Home Banden & velgen Spoorverbreders

De 3 redenen om spoorverbreders in te zetten!

Standaard staan veel auto’s voor het oog redelijk hoog ‘op de poten’. Door de auto te verlagen ziet deze al beter uit plus de wegligging wordt veelal beter. Maar wat te doen met de wielen die vaak te  veel binnen de carrosserie vallen? Met een set spoorverbreders breng je de wielen meer naar buiten. En de wegligging kan er ook van profiteren!


Spoorverbreder

Een spoorverbreder, ook wel een spacer genoemd, is in de basis niet anders dan een blok aluminium (of staal) 
die je tussen je velg en je wielnaaf steekt. Aluminium is nl. beresterk en veel lichter dan metaal.

Wat een spoorverbreder exact doet is wat de naam al zegt: het verbreden van je de spoorbreedte van je auto. Waarbij de spoorbreedte de afstand is tussen het midden van de linkerband en het midden van de rechterband. Er zijn grofweg 3 redenen om met spacers aan de slag te gaan, en dat gaan we je nu uitleggen.

spoorverbreders
Dit bereik je met spoorverbreders!


Spoorverbreders: not just looks!

Het effect van het monteren van spoorverbreders is dat je wielen komen meer naar buiten komen wat beter 'smoelt'. Het kan een praktische waarde hebben, als je bijvoorbeeld met grotere en meestal dan ook dikkere remklauwen hebt gemonteerd.

Met de juiste keuze kan je ook je bochtengedrag verbeteren, afhankelijk van wat je rijstijl is kun je spacers inzetten om de wegligging naar je eigen wens af te stellen. Daarover later meer.



ET waarde, centreerringen en langere wielbouten

Bij velgen lees je vaak over de ET waarde. Dit is een afkorting voor de Duitse term Einpress Tiefe. Het geeft de ‘diepte’ aan van hoe diep je naaf in de velg gaat. Met andere woorden, hoe lager de ET waarde, hoe meer het wiel naar buiten staat. Immers, hoe minder ver de naaf in de velg kan gaan. De ideale, qua wegligging, ET waarde verschilt per auto. Bij de ene auto is de 53, de ander weer 45. Om dit aan te passen gebruik je spoorverbreders. Je kan kiezen uit verschillende dikten, van 5mm tot het meest gangbare maat van 10-15mm of dikkere varianten van 20, 30 of zelfs 40mm. In dit laatste geval komt je linker wiel 4cm meer naar buiten en je rechterwiel ook 4 cm.


Hoe dik ga je?

Bij de dikkere varianten is het verstandig langere wielbouten te monteren. Je kan je voorstellen dat bij een dikke spoorverbreder je een stuk minder schroefdraad hebt op de standaard wielbout voor je wiel om op te rusten. Hier dien je wel rekening mee te houden. Gebruik daarom wielbouten die nog voldoende lengte over hebben nadat de spacers geplaatst zijn. Meten = weten. Bij het aanschaffen van spoorverbreder is het aan te raden deze te nemen inclusief centreerringen. Centreerringen zorgen ervoor dat je velg op de naaf gecentreerd en eigenlijk gebalanceerd worden.

Spoorverbreders maken remmen passend
Spoorverbreders maken ruimte voor grotere remmen!

Minder trillingen

Het nut hiervan is dat het weglaten van trillingen. Als laatste let erop dat je spoorverbreder kiest met het juiste naafgat. Een grotere kan ook maar zorgt weer voor trillingen en lawaai.

Wegligging

Door het plaatsen van spoorverbreders verbreedt je de auto, dat is logisch. Hoe breder de auto, hoe minder
gewichtsverplaatsing er plaats zal vinden.



Mechanische grip

Wat theoretisch ook meer mechanische grip zou moeten geven. Door de wielen meer naar buiten te plaatsen heb je ook meer ruimte voor bredere banden wat voor meer grip zal zorgen. Ook is het mogelijk om je auto makkelijker te laten insturen. Dit doe je door de achterkant breder te maken, door spoorverbreders, dan de voorkant. Doe je dit juist aan de voorkant en laat je de achterkant standaard dan wordt je auto stabieler maar zal deze weer langzamer insturen.  


spoorverbreders wielen
De wielen blijven mooi zichtbaar, ondanks de spartbordverbreders. Spoorverbreders doen hun werk.

Nadelen


Een nadeel is dat je met spoorverbreders de stuurgeometrie van je auto enigszins aanpast. Immers staan de wielen meer naar buiten in plaats van de plek waar de wielen oorspronkelijk staan. Dit geldt in mindere mate ook voor je vering. Hoeveel nadeel je ondervindt hangt weer samen met hoe dik je spoorverbreders kiest. Denk maar aan de natuurkunde les met 'kracht' en 'arm'. Verder zullen je wiellagers sneller gaan slijten.

Pas ook op met je stuuruitslag, hoe ver je je stuur naar links en rechts kan draaien. Zeker bij dikkere spoorverbreders heb je kans dat je voorwielen aanlopen in de wielkasten. Een oplossing kan zijn om met meer camber/wielvlucht te rijden, dat kan net een paar millimeter schelen.

Als je niet meer dan 10mm spoorverbreders per wiel neemt zal je er echter in de praktijk niet veel nadelen van ondervinden.


Alternatieven


Een goed alternatief voor het monteren van spoorverbreder is het aanschaffen van 'aftermarket' velgen. Vaak hebben deze
een lagere ET waarde dan standaard is voor de auto. Let wel goed op wat dan de ET waarde is.

Bredere velgen?

Een ander alternatief is het aanschaffen van bredere velgen wat logischerwijs er voor zorgt dat je velgen meer naar buiten komen. In beide gevallen gelden dezelfde nadelen als bij spoorverbreders.

velgen en spoorverbreders
Spoorverbreders duwen velgen meer naar buiten.

APK en politiecontrole

De APK regels geven aan dat de banden niet meer dan 3 centimeter buiten het spatbord mogen uitsteken. Dit is een punt waar ze bij de APK op moeten letten. De spoorbreedte zelf is echter niet een controlepunt bij de APK, wel let de politie hierop. 
"

Ga je 'te breed' dan loop je de kans tegen de lamp te lopen bij de APK

"

De officiële regel is dat de spoorbreedte niet meer dan 2% mag afwijken van wat standaard is voor de auto in kwestie.

wheel spacers
Deze band kan nog best wat meer uit de wielkast komen.


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle Banden & velgen artikelen lees je hier

Ook leuk
Bandenprofielmeter Bandenprofielmeter moet minimaal 1,6 mm aangeven
Thuiskomer Thuiskomer als reserveband: snel weer onderweg!
Wielmoerdoppen Wielmoerdoppen: een sieraad voor je wielen!
Sporing Sporing aanpassen: onderstel afstellen voor het circuit
Vierkante banden Vierkante banden voorkomen? Dit zijn onze 4 tips!

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl