Home Blog

Archief voor 'Onderhoudsbeurt'

Oliefilter tijdig vervangen voorkomt motorschade

Gepost op 10-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Een oliefilter filtert roet, brandstof, metaaldeeltjes en o.a. stof uit de motorolie. Op deze manier krijgen de bewegende delen de beste smering. Na verloop van tijd raakt het oliefilter verzadigd. Deze dient vervangen te worden, als je wilt kun je dat zelf. Hier onder het stappenplan.


Olie filter vervangen

Er zijn twee soorten oliefilters: by-pass oliefilters en full-flow oliefilters. De filters bestaat uit een filter element in een behuizing.

By-pass

Bij een by-pass filtertype wordt slechts een gedeelte van de olie gefilterd.Voordeel is dat er via deze filtermethode zelden een een verstopt olie-filter kan ontstaan. Ongeveer 20% van de opbrengst van de olie pomp zal omgeleid worden naar het oliefilter. De overige 80% gaat direct naar de smeerpunten in het motorblok. Dit is nadelig voor de levensduur het motorblok.


Oliefilter vervangen kun je zelf.

Auto accu's, hoe je startproblemen voorkomt

Gepost op 09-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Een auto accu is een energiebron die een auto nodig heeft om te starten. De accu levert ook energie aan de apparatuur en systemen op het moment dat de dynamo niet genoeg stroom kan leveren.
Functie van een accu

De accu is de energiebron die dient om de auto te starten en het surplus aan energie te leveren die door de verschillende apparatuur en systemen die in de auto zijn gemonteerd wordt gevraagd als de dynamo niet genoeg stroom kan leveren.

Daarnaast reguleert de accu de stroom die door de dynamo wordt aangemaakt tijdens de verschillende snelheden waarmee de auto bereden wordt.


Auto accu: niet alleen voor de auto start.

Met een obd2 display zélf storing uitlezen

Gepost op 03-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, grote klussen
DB staat voor On-Board Diagnostics. obd1 is ontwikkeld om emissie controle te controleren. Obd2 checkt naast de emissie waarden diverse sensoren in de motor op hun werking. Motor storingen kunnen uitgelezen en gewist worden.
Ontstaan OBD

Voor het jaar 2000 konden eigenlijk alleen merk dealers een boordcomputer uitlezen en resetten. Autofabrikanten staan niet te springen om hun data uitlees protocollen prijs te geven.

Dit belemmert derden tot het zelf ontwikkelen van uitlees apparatuur met uitgebreider(e) functies.

Uitlezen van foutcodes

Via het gestandaardiseerdeOBD is het uitlezen van foutcodes en resetten van ECU waardes een stuk toegankelijker geworden. We schrijven toegankelijker. Kennis en kunde is van essentieel belang bij het werken met motorsoftware. Laat dit dan ook aan de experts over.


OBD uitlezer: een kijkje in het hart van de motor.

Piepende V-snaar: de oorzaken én oplossingen

Gepost op 02-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Een piepende V-snaar kan veroorzaakt worden door slijtage, onjuiste riemspanning van de snaar of een niet juist werkende poelie. Lees onze tips.
V-snaar

De V-snaar is o.a. verantwoordelijk voor de aandrijving van de dynamo, waterpomp, airco pomp en de stuurbekrachting. In nieuwere auto's wordt er vaak gesproken over de multiriem.

Multiriem

Deze heeft dezelfde functie als eem V snaar. Een multiriem is breder, platter en is zonder ribbeltjes.


Zo ziet een versleten v-snaar er uit.

Ruitensproeier vloeistof bijvullen: altijd goed zicht

Gepost op 24-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Gebruik ruitensproeiervloeistof om de ruiten optimaal te reinigen. In de 's winters gebruik je een ruitenwisservloeistof met antivries.

Ruitensproeiervloeistof

Ruitensproeiervloeistof is het goedje wat via het ruitensproeiersysteem op je ramen wordt gespoten.

Vroeger had je ruitensproeier vloeistoffen in geconcentreerde samenstelling.


Ruitensproeiervloeistof verhoogt ook de rijveligheid!

Roetfilter op diesel auto, goed voor de natuur

Gepost op 13-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Een roetfilter is een poreuze wand die de uitlaatgassen doorlaat, maar roetdeeltjes tegenhoudt. De roetdeeltjes worden afgevangen doordat zij vastkleven aan de wanden van de porieën van het filtermateriaal.

Het is hetzelfde principe als de werking van een open luchtfilter

De poreuze wand zit een in een metale omhulsel en kan relatief eenvoudig onder de uitlaat worden gemonteerd. De roetproductie bij dieselvoertuigen is dusdanig groot dat een filter in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld is met roet. Het opgevangen roet moet verbrand worden, anders verstopt het.


Handige tips voor en poetsen en wassen van auto's

Gepost op 12-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Je bent zuinig op je auto, dan zorgt je er uiteraard goed voor. Lees hier handige en nuttige tips die je bij het wassen en poetsen van je auto van pas komen
Auto shampoo

Je zou natuurlijk uw auto kunnen wassen met schoon leidingwater. Daarmee haal je inderdaad het loszittend vuil weg. Na het opdrogen blijkt echter dat er een vuilfilm is achtergebleven.

Uitlaatgassen

Die is veroorzaakt door onder andere uitlaatgassen en luchtvervuiling. Deze vuilfilm, vaak insekten. Gebruik hier voor een goed autoverzorging product. Deze zijn nl. ook roestwerend.


Regelmatig de auto wassen : hou 'm lang mooi!

Auto onderhoud, kleine beurt en servicebeurt

Gepost op 07-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Goed en regelmatig onderhoud aan uw auto is van cruciaal belang. Hiermee worden onaangename en dure verrassingen op het verkeerde moment voorkomen.
Bij een kleine beurt worden alle vitale functies zoals autobanden, uitlaat, accu, schokdempers en remmen van de auto nauwkeurig onderzocht. De lampen worden bijgesteld, vloeistoffen bijgevuld en de olie en het oliefilter worden ververst / vervangen.

Herstel zelf schade aan cabrio dak via Tear Aid
Gepost op 06-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Elke cabrio eigenaar heeft vaak op en duur te maken met gaatjes of scheurvorming in het cabriolet dak. Binnendringend water is niet bevorderlijk voor je auto interieur. Herstel nu zelf permanent cabriodak schade.

 

Cabrio daken

Soft top cabrio eigenaren weten dat goed onderhoud van het dak een must is. Een regelmatige schoonmaak beurt zal de zeker de levensduur verlengen. Check dan met name de afsluitingen, dit zijn gevoelige plekken.


Regelmatig onderhoud van het kunststof dak is van groot belang.
Distributieriem vervangen stel je niet uit!
Gepost op 04-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Een gebroken distributieriem geeft vrijwel altijd motorschade. Als de riem breekt is de kans groot dat de riem een zuiger of een klep raakt. En daar kunnen zuigers en kleppen niet tegen. Van de ontstane motorschade zijn al veel auto's totall loss verklaard!
Distrubutieriem vervangen
De vervanging van deze riem is niet alleen duur in het onderhoud, maar wanneer deze breekt, draait (met een beetje pech) de hele motor in elkaar. Als dit gebeurt dan ben je handen vol geld kwijt om de auto weer op te laten knappen. Vraag dus altijd bij auto's met een kilometerstand tussen de 80.000 - 100.000 km of de distributieriem vervangen is of dat deze vervangen wordt tijdens de afleveringsbeurt.

Auto pakkingen: belangrijk afdichtings materiaal!
Gepost op 02-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Pakkingen worden gebruikt om twee delen goed op elkaar aan te laten sluiten. Auto's zijn voorzien van diverse pakkingen. Op deze manier kan er geen olie of uitlaatgassen ontsnappen. Er zijn inlaatpakkingen, carterpan pakkingen, oliepakkingen en uitlaatpakkingen. Er zijn twee typen pakkingen, laten we deze eens nader bekijken!
Auto pakkingen

Het is van belang dat een pakking zich goed aanpast aan de delen die afgedicht dienen te worden. Nadat de delen strak op elkaar aangesloten zijn zal een pakking gaan meewerken en de juiste vorm aannemen.

Hierdoor onstaat een goede afdichting. Pakkingen bestaan er in twee soorten, vloeibare ,- en vaste pakkingen.


Vaste pakking: juist aanbrengen voorkomt veel ellende.
Menu tuning-gids.nl
Daarom Tuning Gids
Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl