Home Banden & velgen Klapband voorkomen

Klapband: onderspanning & overbelasting boosdoeners!

Het zal je maar overkomen, je bent onderweg naar een belangrijke afspraak en in eens: pang! Dat is even schrikken. Een klapband is reuze gevaarlijk, al helemaal als je met een aardig vaartje over de snelweg zoeft. Natuurlijk verwacht je dit als chauffeur niet, dus het resulteert vaak in een totale chaos op de weg. Onderspanning en/of overbelasting liggen veelal ten grondslag aan een klapband. Waar je op moeten letten? Je leest het hier!

Onderspanning band

Een van de twee belangrijkste oorzaken op een klapband is een te zachte band. Hierdoor vervormt de band continu tijdens het rijden. De zogenaamde separaties tussen de bandlagen raken daardoor los en er ontstaan kleine uitstulpingen. Er bevindt zich te veel lucht in die kamertjes en daardoor loopt de temperatuur van de band enorm op. Gevolg is dat de band zijn stevigheid verlies (rubber wordt 'week'. Een klapband is haast onoverkomelijk als je dit niet op tijd detecteert.

klapband
Klapband met een goede afloop, 't kan ook anders...


Overbelasting auto

De tweede meest voorkomende oorzaak is overbelasting. Denk je net even iets meer bagage mee te kunnen nemen op vakantie of van de bouwmarkt en je loopt gelijk een verhoogd risico. Ga daarom nooit over het maximum laadgewicht van je auto heen.
Doe je dat wel, dan kan er hetzelfde gebeuren als bij een band met onderspanning; de separaties raken los en je loopt kans op een klapband en de schrik van je leven. MateriŽle schade kan dan ook nog eens flink in de papieren gaan lopen. Dan hebben we het nog niet eens over eventuele letselschades...


Klapband oorzaak (externe factoren)


In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn uitwendige oorzaken veel minder aan de orde. Een spijker of een stuk glas gaan niet zo gemakkelijk door een band heen, maar een stoeprand kan nog wel veel schade verrichten. Zorg er voor dat je daarom altijd voorzichtig over hobbels, stoepranden en verkeersdrempels heen rijdt.


Ouderdom

Ten slotte is er natuurlijk nog de kans op een klapband doordat een van je banden is weggesleten. Banden ouder dan 6 jaar kunnen daarom het beste zo snel mogelijk vervangen worden. Uit onderzoek van branchevereniging VACO is zelfs gebleken dat maar liefst 40% van de personenauto's rondrijd met minstens 1 versleten band of een andere vorm van schade. Koordlagen kunnen losraken, het loopvlak kan scheuren en er kunnen scheurtjes ontstaat. Check daarom regelmatig de gesteldheid van je banden op slijtage.


Een klapband. Wat nu?

Stel dat je toch ondanks alle goede voorzorgen omtrent de banden van je auto opeens een knal hoort. Wellicht schrik je enorm van het onverwachte lawaai. Zorg daarom altijd dat je jezelf zo snel mogelijk weer tot bedaren hebt gebracht. Laat het gas voorzichtig los en druk de koppeling in om de auto rustig uit te laten rollen. Als je de auto weer onder controle hebt kan je rustig gaan remmen om op de vluchtstrook tot stilstand te komen.

Mocht je in een automaat rijden, laat dan ook het gas los en zet de auto kalmpjes tot stilstand. Krijg je nu een klapband op de linkerhelft van de snelweg, probeer dan op de (indien aanwezig) middenberm te stoppen. Lukt dit niet, doe dan je alarmlichten aan en rijd naar de vluchtstrook. Zo voorkom je ook grote gevaren met andere weggebruikers.

gevolgschade klapband
De gevolgschade van een klapband. 'Slagschade' van het rubber is goed zichtbaar!


Wat nžet te doen

Probeer altijd kalm te blijven en raak niet in paniek. Trap nooit gelijk de rem in, dat is een fout die helaas veel mensen maken. Ook draaien mensen uit schik vaak hun stuur om, bijvoorbeeld om zo snel mogelijk de vluchtstrook of vangrail in te vliegen. De auto kan gaan spinnen en zelfs over de kop slaan. Door een klapband zijn helaas vele fatale ongelukken voorgekomen.

Controleer de bandenspanning

Er zijn vele manieren om een klapband te voorkomen. De meest voor de hand liggende is het op peil houden van de bandenspanning. Een van de belangrijkste oorzaken is immers onderspanning en ook overspanning is nooit een goede uitgangspositie. Je kunt dit thuis met een simpel bandenspanningsmetertje uitvoeren of bij een willekeurig tankstation even checken. Het is daarbij wel belangrijk dat je de banden zo koud mogelijk checkt. Doe dit dus voor je vertrek of net erna.

oorzaak klapband
'Beperkte' schade aan Ferrari na een klapband. Het kan veel erger!


Juiste temparatuur

Optimaal is de uitkomst bij een meting onder de 20 graden. Uiteraard verschillen de aanbevolen spanningen per type auto en deze is al helemaal anders voor caravans en vrachtwagens. Je vindt deze informatie op verscheidene bandenspanning tabellen op het internet, bij de luchtpomp op het benzinestation, of in het instructieboekje van je auto. Ook zijn de juiste gegevens vaak terug te vinden in een van de deurstijlen of op het brandstofklepje.

Let op: een te hard opgeblazen band is nooit goed. Oneffenheden op de weg komen dan harder aan waardoor de band ook kan gaan scheuren. Pomp daarom een autoband nooit harder op dan voor jouw auto is voorgeschreven.  
 

Check voor scherpe objecten

BOVAG raad aan om minstens een keer per maand je banden te checken op de juiste spanning. Als je daar toch mee bezig bent, zoek dan ook goed naar scherpe dingen zoals glas, spijkers of schroeven. Als je er op tijd bij bent zijn ze vaak alleen nog door de buitenlaag heen gedrongen en dat bespaard enorm op bandenkosten en het risico op een klapband. Laat trouwens ook altijd bij de Apk-keuring je banden goed onderzoeken en testen door professionals naar eventuele aanwijzingen die kunnen leiden tot bovengenoemde oorzaken van een klapband.

Vervang oude banden

Banden die hun zevende levensjaar hebben gepasseerd zijn hoe dan ook aan vervanging toe. Er is een grote kans dat de banden zijn versleten. Mocht je er aan de andere kant weinig mee rijden dan bestaat er de kans op uitdroging waardoor alsnog scheurtjes ontstaan. De kansen op een klapband zijn hoe dan ook onevenredig groot en je wilt dat risico toch echt niet lopen!


Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Winterbanden profiel Winterbanden profiel: meer profieldiepte, meer grip!
Trillend stuur Trillend auto stuur? Zo haal je de trillingen er uit
All season banden Autobanden informatie, winterbanden, zomerbanden
Ventieldoppen Ventieldoppen en hun 3 belangrijkste functies
Cuppen banden Banden cuppen = onregelmatige zaagtandslijtage

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl