Home Auto alarmen Slotbouten

Slotbouten op de autovelg; voorkom diefstal!

Auto slotbouten vormen een belangrijk onderdeel van het beveiligen van je velgen tegen diefstal. Ze zorgen er namelijk voor dat je velgen blijven waar ze horen: onder je auto! Een andere benaming voor een slotbout is daarom een wielslot. Doordat de kop van een auto slotbout is voorzien van een aantal inkepingen,kan deze alleen met een speciale sleutel worden losgedraaid. Zo kan niemand behalve degene met dit unieke opzetstuk de velgen (en dus de wielen) van onder je auto verwijderen. Maar wat zijn nou de
beste wielsloten en hoe monteer je een slotbout op je velg?


Slotbout versus slotmoer

De twee termen slotbout en slotmoer worden door elkaar gebruikt, maar de producten verschillen onderling toch enigszins. Een slotbout is wat langer en bevat aan het uiteinde een paar centimeter schroefdraad. Een slotmoer daarentegen, is een stuk korter met het schroefdraad binnen in de kop. That's it.

Voor beide types heb je een speciaal opzetstuk nodig, wat ook wel een wiel slotbout sleutel of wiel slotmoer sleutel wordt genoemd. 

slotbouten
Slotbouten zijn snel en eenvoudig aan te brengen!


Opzetstuk

Het opzetstuk en de slotbout of slotmoer hebben allebei hetzelfde patroon, net zoals bij een normaal slot en sleutels. Dat betekent dat auto slotbouten niet met een gewone steeksleutel of moersleutel kunnen worden verwijderd, maar slechts met het speciale opzetstuk. Afhankelijk van het merk en type auto dat je hebt, heb je een set slotbouten of een set slotmoeren nodig. Het effect is echter voor beide typen hetzelfde. Kortom, het ene type is niet beter dan het andere.


Dubbele functie van velgsloten

Wanneer je slotbouten aanbrengt op de velgen van je auto, dienen deze twee doelen:

Ze houden je velgen op hun plaats
Ze beschermen je velgen tegen diefstal

De meeste dieven zullen bij het stelen van velgen voor gemak gaan. Voorzie je auto dus van goede slotbouten, zodat het te veel moeite kost om de velg los te krijgen en een eventuele dief zijn pogingen opgeeft. De bouten van het merk McGard worden door experts beschouwd als degelijke slotbouten. Wat betreft goedkope bouten versus dure maar goede bouten is ons advies om dan toch net even wat meer uit te geven, omdat goedkoop in dit geval ook duurkoop kan zijn. Ga dus voor kwaliteit.


Auto's van allerlei merken worden zo aangetroffen...

Conische slotbouten of bolle slotbouten

Auto slotbouten kunnen conisch of bol van vorm zijn. Welk type jij nodig hebt, hangt af van de velgen onder je auto. In veel gevallen worden conische bouten gebruikt bij aftermarket velgen, terwijl bolvormige bouten meer worden gebruikt voor standaard velgen. Zowel slotmoeren als slotbouten zijn verkrijgbaar in conische en bolconische vorm.

conisch bolconisch velgslot
Verschil tussen conisch en bolconisch


Zo bepaal je welke bouten jij nodig hebt

Het komt vaak voor dat iemand niet precies weet welke wielmoeren hij voor zijn auto moet gebruiken. Toch kun jij met de juiste tips prima bepalen welk type jij nodig hebt. Hieronder helpen we je op weg. Stel jezelf om te beginnen de volgende vraag: Hebben mijn wielen een bolconische of een conische zitting? Enkele belangrijke vuistregels om deze vraag te beantwoorden zijn:

In de meeste gevallen hebben stalen velgen een bolconische zitting
Fabrieks af meegeleverde velgen zijn vrijwel altijd bolconische 
Vrijwel alle aftermarket velgen of wielen hebben een conische zitting

Ter controle kun je het volgende doen: draai één van de wielmoeren van je wielen af en bekijk hoe de kop loopt. Zoals gezien op de plek waar de velg en de wielmoer elkaar raken, loopt een bolconische kop bol en een conische kop tabs. Let op: Het is uit den boze om conische wielbouten op een bolconische zitting te gebruiken en vice versa.


Welke maat slotbouten heb je nodig?

Dit hangt af van het type schroefdraad dat je auto heeft. Dit verschilt per automerk. De meest voorkomende maten zijn:

M12*1,50
M12*1,25

Een tip voor het bevestigen van wielmoeren: Draai bouten en moeren de eerste paar slagen altijd met de hand. Op die manier weet je meteen zeker of je de juiste moeren gebruikt en voorkom je dat je het schroefdraad stuk draait of de bout scheef bevestigt. Draai de bouten of moeten altijd kruislings aan op de velg.



Merk en type noteren!

Dit punt is ontzettend belangrijk wanneer je slotbouten op je wielen bevestigt. In de oorspronkelijke verpakking van
de wielsloten zit een kaartje. Hierop staat een code vermeld die hoort bij de slotbout adapter. Bewaar deze code goed!
Bewaar daarnaast tevens de aankoopbon, omdat je aan de hand daarvan ook sneller de juiste adapter kunt terugvinden.

Tip: Heb je thuis een 'automap' bij je financiële papieren, bewaar de code en aankoopbon dan daarbij. Heb je dat niet, dan kun je deze belangrijke gegevens bij je overige autopapieren bewaren.

slotbouten set
Belangrijk! Noteer merk, type en slotbout adapter code!

Ga voor maximale beveiliging

Slotbouten worden verkocht in een set van vier stuks. Dat betekent dat je per wiel één bout gebruikt. Behalve de vier bouten of moeren bevat deze set ook een slotbout dop, die ook wel de slotbout adapter wordt genoemd. Per velg van je auto haal je één normale wielbout weg om die te vervangen door een slotbout. 

In principe heb je aan één set slotbouten genoeg, maar natuurlijk kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Je zou bijvoorbeeld een tweede set slotbouten kunnen aanbrengen. Dan vervang je per wiel nog een wielbout voor een slotbout. Je hebt dan twee verschillende adapters, wat het nog moeilijker maakt om de velgen te verwijderen.
velgslot monteren
Ook jij kan zelf een velgslot monteren!

Stappenplan: een slotbout bevestigen

Leg om te beginnen het benodigde gereedschap alvast klaar. In feite stelt dat minder voor dan je zou denken, aangezien je aan een goede doppenset feitelijk genoeg hebt.


Stap 1: Bepaal wat de juiste dopmaten voor de wielbout en slotbout zijn en zorg ervoor dat de momentsleutel klaar ligt.

Stap 2: Zet je auto in de parkeerstand of op de handrem. Je zou de auto ook in de versnelling kunnen zetten, want ook dan staat hij muurvast.

Stap 3:
Draai één wielbout van één wiel los en doe het laatste stukje met de hand. Is er geen beweging in de wielbout te krijgen? Lees dan de tekst onder het kopje 'Help, de slotbout zit muurvast!' door voor een oplossing.

Stap 4:
Smeer de slotbout (en andere wielbouten) in met wat kopervet. Hierdoor wordt de kans op vastroesten geminimaliseerd.

Stap 5:
Plaats de slotbout adapter op de slotbout en draai het eerste stukje met de hand. Gebruik daarna de ratel om hem helemaal vast te zetten. Let op: Vast is vast, je hoeft niet te overdrijven. Het aanhaalmoment dat over het algemeen voor wielmoeren of wielbouten wordt gebruikt is 120NM. Wil je precies weten wat voor jouw velgen het juiste aanhaalmoment is? Sla de handleiding van je auto er dan op na.

Stap 6:
Herhaal voor de andere drie velgen stap 1 tot en met 5.

Stap 7:
Controleer na ongeveer 25 kilometer te hebben gereden of de slotbouten nog steeds goed vast zitten en draai ze zo nodig aan.

Bewaar de slotbout adapter altijd ergens in de auto. Zo voorkom je vervelende situaties wanneer je met een lekke band komt te staan of als je voor een servicebeurt langs moet bij de garage. Let er bij het opbergen echter wel op dat je de slotbout adapter niet op een makkelijk te raden, standaard opbergplek legt. Vermijd dus het dashboardkastje of het opbergvakje in het middenconsole, maar leg de adapter ergens in de achterbak. De meeste auto's bieden genoeg mogelijkheden om achterin zoiets als een slotbout adapter op te bergen.




Help, bout zit muurvast!

Het kan gebeuren dat er geen beweging te krijgen is in één van de wielbouten of slotbouten. Een slotbout verwijderen kan dan een helse klus zijn. Hieronder vind je enkele tips om de slotbout toch los te krijgen. Uiteraard geldt bij deze tips dat je wel degelijk in het bezit bent van de juiste slotbout adapter, maar dat daarmee de bout nog steeds muurvast zit. Je kunt deze tips niet alleen voor het losdraaien van slotbouten gebruiken maar ook voor reguliere wieldoppen.

WD40 op velg
Inspuiten met WD40 of kruipolie doet soms wonderen.

Tip 1: Geef de bout met een rubberen hamer enkele tikken. Het kan zijn dat de bout hierdoor 'schrikt' en je hem ineens wel kunt losdraaien.

Tip 2: Spuit de bout in met WD40. Dit handige goedje zit in een spuitbus met een speciaal slangetje/buisje waarmee je heel gericht kunt spuiten op de vastzittende of vastgeroeste bout. Wacht 5 minuten nadat je de bout een paar keer goed hebt ingespoten en probeer het daarna nog eens opnieuw. Je kunt ook proberen de bout met kruipolie in te spuiten.

Tip 3: 'Moment = kracht x arm'. Met andere woorden, hoe langer je de draaiarm van de wielmoersleutel, kruissleutel of momentsleutel kunt maken, hoe meer kracht je kunt zetten. Doe dit door er bijvoorbeeld een pijpje overheen te schuiven. Met meer kracht kun je de vastzittende bout wellicht wel loskrijgen.


Voorkomen beter dan genezen

In sommige gevallen komt een bout muurvast te zitten doordat deze veel te snel of zonder beleid is vastgedraaid, bijvoorbeeld met een luchtsleutel. Het kan dan gebeuren dat de slotbout scheef in de schroefdraad gaat draaien en je de bout met geen mogelijkheid meer los kunt krijgen. 

Ons advies is daarom: ga op je gevoel af en draai de slotbout eerst met je hand een stuk vast. Ga vervolgens verder met een momentsleutel om de bout goed vast te zetten, maar draai hem niet té vast aan. Tip: We gaven het al eerder aan, maar het kan de moeite zijn om de bouten tijdens het monteren te voorzien van een likje kopervet, zodat ze niet gaan vastroesten. Draai de bout vast op aanhaalmoment 120NM en niet strakker.

Slotbout dop kwijt...wat nu?

Mocht je de slotbout dop of adapter kwijtraken, dan zijn er enkele opties om te overwegen. Heb je een nieuwe auto gekocht, neem dan eerst contact op met de autodealer. Het kan zijn dat hij de dop heeft. Bij een tweedehands auto kun je vragen of de vorige eigenaar hem toevallig nog heeft liggen. Heb je alles al geprobeerd om zelf de dop te vinden, maar is dat niet gelukt, dan zijn er enkele opties om de slotbout zonder sleutel te verwijderen. Sommige zijn echter wel behoorlijk rigoureus en moeten echt pas als laatste redmiddel worden beschouwd. 5 tips:

Wielmoer verwijderaar
Wielmoer verwijderaar grbruiken? Lassen? Of...

1. Gebruik moerverwijderaars

Moerverwijderaars zijn speciale doppen die zich als het ware ingraven in de kop van een slotbout. De scherpe, geharde snijranden van de moerverwijderaar bijten zich vast in de slotbout, zodat deze toch kan worden losgedraaid. Moerverwijderaars zijn in sets verkrijgbaar. Door hun vorm, die veel wegheeft van een moer zijn ze op vrijwel elke velg toe te passen. Op deze manier is de kans van slagen maximaal en de kans op schade aan je velgen vrijwel nihil.


2. Las een moer op de slotbout

Het is mogelijk om een moer van binnen vast te lassen op de slotbout. Vervolgens kun je hem met een gewone wielsleutel losdraaien. Let daarbij wel goed op van welk materiaal het wielslot gemaakt is, want dit bepaalt welke lasmethode je moet gebruiken (MIG/MAG-lassen of TIG-lassen). Lassen is helaas niet altijd mogelijk. Als de velggaten in de velg zijn verzonken kun je er bijvoorbeeld al niet eens bij. Tip: Plak bij deze methode de velg af met ducttape of iets soortgelijks, om eventuele schade te voorkomen.


3. Sla een oude dop over de slotbout

Neem een oude wieldop die net niet helemaal op de slotbout past en sla die er met een hamer op tot hij helemaal goed vast zit. Probeer die zo goed en zo kwaad als het gaat recht op de slotbout te slaan. Nu is het een kwestie van hopen dat de dop grip krijgt. Heeft de dop grip, zet dan de ratel erop en draai de bout los. Deze methode werkt relatief vaak, maar biedt helaas geen garantie op succes. De kans om de bout los te draaien wordt helaas ook nog verkleind als er sprake is van roest. Een nadeel van deze methode is dat je de bout door het vast slaan van de dop kunt beschadigen. Tip: Wil je deze manier proberen, gebruik dan een rubberen hamer om eventuele schade aan je velg te voorkomen.


4. Boor de slotbout uit

Deze methode wil je het liefst vermijden, omdat het uitboren van slotbouten een rotklus is. De duurdere slotbouten zijn namelijk ontzettend hard en dus heb je om te beginnen al de allerhardste boor nodig. Zelfs dan is het nog de vraag of het zal lukken. Om tijdens het boren het tapdraad niet te beschadigen is bijna onbegonnen werk. Daarom zijn wij geen liefhebber van dit redmiddel.


5. Bestel een nieuwe slotbout adapter

Wij kennen een voorbeeld van een persoon die succesvol een nieuwe slotbout adapter bestelde, nadat hij een duidelijke foto en een kopie van zijn kenteken en paspoort aan de leverancier had opgestuurd. Deze methode is dus zeker de moeite van het proberen waard.


Een slotbout kopen, of toch niet?

Heb je slechte ervaringen met slotbouten, dan kun je natuurlijk ook besluiten ze achterwege te laten. In dat geval is het wel slim om je velgen bij je autoverzekering op te geven als accessoires. Mocht het noodlot toch toeslaan, dan ben je in elk geval voldoende verzekerd. Uiteraard heeft deze optie wel gevolgen voor de hoogte van de maandelijkse premie van je autoverzekering.
" Wielsloten geen optie voor je? Geef dan de velgen bij je autoverzekering op als accessoire! "

Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Alarmen
Autoalarm informatie, overzicht van alarm installaties voor in de auto
Stuur sloten
Stuurslot auto - 8 typen stuursloten nader bekeken
Disselslot
Disselslot - beveilig aanhanger en caravan via disselsloten
Alarm stickers
Alarm stickers - autodieven afschrikken via alarmsticker
Voertuig volgsysteem
Voertuigvolgsysteem informatie, overzicht van autovoertuig volgsystemen, het beste auto alarm.
Meer
Alle Auto alarmen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Stuur sloten Beste auto stuurslot? Wij vergeleken 8 typen stuursloten!
Wielklem Wielklem: handige anti auto diefstal maatregel
Alarm stickers Alarmstickers: laat zien dat auto alarm aanwezig is
Prostar Z5 autoalarm Prostar car alarm Prostar Z5 car alarm, niet zomaar een alarmsysteem!
Voertuig volgsysteem Voertuigvolgsteem in de auto, beste auto alarm!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl