Home Onderhoudsbeurt Piepende V-snaar

Piepende V-snaar: de oorzaken én oplossingen

Een piepende V-snaar kan veroorzaakt worden door slijtage, onjuiste riemspanning van de snaar of een niet juist werkende poelie. Lees onze tips.


V-snaar versleten?

De V-snaar is o.a. verantwoordelijk voor de aandrijving van de dynamo, waterpomp, airco pomp en de stuurbekrachting. In nieuwere auto's wordt er vaak gesproken over de multiriem.

Multiriem

Deze heeft dezelfde functie als eem V snaar. Een multiriem is breder, platter en is zonder ribbeltjes.

versleten v snaar
Zo ziet een versleten v-snaar er niet uit, netjes zoals het hoort.

V-snaar piept

bij start Meeste mensen zullen de V-snaar kennen van "het piepende geluid van de auto van de buurman". Veelal is dit geluid te horen direct na het starten van de auto. Dit komt doordat er bij een stationair draaiende motor een dynamo het extra zwaar heeft.

Geleider

Ook de geleider of spanrol van de multiriem kan de veroorzaker zijn. Als een van deze versleten is zal de riem uitrekken.


Gevolg is dat deze minder grip heeft en zal gaan slippen en piepen zodra er een grote kracht op wordt uitgeoefend. Met name de motor van de stuurbekrachtiging vergt een grote krachtinspanning van de V-snaar.

Vochtige multiriem

Dit komt omdat de riem na een nacht stilstaan vaak wat vochtig wordt. Direct na het starten moet er een forse kracht over worden gebracht.

V snaar
De v snaar is om de poeli heen gemonteerd.

Het is de combinatie van vocht en kracht dat er toe leidt dat de riem slipt en gaat piepen.

Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.

 

Een V snaar piept vaak tijdens:

- bij het starten
- bij file rijden

Tijdens het starten

Vlak na de start van je auto zal de dynamo stroom moeten geven aan waterpomp en stuurbekrachtiging. De dynamo zal zwaarder gaan draaien. Een te slappe V-snaar zal dan doorslippen en gaan piepen. Als je dan wat meer gas geeft zal de dynamo sneller gaan draaien en dus minder stroom te maken per omwenteling. Gevolg is dat de dynamo lichter zal lopen en niet meer doorslippen.

Tijdens file rijden kan de motor goed warm worden. De motor blijft draaien, echter wordt niet goed gekoeld door rijwind.

De riem zal ook opwarmen, daardoor zal deze ietsjes uitzetten. Hierdoor komt deze losser om de poeli heen te liggen, gevolg is dat deze gaat slippen. Elke garage kan simpel de riemspanning goed zetten. Via het aandraaien van een boutje wordt de poeli en/of dynamo iets verplaatst.

Kaarsvet op V-snaar

Je kunt ook voorzichtig een kaars tegen de draaien de v-snaar houden. Dus met een draaiende motor langs de v snaar houden. Aan beide kanten. Als je dit doet let dan natuurlijk wel extreem goed op: draaiende delen zijn gevaarlijk!


Tijdelijk effect

Het is slechts een tijdelijke oplossing. Natuurlijk check je even of je haarscheurtjes aantreft op de v-snaar. Als dat het geval is dien je direct een nieuwe te (laten) monteren. Een kapotte v-snaar kan je behoorlijk laten schrikken.

Auto V snaar
Auto V snaar piept sneller bij vochtig weer...

Juiste riemspanning

De V-snaar staat goed op spanning als je deze circa een kwart slag in de lengte kan draaien. Een tweede test die je kunt doen is de volgende: De riem tussen de dynamo en de poeli mag je ongeveer 1 cm kunnen indrukken.

Een te strak afgestelde V-snaar is ook niet goed, hierdoor kunnen de lagers van de dynamo en de waterpomp onder teveel druk komen te staan.


Als je een v-snaar van dichtbij bekijkt zie je om de cm een inkeping. Dit is niet tegen het doorslippen. Het zorgt er voor dat de snaar gemakkelijker een ronde vorm kan aannemen. Montage is dan makkelijker.
" Een V snaar piept tijdens alleen bij een nagenoeg stationair lopende motor. "

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Motorolie
Olie verversen - motorolie en de juiste olie soorten voor de auto
Uitlaat reparatie
Auto uitlaatreparatie tips: zó repareer je zelf je uitlaat.
Interieurfilter
Interieurfilter vervangen: hoe en wanneer?
Olie peilen
Olie peilen? In 9 stappen het oliepeil controleren
Distributieriem
Distributieriem informatie, diverse soorten en merken auto distributie riemen
Meer
Alle Onderhoudsbeurt artikelen lees je hier

Ook leuk
Haynes werkplaatshandboek Via haynes werkplaatshandboeken doe je alles zelf !
Autoschade herstel Autoschade en autoherstel; waar moet je op letten?
Cabriodak schade Herstel zelf schade aan cabrio dak via Tear Aid
Monteurshoes Monteurshoes voorkomt vieze vlekken in autostoelen!
Autosloop Auto slopen in eigen beheer: de regels uitgelegd

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl