Home Onderhoudsbeurt Uitlaat vervangen

De uitlaat vervangen? Dat kun je zelf! (in 7 stappen)

De uitlaat vervangen: menigeen wacht er net iets te lang mee. Op zich best begrijpelijk. Doordat de uitlaatdemper niet langer naar behoren functioneert, begint de motor plotseling meer geluid te maken. En dat soms best lekker klinken. Het is verleidelijk net iets langer door te trekken in de versnelling dan strikt noodzakelijk. Helaas, dit is niet zo verstandig: om meerdere reden moet je de uitlaat absoluut vervangen. En wist je dat je dat ook gewoon zelf kan doen?


Waarom uitlaat vervangen

Het lawaai dat de motor produceert is de eerste reden waarom je de uitlaat moet vervangen. Jij mag het misschien leuk vinden, dat geluid, maar de verkeerspolitie denkt er waarschijnlijk net iets anders over. Een nijpender probleem zijn de vloeistoffen die uit de auto kunnen gaan lekken en die verdere schade kunnen veroorzaken. Ook schadelijk ook voor het milieu, zo'n kapotte uitlaatdemper. Daar komt nog bij dat een slecht functionerende uitlaat zorgt voor een verlies aan vermogen. 
kapotte uitlaat
Jep, die is nodig aan vervanging toe!


De APK

Een laatste reden is uiteraard de APK. We vertellen je niets nieuws als we zeggen dat een lekkende en/of loszittende uitlaat niet door de keuring komt. Helaas komt schade maar al te vaak voor; de uitlaat is een van die onderdelen van je auto die een in de zoveel tijd vervangen dient te worden. Dit is niet verwonderlijk wanneer je bedenkt aan welke krachten de uitlaat voortdurend blootstaat. De uitlaatgassen die door de pijp gaan kunnen een temperatuur bereiken van 900 graden Celsius. Bovendien heeft de uitlaat zware trillingen te verduren.  


Hoe herken je schade?

Hoe weet je nou wanneer het tijd is om de uitlaat te vervangen? De eerste hint hebben we al gegeven: het plotseling kabaal dat uit je motor komt. Maar ook wanneer de uitlaat meer rookt dan normaal of begint te lekken, weet je dat hij aan vervanging toe is. Ook roest is vaak een indicatie dat je auto naar de garage moet. Wanneer er je een gat in je uitlaat detecteert is het natuurlijk helemaal foute boel. Tot slot kun je de temperatuur van de motor controleren nadat je deze een tijdje hebt laten draaien. Wanneer er sprake is van oververhitting is de kans groot dat de uitlaat vervangen moet worden.


De meest voorkomende slijtages aan de uitlaat

Wat kan er allemaal mis zijn met je uitlaat? Wat zijn de meest voorkomende schades? Allereerst kunnen de pakkingen van de uitlaat gaan lekken. Ten tweede kan uitdroging ervoor zorgen dat de ophangrubbers waarmee de uitlaat aan de auto vastzit scheuren of breken. Ten derde kunnen delen van de uitlaatdemper los gaan zitten door roest. Ten vierde kan roest er ook toe leiden dat de ophangbeugels breken. Tot slot kan de uitlaatdemper van binnenuit beginnen te roesten. Van binnenuit? Yep, er ontstaat altijd condens in de einddemper, als je vaak korte stukjes rijdt krijgen deze waterdruppels niet de mogelijkheid om te verdampen. De uitlaat wordt dan nl. niet warm genoeg. Bestaat het leeuwendeel van de autoritjes uit korte stukjes zul je eerder last krijgen van roest van binnenuit, dan wanneer je lange(re) stukken aflegt.


Wat is dat eigenlijk, een uitlaat?

Wanneer je het woord uitlaat lees of hoort, denk jij dan ook niet in eerste instantie aan de einddemper, het stuk van de pijp dat aan achterkant van je auto naar buiten piept en waar de gassen uit walmen? Waarschijnlijk hebben de meesten onder ons dat beeld. De eigenlijke uitlaat is echter een stuk groter. Kijk maar naar de afbeelding hieronder. De uitlaat begint dus feitelijk al bij de motor, waarmee hij verbonden is middels het uitlaatspruitstuk. Daaronder volgt de katalysator. Deze heeft een dubbele functie: het dempen van het geluid en het minder schadelijk maken van de vrijkomende gassen. Na de katalysator volgt een middendemper die het geluid nog verder omlaag helpt. De decibellen duikelen nog verder omlaag dankzij de einddemper, het slotstuk en meest bekende lid van de uitlaatlijn. 

Uitlaat uitlaatlijn uitleg
De uitlaat zit een stuk gecompliceerder in elkaar dan de meeste mensen denken.


De uitlaat zelf vervangen?

Je kunt er in geval van schade voor kiezen de uitlaat zelf te vervangen. Dat heeft minstens twee voordelen. Allereerst scheelt het je een hoop in de kosten. Bij de garage ben je toch al zeker zo'n 300 euro kwijt. Bovendien kun je nu gaan voor een RVS sportuitlaat in plaats van een 'gewone' uitlaat. Zo'n sportuitlaat gaat tien keer langer mee, presteert beter wat vermogen betreft en ziet er, last but not least, een stuk beter uit. Het is overigens helemaal niet zo'n lastige klus als je misschien zou denken. Het is slechts een kwestie van het volgen van de stappen die we hieronder geven!


Stap 1: Zorg dat je goed - en veilig! - onder de auto kunt komen

Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een setje oprijdbruggen. Het is heel belangrijk dat je er in dit geval goed op let dat de auto niet van de oprijdbruggen kan rijden. Zet dus zowel de oprijdbruggen als de auto goed stevig vast. Zet de auto niet alleen op de handrem, maar zet ook de bak in versnelling en plaats iets zwaars voor de wielen zodat hij onmogelijk plotseling uit zichzelf aan de wandel kan gaan. Idealiter werk je van onder een autobrug, natuurlijk heeft niet iedereen er eentje in zijn achtertuin staan, maar er zijn diverse hobbygarages in Nederland. Daar huur je voor een paar tientjes een hele dag een brug! Ook heel belangrijk: ga nooit meteen na het rijden aan de slag. Zoals gezegd: de uitlaatgassen in de uitlaat kunnen een temperatuur bereiken van een duizelingwekkende 900 graden!

sportuitlaat gewone uitlaat
Een RVS sportuitlaat en een gewone uitlaat: een wereld van verschil!


Stap 2: Maak de schade op

Controleer nauwkeurig wat de precieze schade is. Als je mazzel hebt, mankeert er alleen iets aan de uitlaatdemper; in het slechtste geval zal je ook aan de slag moeten met andere onderdelen van de uitlaatlijn, zoals de middendemper en de katalysator.


Stap 3: Demontage

Ook bij het demonteren dien je voorzichtigheid in acht te nemen. Houd er tijdens je werkzaamheden rekening mee dat bouten en uitlaatklemmen verroest zijn en kunnen afbreken. Spuit ze daarom van te voren in met WD40 of een vergelijkbaar goedje en laat dit een tijd inwerken. Het is verstandig om alle bevestigingsmaterialen en ophangrubbers te vervangen. Bewaar de oude onderdelen als vergelijkingsmateriaal.
uitlaat gun gum
Ziet er niet fraai uit, maar het zit wel vast!



Stap 4: Bevestig de demper

In dit voorbeeld gaan we uit van de meest voorkomende schade: die aan de uitlaatdemper. In dit geval is de vierde stap om de demper te bevestigen met behulp van de ophangrubbers. Het kan zo zijn dat de demper zwaar is en moeilijk op zijn plek blijft zitten. Gebruik daarom een krik om hem op zijn plek te houden. Hang de rubbers vervolgens aan de auto, zodat de demper goed stevig vast blijft zitten. In de volgende stap wordt de demper definitief aan de uitlaat bevestigd.


Stap 5: Sluit de nieuwe uitlaat aan op de bestaande

Dit even een lastige klus die de nodige concentratie vereist. Nu je de demper met de rubbers hebt bevestigd is hij namelijk nog niet mooi aangesloten op de oude uitlaat. Verschuif de rubbers daarom zo totdat de nieuwe en de bestaande uitlaat op elkaar passen als een hand in een handschoen. Plaats tijdelijk de uitlaatklem op de verbinding. Tijdens het uitlijnen is het extreem belangrijk dat de uitlaat niet in contact komt met de rest van de auto. Gebeurt dit wel, dan kan de uitlaat gaan rammelen tegen de achteras met alle gevolgen van dien. Het kan overigens zo zijn dat sportuitlaat niet helemaal goed onder de achterbumper past - kijk hier dus goed mee uit! 


Stap 6: Monteer de uitlaat

Verwijder nu de uitlaatklem die je eerder hebt geplaatst. Probeer ervoor te zorgen dat de uitlaat met de pijp niet meer beweegt, zodat deze op dezelfde plek blijft zitten. Om de boel goed gasdicht te maken kun je Gun Gum te gebruiken. Dat geeft even een enorme troep, maar leidt wel tot het beste resultaat! Vervolgens plaats je de klem terug op de uitlaat, de Gun Gum zal deze goed op zijn plaatshouden. Draai de bouten aan weerskanten handvast. Kijk goed na of de klem de twee helften van de uitlaat goed op elkaar laat aansluiten. Draai nu de klem een kwartslag zodat de Gun Gum zich verspreidt en zijn werk kan doen. Daarna draai je de bouten zo vast mogelijk. Deze mogen niet te ver onder de auto uitsteken - je rijdt ze er gegarandeerd af wanneer je een verkeersdrempel tegenkomt!


Stap 7: Controle achteraf

Rijd de auto - voorzichtig! - van de oprijdbruggen. Laat nu de motor rustig draaien en kruip - wederom voorzichtig! - onder de auto en controleer er lucht ontsnapt rond de klem. Pas op: raak hem niet aan! Heet! Houd zeker vijf centimeter afstand. Voel je niets? Geen ontsnappend lucht! Gegefeliciteerd! Je hebt helemaal zelf de uitlaat vervangen!
"Veiligheid voor alles als je onder een auto werkt. Idealiter maak je gebruik van een autobrug. Je kan er eentje huren bij een hobby garage."

Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Motorolie
Olie verversen - motorolie en de juiste olie soorten voor de auto
Uitlaat reparatie
Auto uitlaatreparatie tips: zó repareer je zelf je uitlaat.
Olie peilen
Olie peilen? In 9 stappen het oliepeil controleren
Interieurfilter
Interieurfilter vervangen: hoe en wanneer?
Distributieriem
Distributieriem informatie, diverse soorten en merken auto distributie riemen
Meer
Alle Onderhoudsbeurt artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Auto roest verwijderen Auto anti roest behandeling, verwijder auto roest zelf
Auto poetsmiddelen Handige tips voor en poetsen en wassen van auto's
Cabriodak schade Herstel zelf schade aan cabrio dak via Tear Aid
Ruitensproeiervloeistof Ruitensproeier vloeistof bijvullen: altijd goed zicht
Roetfilters Roetfilter op diesel auto, goed voor de natuur

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl