Home Blog

Archief voor 'doe het zelf'

Welke autokrik is het beste? Je leest 't hier!

Gepost op 21-04-2015 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Er zijn verschillende autokrikken verkrijgbaar, nl. een hydraulische krik of een schaarkrik. En op die twee varianten zijn in diverse uitvoeringen te koop. De voor- en nadelen van de verschillende types zetten wij voor je op een rijtje, zodat jij weloverwogen de beste keuze kunt maken bij het aanschaffen van jouw eigen autokrik, remember: safety first!
Krik kopen? Must read tips!

Ongeacht voor welke krik je gaat, het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je gaat voor veiligheid. Je zou bij aanschaf een paar tientjes kunnen besparen op een autokrik die relatief goedkoop is, maar als de kwaliteit daaronder te lijden heeft, kan die goedkope krik je wel eens duur komen te staan. 

Onderweg

Vraag je om te beginnen het volgende af: gebruik je de krik alleen thuis of wil je hem ook mee kunnen nemen in de auto om hem onderweg te kunnen gebruiken? Het antwoord op die vraag speelt namelijk mee in je keuze.


Een rolkrik is ideaal voor thuis klussen.
Uitlaatreparatie voor auto's: 7 producten nader bekeken
Gepost op 30-08-2014 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Soms is het nodig om een uitlaat reparatie te verrichten, bijvoorbeeld wanneer er een lek is ontstaan en je toch door de keuring wilt komen. Voor de APK moet de uitlaat namelijk gasdicht zijn. Het gaatje dichten met bijvoorbeeld een pasta of een metaalplaatje is echter altijd een tijdelijke oplossing, uiteindelijk zul je voor een deugdelijke uitlaat toch naar de garage moeten. Maar voor wie snel zelf de uitlaat moet repareren geven we hieronder een zevental mogelijke lapmiddelen. 

Een lekke uitlaat

Je merkt het direct wanneer je uitlaat lekt. Je hoort een knetterend geluid, alsof je op een opgevoerde brommer rijdt. Rijden met een lekke uitlaat is zowel gevaarlijk als illegaal. Gevaarlijk omdat gassen je interieur kunnen binnendringen. Illegaal omdat je geluidsoverlast veroorzaakt - hier kun je een bekeuring voor krijgen. Het is bovendien erg slechts voor het milieu. In de meeste gevallen ontstaat het lek in de uitlaatpakkingen, deze zorgen ervoor dat de verschillende onderdelen van de uitlaat goed op elkaar aansluiten. Een lekkende uitlaatpakking vervangen is een klus dat secuur gedaan moet worden; beter dus om dit door een expert te laten doen. 


De ophangrubbers kunnen door de hitte scheuren of breken

WD 40: het super smeermiddel voor alle auto klussen

Gepost op 23-08-2014 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Je hebt het vast wel ergens bij jou thuis in de kast of in de schuur staan: een busje WD40 smeermiddel. Super handig spul. Wist je dat je WD40 ook op vele verschillende manieren in en om de auto kunt toepassen? Nee? Nou, dan zal dit artikel je ogen openen!

Ontstaan WD40

Maar voordat we overgaan op het geven van handige tips, vertellen we je eerst hoe dit beroemde smeermiddel eigenlijk is ontstaan. We schrijven het jaar 1953, Norm Larsen, oprichter van de Chemical Rocket Company te San Diego, Californië, ontwikkelt de spray om corrosie tegen te gaan. Pas later werd het voor vele andere toepassingen gebruikt. Veertig pogingen had Larsen echter nodig voor hij de perfecte waterverdrijvende formule gevonden had. Vandaar de naam WD40: Water Displacement - 40th Attempt.

Aanrader: een klein spuitbusje WD40 in de kast

De uitlaat vervangen? Dat kun je zelf! (in 7 stappen)

Gepost op 25-06-2014 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
De uitlaat vervangen: menigeen wacht er net iets te lang mee. Op zich best begrijpelijk. Doordat de uitlaatdemper niet langer naar behoren functioneert, begint de motor plotseling meer geluid te maken. En dat soms best lekker klinken. Het is verleidelijk net iets langer door te trekken in de versnelling dan strikt noodzakelijk. Helaas, dit is niet zo verstandig: om meerdere reden moet je de uitlaat absoluut vervangen. En wist je dat je dat ook gewoon zelf kan doen?

Waarom uitlaat vervangen

Het lawaai dat de motor produceert is de eerste reden waarom je de uitlaat moet vervangen. Jij mag het misschien leuk vinden, dat geluid, maar de verkeerspolitie denkt er waarschijnlijk net iets anders over. Een nijpender probleem zijn de vloeistoffen die uit de auto kunnen gaan lekken en die verdere schade kunnen veroorzaken. Ook schadelijk ook voor het milieu, zo'n kapotte uitlaatdemper. Daar komt nog bij dat een slecht functionerende uitlaat zorgt voor een verlies aan vermogen. 

Jep, die is nodig aan vervanging toe!

olie peilen in 9 stappen: voorkom motorschade!

Gepost op 17-08-2013 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Olie peilen is een klusje dat elke automobilist kan en zou moeten kunnen. Hoe vaak je het peil van de motorolie moet controleren is afhankelijk van o.a. gereden kilometers, rijstijl en eventueel aanwijsbare olieverbruik. Met té weinig olie rijden is funest voor de motor. Lees hier hoe ook jij binnen 10 minuten het oliepijl van je auto meet!

Oliepeil controleren

Het controleren van het oliepeil in de motor moet regelmatig plaatsvinden; een goede gewoonte is om dit eens in de twee weken te doen als je de auto dagelijks gebruikt. Verder hangt dit van de toestand van de motor af. Een motor die veel kilometers heeft gedraaid, zal in het algemeen meer olie verbruiken dan een motor die pas ingelopen is. Controleer het oliepeil van een nieuwe motor vaker dan eens in de twee weken. Een nog niet ingelopen motor kan een hoger olieverbruik hebben.


Regelmatig het oliepeil controleren kan een hoop kosten besparen.

Interieurfilter vervangen: hoe en wanneer?

Gepost op 07-04-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
In elke auto zit er een: een interieurfilter, ook wel pollenfilter genoemd. Het filtert viezigheid en pollen voordat de buitenlucht je auto binnen stroomt. Je kunt je voorstellen dat zo’n ding er in de loop der tijd niet schoner op wordt. Vervang ‘m dus regelmatig!


Wat doet een interieurfilter?

Hoewel je mensen er niet snel over hoort opscheppen als ze over hun getunede auto praten, heeft zo'n interieurfilter geen onbelangrijke taak.

De microvezels waar het filter uit bestaat, filteren vuil, stof, vet, pollen en roetdeeltjes. Daardoor stroomt er schone lucht je auto binnen en dat is wel zo prettig.


Hooikoorts patiënten opgelet: vuil filter is extra niezen!

Lekke raditeur vervangen? Niet altijd noodzakelijk...

Gepost op 30-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Hoe je een lekke radiateur ontdekt? De meest voor de hand liggende antwoord is een plas koelvloeistof onder de voorbumper of hetkoelvloeistof lampje gaat branden, als het laatste het geval is meteen stoppen met rijden!
Radiateur bijvullen

Opvliegende steentjes, je kent ze wel van steenslag op je auto, en overige harde zaken kunnen kleine gaatjes in je radiateur veroorzaken.

Als deze ook al wat ouder aan het worden is zal er roestvorming aanwezig zijn, dit maakt het gevoellig(er) voor lekkages.


Koelvloeistofreservoir achter de raditeur.
Functies carterpan: afsluiting onderblok & koeling olie
Gepost op 22-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Lekt je auto olie op de straat? Grote kans dat een pakking van je carterpan aan vervanging toe is. Als de olievlek aanzienlijk is heb je misschien te maken met een gaatje of scheur in je carterpan. Carterpan vervangen kun je zelf doen, een autobrug is dan handig. Niet noodzakelijk.
Carterpan

De carterpan bevindt zich aan de onderkant van het motorblok. Als je onder de voorbumper kijkt kun je de oliepan zien zitten. Het kan ook zijn dat er een kunststof de onderkant van het blok extra beschermt.

Dit is een extra stukje bescherming voor je carterpan. Wist je dat de oliepeilstok uitkomt in de oliepan?

Omdat de pan ook voor koeling van de olie zorgt is deze vaak van dun plaatstaal of aluminium gemaakt.


Carterpan van aluminium: lekker licht.

Compressietest geeft conditie van motor weer

Gepost op 16-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Om een idee te krijgen in de conditie van een motor kun je een compressietest laten uitvoeren. Bij een goed blok is de druk in de cilinders hoog. Als er slijtage is opgetreden zal de compressiemeter dus minder druk weergeven. Op deze pagina een uitleg over hoe je zelf de compressie kunt doen.
Compressietest

Om een motor zijn volle vermogen te kunnen laten leveren moet de juiste compressiedruk aanwezig zijn. De ideale waardes worden door de fabrikant ingesteld.

Een motor presteert enkel als de cilinder niet lekt. De pakkingen en zuigerveren moeten de boel goed luchtdicht houden.


Compressietest: meet de conditie van de motor

Via haynes werkplaatshandboeken doe je alles zelf !

Gepost op 12-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Als autohobbyist zijn er legio tuning klussen, sommige zijn simpel, anderen veels te ingewikkeld en laat je aan de pro's over. maar daar tussen ligt een groot 'klusgebied'. Je komt daar net wat kennis te kort over; voila daar zijn de Haynes en auto-documentatie boeken voor!

Haynes boeken

De autoboeken worden geschreven met als uitgangspunt dat je na het lezen je auto volledig uit elkaar kan halen, én deze vervolgens weer in elkaar te zetten zonder dat je schroeven of bouten overhoud! Elke reparatie of onderhouds ingreep
wordt via een stappenplan uitgelegd, met foto's, en die kunnen soms heel veel duidelijk maken.

Het leuke is dat je kennisniveau over auto onderhoud zo flink kan groeien, en dat is niet alleen handig voor je jezelf. Wellicht kun je een vriend of kennis ook nog eens van wat adviezen voorzien!

15 talen

Haynes is de grootste uitgever van auto-onderhouds en reparatiehandboeken ter wereld. Haynes handleidingen worden in 15 talen uitgegeven.


Met Haynes reparatiehandboeken klaar je de klus zelf!

Auto anti roest behandeling, verwijder auto roest zelf

Gepost op 11-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Het is heel goed mogelijk om een bestaande (oudere) auto effectief tegen verder doorroesten te behandelen. Het belangrijkste is natuurlijk het verwijderen van reeds gevormde roest. Dat doe je het beste met een staalborstel.
Roest Verwijderaar
Waar roest makkelijk bereikbaar is kan met schuurpapier het grootste deel van de roest verwijderd worden. Ook na het schuren blijft er altijd wel roest zitten in putten of naden, die moeilijk te verwijderen is. Vervolgens wordt Fertan opgebracht. Deze lost de roest chemisch op en reduceert dit tot stof. Fertan laat vervolgens een zinklaag achter op het blanke staal.

Oliefilter tijdig vervangen voorkomt motorschade

Gepost op 10-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Een oliefilter filtert roet, brandstof, metaaldeeltjes en o.a. stof uit de motorolie. Op deze manier krijgen de bewegende delen de beste smering. Na verloop van tijd raakt het oliefilter verzadigd. Deze dient vervangen te worden, als je wilt kun je dat zelf. Hier onder het stappenplan.


Olie filter vervangen

Er zijn twee soorten oliefilters: by-pass oliefilters en full-flow oliefilters. De filters bestaat uit een filter element in een behuizing.

By-pass

Bij een by-pass filtertype wordt slechts een gedeelte van de olie gefilterd.Voordeel is dat er via deze filtermethode zelden een een verstopt olie-filter kan ontstaan. Ongeveer 20% van de opbrengst van de olie pomp zal omgeleid worden naar het oliefilter. De overige 80% gaat direct naar de smeerpunten in het motorblok. Dit is nadelig voor de levensduur het motorblok.


Oliefilter vervangen kun je zelf.
Auto accu's, hoe je startproblemen voorkomt
Gepost op 09-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Een auto accu is een energiebron die een auto nodig heeft om te starten. De accu levert ook energie aan de apparatuur en systemen op het moment dat de dynamo niet genoeg stroom kan leveren.
Functie van een accu

De accu is de energiebron die dient om de auto te starten en het surplus aan energie te leveren die door de verschillende apparatuur en systemen die in de auto zijn gemonteerd wordt gevraagd als de dynamo niet genoeg stroom kan leveren.

Daarnaast reguleert de accu de stroom die door de dynamo wordt aangemaakt tijdens de verschillende snelheden waarmee de auto bereden wordt.


Auto accu: niet alleen voor de auto start.
Piepende V-snaar: de oorzaken én oplossingen
Gepost op 02-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Een piepende V-snaar kan veroorzaakt worden door slijtage, onjuiste riemspanning van de snaar of een niet juist werkende poelie. Lees onze tips.
V-snaar

De V-snaar is o.a. verantwoordelijk voor de aandrijving van de dynamo, waterpomp, airco pomp en de stuurbekrachting. In nieuwere auto's wordt er vaak gesproken over de multiriem.

Multiriem

Deze heeft dezelfde functie als eem V snaar. Een multiriem is breder, platter en is zonder ribbeltjes.


Zo ziet een versleten v-snaar er uit.
Ruitensproeier vloeistof bijvullen: altijd goed zicht
Gepost op 24-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Gebruik ruitensproeiervloeistof om de ruiten optimaal te reinigen. In de 's winters gebruik je een ruitenwisservloeistof met antivries.

Ruitensproeiervloeistof

Ruitensproeiervloeistof is het goedje wat via het ruitensproeiersysteem op je ramen wordt gespoten.

Vroeger had je ruitensproeier vloeistoffen in geconcentreerde samenstelling.


Ruitensproeiervloeistof verhoogt ook de rijveligheid!
Menu tuning-gids.nl
Daarom Tuning Gids
Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl