter zorg je er dan dus ook voor dat de reserveband met een reservebandhoes beschermd wordt. Dat is voor ieders veiligheid beter.


Hou je reservewiel in tip-top conditie via een reservebandhoes.

Velgen poedercoaten: voor ijzersterke, mooie velgen!

Gepost op 18-06-2014 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Het poedercoaten van velgen wint aan populariteit in Nederland. Dat is niet zo gek. Niet alleen gaan de velgen er in looks fantastisch op vooruit, ook biedt de coating een uitstekende bescherming tegen corrosie en extreme weersomstandigheden. Wintervelgen zijn na poedercoaten optimaal bestand tegen winterse kou en neerslag. Hoe gaat poedercoaten precies in zijn werk? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoeveel gaat het je ongeveer kosten? Je leest het in dit artikel.


Velgen poedercoaten

Laten we beginnen met de definitie. Poedercoaten is een industrieel elektrostatisch proces. Met behulp van perslucht worden negatief geladen poederdeeltjes op een positief geladen werkstuk verstoven, in dit geval dus op een velg. Het poeder gaat hierdoor aan de velg plakken en wordt vervolgens in een overn op 180 graden gesmolten of uitgemoffeld. Het poeder smelt door de hoge temperaturen tot een coating film die na het afkoelen zeer hard wordt en bovendien kras- en stootvast en bijzonder duurzaam.

Prima kandidaat voor velg poedercoating...
Geef remklauwen een kleur met remklauw verf: onze tips!
Gepost op 28-07-2013 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Als je enorme wielen hebt moet je daarachter ook wat te zien zijn. Als je grotere remmen of betere blokken en schijven monteren teveel werk of te duur vindt, kun je altijd nog je bestaande remmerij optisch opwaarderen. Remklauwen verven kun jij ook, remklauwen spuiten vereist iets meer vaardigheden. Wij hebben wat tips voor je!

Remklauw schoonmaken


Je kunt de remklauwen spuiten of met de hand schilderen. In beide gevallen is de voorbereiding het belangrijkst. Remmen zijn vieze dingen, maak ze dus grondig schoon voordat je begint. Gebruik goede remmenreiniger of iets vergelijkbaars. Als je misschien voor betere remschijven en remblokken gaat, waarom verf je de remklauwen dan niet meteen?

We weten dat je het liever niet wil horen, maar de beste manier om de klauwen te schilderen is ze eerst demonteren. Volgens de verf instructies op het blikje hoeft het niet, maar je krijgt een veel beter resultaat. Gebruikt je een spuitbus dan is er geen andere optie. Maar waar moet je allemaal op letten als de remmerij van een likje verf gaat voorzien? Een schone, vetvrije remklauw is een must voordat je te werk gaat. En vergeet ook niet de uithardingstijd van de verf niet. De verf of lak goed laten uitharden is superbelangrijk. Na het schilderen of spuiten van de remklauwen kun je dus een poosje niet rijden. Check de instructies op de verpakking hoe lang deze periode dient te zijn.


Zelf remklauwen verven? Voor en na resultaat mag er zijn!

Velgenlak maakt je velgen weer als nieuw!

Gepost op 21-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Krassen op je lichtmetalen velgen kun je eenvoudig zelf behandelen. Dit kan via velgenlak. Deze lak is bestand tegen benzine, chemicaliën en is slijtvast en krasvast.

Velgenlak aanbrengen 

Wist je dat je ook zelf (lichte) velgschade kunt verwijderen? Wij leggen je uit hoe!

Er zijn een aantal stappen, schuren vormt een belangrijk onderdeel, de stappen zijn:

1. Velg goed schuren, korrel 400
2. Lichte velgschade(s) verwijderen met polyplamuur.
3. Goed schuren, korrel 400.
4. Primer opbrengen (motip primer) 
5. Weer goed schuren, Korrel 800 
6. Velgen lak opspuiten 
7. Weer licht schuren, korrel 800 
8. Nog een laag velgenlak aanbrengen. Vervolgens direkt de blanke lak erop.


Velglak kan je velgen er weer als nieuw laten uitzien.
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl