Tuning-gids.nl steun voor HTS Autotechniek Rally Team

Tuning-gids.nl heeft een voorliefde voor de rallysport, dan blijkt o.a.in het sponsoren van diverse rally auto's. Onlangs is tuning-gids.nl een samenwerking aangegaan met het HTS Autotechniek Rally Team.

Dat houdt in dat we het HTS Autotechniek Rally Team (HART) op de voet gaan volgen en onze bezoekers op de hoogte houden van de prestaties van het team. Waar mogelijk zal tuning-gids.nl het team met raad en financiele daad bijstaan om de ambities van het HART team te verwezenlijken.


Het HTS Autotechniek Rally Team van 2013

Team

Het HART is een groep enthousiaste studenten van de HTS Autotechniek die zich als doel gesteld heeft naast de studie een rallyauto in stand te houden en te berijden in officiële Nederlandse kampi-oenschappen. Alle functies, van het werven van sponsoren tot het besturen van de rally auto, worden uitgevoerd door studenten van de HAN. Zo wordt het team aangestuurd door een bestuur, is er een serviceteam dat onderhoud doet tijdens de rally's en zijn er hoofden van cruciale onderdelen die ver-antwoordelijk zijn voor het functioneren ervan. Het equipe, de coureur en navigator die de auto bestu-ren maken ook deel uit van het team.


Historie

Voordat de bekende HTS-Autotechniek zijn plek kreeg in Arnhem, was de opleiding nog in Apeldoorn gevestigd. Hier is het allemaal begonnen. In oktober 1991 is het HTS Autotechniek Rally Team (HART) officieel opgericht, met als doel het opdoen van technische en organisatorische ervaring. Vanaf 1992 (!) worden met diverse rally auto's aan rally's deelgenomen, de leden hebben altijd toe-gang tot de eigen sleutelruimte en de beschikking over een brug. We zetten een aantahoogte,- en dieptepunten op een rijtje.


De meest succesvolle wagen: de potente 106 Maxi kitcar

Peugeot 106 Maxi kitcar


Het seizoen 2003 staat in het teken van een zeer potente Peugeot 106 Maxi kitcar. Deze rallyauto beschikt over een Maxi motorblok met 235 pk. Door deze krachtige motor samen met een dogbox versnellingsbak, is de 100 km/h in 4 seconden bereikt. De auto is door Peugeot Sport opgebouwd en is dus een echte fabrieksauto. Dit is tevens ook de snelste auto die het HART heeft bezeten. Met de komst van deze auto is een heleboel veranderd. Alles is op een hoger niveau komen te staan: de techniek, sponsoring en bestuurstaken. De rallysprints worden echter niet allemaal uitgereden, want de 106 heeft te kampen met veel technische problemen. Helaas botst de equipe ook nog op een ono-verzichtelijk betonblok dat in de binnenbocht geplaatst was. De 106 komt op zijn dak terecht. De schade is groot. De equipe komt met de schrik vrij.

 

In seizoen 2004 krijgt het HART de 106 Maxi steeds beter onder controle. Zowel de equipe als de techniek. Seizoen 2005 liep zeer goed; de auto was volledig onder controle. Er werden 2 eerste plaat-sen genoteerd tijdens de rallysprints. Het eind van het seizoen werd afgesloten met een 1e plaats in het formule 2 kampioenschap. Ook heeft de 106 alle rallysprints uitgereden. Dit is een prestatie waar het HART ontzettend trots op is.


Vlak na het kampioenschap vloog de 106 Maxi tijdens een testrit in brand. Beide inzittenden hebben hierbij ernstige brandwonden opgelopen. Met name de bestuurder heeft lange tijd nodig gehad om te herstellen. De Peugeot 106 is volledig uitgebrand. Ondanks deze zeer zware tegenslag, besloot het HART door te gaan met de rallysport.


Ford Puma Super 1600

Puma Super 1600

Na een jaar afwezigheid stond het HART in 2007 weer aan de start van de Nederlandse rallysprints. Dit keer met een heuse Ford Puma Super 1600. Net als de 106 een echte fabrieksauto die met 218 paarden maar weinig onderdoet aan zijn voorganger. De Puma heeft in het begin veel last van techni-sche problemen, maar door de groeiende kennis binnen het team wordt de auto omgebouwd naar een zeer betrouwbare wagen. Dit zorgt ervoor dat in 3 jaar tijd de bekerkast van het HART aardig wordt aangevuld. Maar helaas kent ook de Puma S1600 voor het HART zijn laatste hoofdstuk. De Ford Pu-ma S1600 is eind 2009 verkocht.


Peugeot 206 VK (Variante Kit)

206 VK (Variante Kit)

Als vervanger heeft het HART een auto gezocht waarbij er meer mogelijkheden tot doorontwikkelen zijn. Om dit mogelijk te maken moest er een auto komen met een soepel homologatiepakket. Na een periode van wikken en wegen is er een Peugeot 206 VK (Variante Kit) uit Polen gekocht. Sindsdien draait het HART op volle toeren. Zo is er in korte tijd gerealiseerd dat de rallyauto klaar stond op de rallypaden.

Daarnaast is het HART met succes naar E85 (ethanol) brandstof overgestapt waar nu al enkele jaren op gereden wordt. In het begin waren er veel problemen met de auto en zijn niet alle rally's uitgereden. Sinds september 2012 is het team uitgebreid met een nieuwe lichting studenten en is er veel goed werk verricht. In de winter is de hele auto uit elkaar gehaald en weer compleet opnieuw opgebouwd. Met als resultaat enkele succesvolle testritten en een mooi resultaat tijdens de eerste shortrally van 2013: 3e plaats in de klasse A6.

Meer info? Check: de Facebookpagina van het HTS Rallyteam


Menutuning-gids.nl

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl