Home Onderhoudsbeurt Oliefilter vervangen

Oliefilter tijdig vervangen voorkomt motorschade

Een oliefilter filtert roet, brandstof, metaaldeeltjes en o.a. stof uit de motorolie. Op deze manier krijgen de bewegende delen de beste smering. Na verloop van tijd raakt het oliefilter verzadigd. Deze dient vervangen te worden, als je wilt kun je dat zelf. Hier onder het stappenplan.

Olie filter vervangen

Er zijn twee soorten oliefilters: by-pass oliefilters en full-flow oliefilters. De filters bestaat uit een filter element in een behuizing.

By-pass

Bij een by-pass filtertype wordt slechts een gedeelte van de olie gefilterd. Voordeel is dat er via deze filtermethode zelden een een verstopt olie-filter kan ontstaan. Ongeveer 20% van de opbrengst van de olie pomp zal omgeleid worden naar het oliefilter. De overige 80% gaat direct naar de smeerpunten in het motorblok. Dit is nadelig voor de levensduur het motorblok.

olie filter
Oliefilter vervangen kun je zelf.


Full-flow
 

Bij een full flow filter gaat alle olie uit de oliepan (carterpan) door het filter. Vanaf hier gaat de olie direct naar de smeerpunten. De betere full flow filters zijn uitgerust met een terugslagklep.

Deze zorgt er voor dat, na het uitzetten van de motor, de olie niet uit het blok loopt. Als dit systeem er niet zou zijn zal de motor direct na het starten kort niet gesmeerd worden.

 



Olie filterpapier

Voor beide filters geldt dat de binnenkant is voorzien van speciaal filterpapier. Omdat dit papier slim gevouwen is (zoals een 'mondharmonica') wordt het filteroppervlakte vergroot. Zo kan er meer vuil opgenomen worden.

Ook een magnetische carterdop is handig, ijzerdeeltjes worden uit de olie 'opgepikt'. Het is dan zaak bij elke olieverversing de dop goed te reinigen. Dit geldt ook voor een standaard carterdop.

oliefilter

 

Oliezeef

Voordat het zwarte goedje bij een van de bovenstaande oliefilters komt is het al gereinigd door de oliezeef voor de oliepomp.

Koolstof filteren

Deze zeef filtert koolstof uit de verbrandingskamer. Ook metaaldeeltjes als gevolg van slijtage worden via dit filter opgevangen.




Vervangen oliefilter 

Het zelf vervangen van olie en het oliefilter kun je zelf. Met het juiste gereedschap en wat goede olie kun je aan de slag. Zorg in ieder geval dat je de pakking ring voor de olie aftap plug hebt. 

Gebruik je deze pakking niet bestaat er kans op lekkage. Het oliefilter is altijd gemonteerd aan de buitenzijde van het motorblok. En is daarom gemakkelijk te bereiken. Het filter heeft daarom ook een olie koelende werking.
oliefilter aansluiten.
Oliefilter met schroefaansluiting.

Wanneer vervangen?
 
Het filter vervang je net zo vaak als de motorolie. Alleen een van deze twee is niet aan te raden. Denk eens over na...Voor het filter is het dus (ook) zaak deze of om een x-aantal duizenden kilometers te vervangen of een bepaalde tijds termijn. Vaak is het 1x per jaar of om de 10.000 kilometer.
"Een oliefilter wordt op de by-pass of full-flow methode geplaatst"

Zorg allereerst dat de motor op bedrijfstemperatuur is. De olie wordt dan dunner en zal gemakkelijker uit het motorblok lopen. Let dan wel op dat bepaalde motorblok delen warm kunnen zijn.

1. Krik de auto op en plaats assteunen. Als je dit niet hebt is het zaak om een andere veilige(!) werkplek te creëren. Werkruimte is van belang. Probeer een zo horizontaal mogelijke werkplek te maken. Leg wat kranten onder de carterplug en zorg voor een opvangbak voor de oude olie. Ook wat oude doeken zijn handig, hier mee kun je de olie van je handen halen.


2. Draai de caterplug los. Deze laat je vallen in de opvang bak. Tijdens het uitdraaien van de plug zal er al oude motorolie uitlopen. De carterplug kan soms behoorlijk vast zitten. Beste is dan om een momentsleutel te gebruiken. Dan nu je net wat meer kracht zetten dan met een steeksleutel. als al het olie er uit is draai je de carterplug weer in de cartnerpan. Tip: zorg altijd voor een nieuwe carter aftap pakking ring.

3. Nu ga je het oliefilter losdraaien. Het filter kan behoorlijk vastzitten. Je kunt een grote waterpomp tang proberen. Zachtjes tikken met een hamer een beitel kun je ook proberen. Als het echt niet lukt: ram een priem of schroevendraaier in het oliefilter en tik 'm dan tegen de klok in los. Er zijn ook speciale filter tangen met ketting op de markt.

Als het filter met de schroef aansluiting naar beneden wijst maak je eerst een gaatje in de bovenkant van het filter. Het vacuüm dat ontstaat tijdens het aftappen verdwijnt dan.

4. Nu kun je het nieuwe filter gaan plaatsen. Giet eerst wat olie in het filter, smeer de rubberen afdichtingsring van het oliefilter in met de olie. Dan krijg je het filter de volgende keer simpel(er) los. Schroef nu het filter handvast aan. Als de rubberen pakking het metaal raakt draai je het filter nog 3/4 rond. Ga de boel niet muurvast zetten, als de motor straks heet wordt zal het draaistuk gaan uitzetten en zichzelf klemmen.

5. Draai de oliedop eraf en vul deze met de voorgeschreven hoeveelheid motorolie. Check de peilstok regelmatig totdat het gewenste niveau bereikt is.

Start de motor (zonder gas te geven) totdat -indien dit het geval is- het olie lampje niet meer brandt. Het overgrote deel van de olie-filters hebben een inhoud van circa 500 ml. Realiseer je dit bij het aanschaffen van het zwarte goedje.
Laat de motor een poosje draaien en check of alles goed vastzit en er geen lekkages zijn Check dan nog een keer het peil van de olie. Na het rondpompen kan het peil nl. iets gezakt zijn.

6. De oude olie kun je nu overgieten in de lege olie jerrycan. Deze breng je dan weg naar een milieu inzamel punt.


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Motorolie
Olie verversen - motorolie en de juiste olie soorten voor de auto
Uitlaat reparatie
Auto uitlaatreparatie tips: zó repareer je zelf je uitlaat.
Interieurfilter
Interieurfilter vervangen: hoe en wanneer?
Olie peilen
Olie peilen? In 9 stappen het oliepeil controleren
Distributieriem
Distributieriem informatie, diverse soorten en merken auto distributie riemen
Meer
Alle Onderhoudsbeurt artikelen lees je hier

Ook leuk
Autosloop Auto slopen in eigen beheer: de regels uitgelegd
Piepende V-snaar Piepende V-snaar: de oorzaken én oplossingen
Haynes werkplaatshandboek Via haynes werkplaatshandboeken doe je alles zelf !
Auto poetsmiddelen Handige tips voor en poetsen en wassen van auto's
Oliekoeler Oliekoeler: onmisbaar voor de sportieve rijder

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl