Home Motor Tuning Turbo's

Informatie over turbo's en turbo chargers

De geschiedenis van de turbo is al zo oud als de verbrandingsmotor, de turbo wordt ook wel uitlaatgasturbo genoemd.De uitlaatgassen die geproduceerd worden door de motor komen via het turbinehuis, ook wel genoemd uitlaathuis, de turbo binnen en drijven het turbinewiel van de turbo aan waardoor deze gaat draaien.


Uitlaatgassen

De uitlaatgassen die gebruikt worden om het turbinewiel aan te druiven blijven in het turbinehuis en worden direct weer afgevoerd naar het uitlaatsysteem wat ook aan de turbo gemonteerd zit. Aan het turbinewiel zit een as en aan die as zit het compressorwiel gemonteerd, doordat het turbinewiel draait als de motor loopt draait het compressorwiel automatisch ook.Het compressorwiel is zo ontworpen dat als het draait er lucht vanuit het luchtfilter wordt aangezogen.

   
turbo



Gecomprimeerde lucht

Deze lucht wordt in het compressorhuis gecomprimeerd en naar het inlaatspruitstuk gevoerd.Het compressorwiel zit over de as heen geschoven gemonteerd en wordt d.m.v. een borgmoer vastgezet. Tussen de as en het compressorwiel zitten nog een aantal onderdelen gemonteerd die elk ook weer een eigen functie hebben deze onderdelen incl. de as en het compressorwiel worden ook wel de rotor genoemd.

Al deze onderdelen moeten ook gesmeerd worden, deze onderdelen worden gesmeerd door de motorolie die vanaf de oliepomp in de motor naar de turbo gestuurd wordt.

Deze olie wordt onder druk de turbo ingespoten, smeert alles wat het smeren moet en komt daarna in een soort vergaarbakje terecht waar het zijn normale viscositeit terug krijgt en vervolgens drukloos weer terug in het carter van de motor komt. de komplete rotor zit gemonteerd in het lagerhuis deze wordt gemonteerd tussen de olieaanvoer- en de olieafvoerleiding. Via goede banden beng je het vermogen dan probleemloos over op de weg.



Voor- en nadelen turbo 

Als een turbo zoveel extra vermogen geeft op zo'n eenvoudige manier, waarom biedt niet iedere autofabrikant dat standaard aan dan? Een overzicht van de voor- en nadelen. Het belangrijkste voordeel van een turbo is dat je uit een relatief kleine motor veel vermogen haalt. Nadelen zijn er echter ook. Het grootste nadeel is het turbogat.

turbo

Met deze term wordt bedoeld dat de turbo pas echt begint te werken bij een bepaald toerental. Daaronder gedraagt de motor zich als een ongeblazen type. De reden hiervoor is eenvoudig. Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgassen, en er komen pas veel uitlaatgassen vrij als er veel toeren worden gemaakt. Bij lage toeren doet een turbo dus weinig. Dit is op te lossen door een grotere turbo te monteren, maar het nadeel is dan weer dat het turbogat iets groter wordt.

Verder is het hoge vermogen natuurlijk een grotere belasting voor het relatief kleine motorblok. Veel turbomotoren gaan slechts 100.000km mee. Dik 2 ton is geen enkel probleem, zolang er verstandig mee wordt omgesprongen. Altijd netjes warm rijden en goed af laten koelen. Let op dat je wel op goede autobanden rijdt!

Een ander nadeel is de warmte: een turbo wordt aangedreven door hete uitlaatgassen en bereikt temperaturen van 800 graden of meer. De inlaatlucht wordt hiermee opgewarmd, en zoals je weet is warme lucht ijler dan koude (minder rijk aan zuurstof). Zuurstof is nodig voor de verbranding, dus hoe kouder de lucht hoe beter de motor loopt. Vaak wordt op een turbomotor dan ook een intercooler gemonteerd tussen de turbo en de motor. Deze koelt de inlaatlucht weer af naar buitenluchttemperatuur.

Het verbruik is ook niet gering bij een turbomotor. Er wordt immers gauw 2x zoveel lucht per omwenteling naar binnen geperst, dus ook 2x zoveel brandstof.

Bovendien wordt een turbomotor vaak iets rijker afgesteld, waarbij de extra brandstof dient ter koeling van de cylinderwand. Rijd je een beetje door, dan zit je zo op 1 op 7 á 8. Met rustig rijden kun je 1 op 10 á 11 halen, maar met een ongeblazen motor (weliswaar met mindere prestaties) haal je met rustig rijden gemakkelijk een veel zuiniger verbruik.

Wist je dat een turbokit...

  • Het gebruik van minerale olie in turbo benzine motoren, zeker als het niet regelmatig vervangen wordt, resulteert in turbo problemen.
  • Vol synthetische olie en minerale olie niet altijd door elkaar kunnen worden gebruikt, in sommige gevallen zullen deze zich niet mengen.
  • Als de motor is afgevuld met synthetische motor olie en er wordt later minerale motor olie bijgevuld, kan het effect van synthetische olie met 50% afnemen.
  • Als de oliedruk in de motor laag is zal de turbo het eerste motoronderdeel zijn wat stuk gaat.
  • Carterdruk of een verstopt carterventilatie systeem zorgen voor olie lekkage van de turbo.

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Chiptuning
Chiptuning - overzicht van ecu tuning en motormanagement tuning mogelijkheden
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier
Ook leuk
Anti lag systeem (ALS) Anti lag systeem : vlammen en knallen uit de uitlaat !
Bougies Bougies voor in auto's, hoe kouder hoe beter!
Carter filter Een carter ontluchtings filter: alle beetjes helpen!
Boostcontroller Via een Boostcontroller zelf turbodruk regelen
Diesel tuning Dieseltuning, chiptuning voor diesel auto's

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl