Home Banden & velgen Stikstof in banden

Stikstof in je banden is goedkoper n veiliger!


Meer dan 60% van de automobilisten rijdt rond op banden die niet de juiste bandenspanning hebben. Dat komt doordat de banden vanzelf leeglopen. Met stikstof in je banden voorkom je de dure en zelfs gevaarlijke gevolgen van rijden op te zachte banden!


Stikstof

Stikstof in je banden: het
bestaat al meer dan 30 jaar. Tegenwoordig worden veel nieuwe wagens standaard geleverd met stikstof in de banden, herkenbaar aan een groen ventieldopje.

Stikstof wordt verder al vele jaren gebruikt om de banden van vrachtwagens, vliegtuigen en Formule 1 racewagens te vullen. Maar waarom eigenlijk?
stikstof in banden


Perslucht in je banden

Even een stukje scheikunde! 
In lucht zit 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% restgassen (waterdamp en kooldioxide). De zuurstofmoleculen zijn zo klein, dat ze gemakkelijk langzaam door de band heen naar buiten dringen, vanwege het verschil in luchtdruk. Dat gaat helemaal vanzelf. Je merkt dit doordat je banden steeds zachter worden.


Stikstof in je banden

Stel dat we in de band dezelfde concentratie zuurstof pompen die ook in de lucht aanwezig is.

De luchtdruk binnen en buiten de band is nu gelijk. Nu wordt de zuurstof niet langzaam naar buiten geperst. Dit bereik je door je banden te vullen met stikstof. 

Al in slaap gevallen? We zijn er bijna!
Stikstof heeft een homogene samenstelling, waardoor deze minder vatbaar is voor temperatuurschommelingen. Stikstofmoleculen zijn groter en kunnen niet of nauwelijks door de band naar buiten komen. Conclusie: banden die met stikstof gevuld zijn worden vl minder snel zacht. Dat is gelukkig duidelijke taal!

Zachte banden

Het scheikundige geneuzel hierboven is voor ons autominnaars wel degelijk interessant. Wij weten namelijk wl wat er ongeveer gebeurt als we rondrijden met zachte banden: dat kost geld en dat moeten we niet hebben! Bovendien (belangrijk detail voor onze aardbol) stoten we meer CO2 uit.


Brandstofverbruik

Omdat de bandenspanning in met lucht gevulde banden van nature afneemt moeten we deze maandelijks controleren en zo nodig corrigeren. Met stikstof heb je daar veel minder last van. Een band met de juiste spanning heeft minder rolweerstand met het rijoppervlak. De 
auto verbruikt dan minder brandstof. 
"
Met stikstof neemt de spanning in je banden nauwelijks af!
"

Als de bandenspanning 0,5 bar lager ligt dan aanbevolen, verbruik je al tot 3% meer brandstof. Dit lijkt niet veel, maar loopt (volgens Het Nieuwe Rijden) in een jaar al snel op tot 125 euro. Zonde!

Slijtage
 
Ook verlaagt een te lage bandenspanning de levensduur van de banden. Bij een bandenspanning die 20% te laag ligt gaat het rendement van de band tot 35% sneller achteruit. Verder neemt de kans op oververhitting van de band toe.

Door deze temperatuurstijgingen, en ook wanneer we een poosje met te zachte banden hebben rondgereden en we brengen ze vervolgens weer op de juiste spanning, neemt de kans op een klapband toe. Gevaarlijk!



Aquaplaning

Minstens net zo gevaarlijk is het feit dat we ook nog eens sneller last hebben van aquaplaning als onze banden niet de juiste druk hebben. De band staat dan namelijk met een groter gedeelte in contact met de weg.

Stikstof in je banden heeft nog veel meer voordelen. 

stikstof band
Stikstofmoleculen kunnen nauwelijks de band verlaten

Nog meer voordelen

Stikstof in je banden zorgt voor een beter en constanter rijcomfort en weggedrag, meer grip en een kortere remweg. Tevens voorkom je dat zuurstof en waterstof condens in je banden vormen. 

Vocht, zuurstof en vuil veroorzaken corrosie aan je wielen. Als een bandenservice-
bedrijf je banden met stikstof bijvult, haalt de apparatuur ook de zuurstof uit de band. Omdat het stikstof dat erin gaat een volkomen droog gas is, bescherm je zo je velgen tegen roestvorming en kun je kleine lekkages voorkomen.


Praktisch

Je kunt bij de meeste bandenspeciaalzaken je banden met stikstof laten vullen. Ook zijn steeds meer tankstations voorzien van een speciaal systeem om je banden met stikstof te vullen. Het kost je een paar euro's per band. Overigens is het goed om te weten dat stikstof niet wordt aanbevolen bij oudere auto's die nog wielen met binnenbanden hebben. 

Bijvullen

Mocht je je banden hebben laten vullen met stikstof, dan is het natuurlijk het best om ze ook steeds bij te vullen met stikstof. Zo kun je langdurig profiteren van de voordelen van stikstof. Maar mocht het een keer nodig zijn, dan kun je je banden ook bijvullen met gewone lucht. De verhouding van stikstof en zuurstof wordt dan wel meteen minder gunstig en dus zullen je banden weer wat sneller gaan leeglopen.



Veilig

Stikstof is een droog, geurloos, kleurloos en onbrandbaar gas zonder gifstoffen. Het is zelfs vlamdovend te noemen. In elk geval volkomen veilig dus! Maar ook al heb je stikstof in je banden, het blijft raadzaam om je bandenspanning minimaal een keer per jaar te checken. In principe houdt stikstof je banden tot 4 maanden perfect op spanning.
bandenspanning
Altijd de bandenspanning blijven controleren!

 
Toch niet overtuigd van de voordelen van stikstof in je banden? Doe jezelf dan niet tekort en houd in elk geval je banden goed op spanning!



Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
TPMS TPMS: veilig, voordelig & verplicht op nieuwe modellen
Bandenspanningsmeter Nut n noodzaak van een eigen bandenspanningsmeter
Wielbouten Lichtgewicht wielbouten voor betere prestaties n looks
Bandenijzer Bandenijzer: band van velg via bandenijzers
Verwijderingsbijdrage autobanden verwijderingsbijdrage autobanden: 1,79 per autoband

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl