Home Motor Tuning Turbogat

Last van het turbogat? Niet met de juiste turbo!

De turbo in oudere auto's moet vaak even op gang komen. Pas vanaf een bepaald toerental krijgt de turbo genoeg energie van de uitlaatgassen om in werking te kunnen treden. In de tussenliggende tijd is het zogenaamde turbogat opgetreden: de turbo levert nog niet genoeg druk, waardoor de motor niet optimaal kan renderen. Met de variabele turbo's en biturbo's in nieuwere modellen wordt het turbogat verkleind of zelfs helemaal opgelost. 



Functie van de turbo

De turbo, ook wel turbolader of turbocharger genoemd, is een pomp die het vermogen van diesel- en benzinemotoren verhoogt door meer lucht in de cilinders te brengen. Door de vergrote luchtdruk kan er meer brandstof worden toegevoerd. De motorinhoud neemt tijdens dit proces af, maar het vermogen blijft op peil. Dat is gunstig, omdat het verbruik zo omlaag kan worden gebracht. Alleen al om die reden kiezen steeds meer fabrikanten voor het monteren van turbo's in hun auto's. 




Werking van een turbo
De turbo: van uitlaatgas naar gecomprimeerde lucht

Hoe werkt een turbo?

Een turbo bestaat uit twee onderdelen: een turbine en een compressor, die op een gemeenschappelijke as zijn gemonteerd. De turbine gebruikt de energie van de uitlaatgassen om de compressor aan te drijven op het inlaatspruitstuk. De aangedreven compressor zuigt verse lucht aan en perst gecomprimeerde lucht in de cilinders. Op deze manier komt er meer lucht in de cilinders dan het geval zou zijn geweest zonder turbocompressor. Dankzij de grotere hoeveelheid lucht kan er meer brandstof worden toegevoerd en hierdoor zal het vermogen van de motor toenemen. 


Het turbogat

Een 'normale' turbo komt pas op gang vanaf een bepaald toerental, meestal zo rond de 2000 p/m. De tijd die de turbo nodig heeft om dit toerental te bereiken wordt het turbogat genoemd. In het turbogat levert de turbo nog niet voldoende druk om de motor van het juiste vermogen te voorzien. Wanneer je bijvoorbeeld het gaspedaal in één keer helemaal indrukt, heeft de motor van het ene op het andere moment een hele hoop lucht nodig. De turbo is in die korte tijd, vanuit een laag toerental, niet in staat om voldoende energie uit de uitlaatgassen te halen om deze luchtdruk direct te verwezenlijken. 


De variabele turbo

Veel autogebruikers zien het turbogat als een groot nadeel. Vooral bij het optrekken zorgt het turbogat voor problemen. Het duurt dan even voor de motor op gang komt. Maar ook op het gebied van turbo's schrijdt de techniek voort. De nieuwere generaties turbo's dringen het turbogat steeds verder terug. Een goed voorbeeld van een nieuwe, efficiëntere turbo is de variabele turbo.


Verstelbare schoepen

Het geheim van de variabele turbo zit hem in de verstelbare schoepen. Door de schoepen te verstellen kan de luchtstroom gericht worden, waardoor de hoek waarin de lucht de schoepen van de turbine raakt gunstiger is. Door dit slimmigheidje kan de turbo zelfs bij lagere toerentallen, en dus bij lagere uitlaatgasdrukken, al op een hoger toerental draaien. De werking van de turbo is, in andere woorden, over een groot toerenbereik optimaal: zowel bij lage als bij hoge toerentallen kan een hoge vuldruk worden bereikt. Hierdoor zul je minder snel last hebben van het turbogat. 


variabele turbo
Boven: kleine ruimte tussen de schoepen bij laag toerental. Onder: grote ruimte bij hoog toerental.


Hoe werkt een variabele turbo?

De verstelbare schoepen bevinden zich in het uitlaatkanaal van de variabele turbo. Een stelring zorgt voor de verdraaiing van de schoepen. Deze stelring wordt op zijn beurt verdraaid met behulp van een vacuüm, dat door middel van een magneetklep wordt geregeld door de ECU. Op deze manier zorgen de verstelbare schoepen voor de meest gunstige richting van de luchtstroom en, als gevolg, voor een optimaal functioneren van de turbo - zo kun je het turbogat verkleinen of zelfs het turbogat oplossen. 


De biturbo

Met behulp van een biturbo of twin-turbo kan het vermogen van een automotor verder worden verhoogd. In dit geval spreken we van een verbrandingsmotor die niet is voorzien van één maar van twee turbo's. Ook dit is een uitstekende oplossing voor het tegengaan van het turbogat. Er zijn twee verschillende soorten: parallel geplaatste en sequentieel geplaatste turbo's. 



Parallel

Parallel geplaatste turbo's zie je vooral bij V-motoren. Elke cilinderbank heeft in dit geval zijn eigen turbo. De turbo's hebben dezelfde grootte en leveren dezelfde druk. Hierdoor zijn beide cilinderbanken optimaal voorzien van drukvulling. Vroeger was het gebruikelijk om de turbo's aan weerszijden van de motor te plaatsen; tegenwoordig wordt er steeds vaker gekozen voor plaatsing tussen de cilinderbanken in, omdat dit de motor compacter maakt. 
Sequentieel geplaatste biturbo
Een sequentiële biturbo met kleine en grote turbo. De grote pijl wijst de grote turbo aan, en de kleine pijl de kleine.


Omgedraaid uitlaatsysteem


Gevolg hiervan is dat het in- en uitlaatsysteem is omgedraaid: het uitlaatsysteem zit nu aan de binnenzijde in plaats van aan de buitenzijde zoals gewoonlijk het geval is. 


Sequentieel

Een sequentieel geplaatste biturbo biedt misschien wel de beste oplossing voor het verkleinen van het turbogat. Het gaat hier om twee turbo's van verschillend formaat die geplaatst zijn op dezelfde motor.

Kleine turbo voor lage toeren, grote turbo voor hoge toeren

De kleine turbo treedt in werking bij een laag toerental, de grote bij een hoog toerental. De kleine turbo heeft een klein massatraagheidsmoment, waardoor het schoepenwiel al bij lage toerentallen op gang komt. De grote turbo neemt het geleidelijk van de kleine over naarmate het toerental stijg en heeft een hoger piekvermogen. Zodoende zorgt een sequentiële biturbo voor meer vermogen en een groter koppel over een groot toerentalgebied.  Deze oplossing komt het meest voor bij lijnmotoren. 

Turbogat: verkleinen of oplossen?

Let wel: variabele turbo's en twin-turbo's verkleinen slechts het turbogat, ze zorgen er niet voor dat het geheel verdwijnt. Dit kan ook niet, er is immers altijd een reactiemoment. Dit gezegd hebbende: met deze typen turbo's heb je een stuk minder last van het turbogat dan met een normale. 


Zelf een turbo monteren?

Het monteren en bijstellen van een turbo is specialistenwerk. Ga dus niet zelf aan de slag wanneer je te veel hinder ondervindt van het turbogat, maar breng je auto naar de garage! Het enige dat je kunt doen om de turbo optimaal te laten functioneren is het nu en dan schoonmaken van het luchtfilter als deze vuil is. De turbo is namelijk erg gevoelig voor schone lucht. 

" Met een sequentiële biturbo heb je het minste last van het turbogat! "

Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Oliekoeler Oliekoeler: onmisbaar voor de sportieve rijder
Dubbele uitlaat Sportieve uitlaatpijp; dubbele uitlaten!
Anti lag systeem (ALS) Anti lag systeem : vlammen en knallen uit de uitlaat !
Uitlaatsierstuk Uitlaatsierstuk: een sieraad voor je auto!
Motorolie Olie versen, informatie over auto olie

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl