Home Auto remmen Trommelrem onderhoud

Trommelrem tips: slijtage en onderhoud nader bekeken

Trommelremmen komen we alleen nog bij langzamere en kleine auto's tegen. Deze worden dan enkel op de achterwielremmen toegepast. In dit artikel informeren we je hoe een trommelrem werkt en demonteert. Ook vertellen we je hoe je ze controleert op slijtage en lekkage. We hebben ook de voor,- en nadelen van de trommelrem bekeken ten opzichte zijn grote broer; de schijfrem. Kortom, na dit artikel ben jij ook een trommelrem-goeroe!


Werking trommelremmen

Trommelremmen voor auto's wekken de remkrachten op aan de inwendige oppervlakte van een remtrommel (inwendige remschoenen). Ze worden bij auto's alleen op de achterwielen toegepast. Van deze remsoort zijn er zeer veel varianten die zich ten aanzien van functie en werking gedeeltelijk duidelijk van elkaar onderscheiden. Het vaakst wordt in de auto de 'simplexrem' toegepast. Trommelremmen vereisen ofwel een mechanisch-handmatig of automatisch bijstellen.

Binnenkant trommelrem
De binnenkant van een trommelrem.

Simplexrem

De verschillende eisen voor de diverse uitvoeringen van de trommelrem hebben tot gevolg, dat ook het aantal soorten van bijstellen tamelijk groot is. De bekrachtiging van een simpiexrem gebeurt door een tweezijdig werkende wielcilinder (5). Daarbij drukt de oplopende remschoen (6) in de trommeldraairichting (1) en de aflopende remschoen (7) tegengesteld aan de trommeldraairichting tegen
de remtrommel. De remschoenen steunen op een zich aan de tegenoverliggende kant van de wielcilinder bevindend steunlager (8),dat aan de remdrager is bevestigd.


Remwerking

De remwerking is in beide rijrichtingen ongeveer even groot. De simplexrem kan op eenvoudige manier met een aanvullend mechanisch bediende handrem-inrichting uitgevoerd worden. Het teruggaan van de remschoenen gebeurt door veren.
trommelrem werking
De werking van een trommelrem nader bekeken.


Trommelremmen controleren op slijtage en lekkage

Om te voorkomen dat de remtrommels worden beschadigd, is een regelmatige controle van de voeringdikte wenselijk. Ook voor een goede remwerking is die controle natuurlijk nodig. Bij de controle van de voeringdikte kan meteen worden gelet op eventuele lekkage. Om een goede controle van de remvoeringdikte uit te voeren, is het noodzakelijk dat de remtrommels worden verwijderd. Hoe dat in zijn werking gaat lees je in stappen 1. t/m 9.


1.Draai de wielmoeren van het desbetreffende wiel los en krik de auto op. Plaats als ondersteuning autosteunen of blokken hout onder de auto.

2. Verwijder het wiel en zet de handrem los.

3. De nu zichtbare remtrommel kun je naar je toe trekken; soms moet eerst een enkele schroef of een verend plaatje worden verwijderd. Kan de trommel niet zonder meer worden verwijderd, sla dan al trekkend met een rubber hamer tegen de zijkant (de ronde kant) van de trommel. Hierdoor wil een eventueel aanwezige roestrand wel eens loslaten. Komt de trommel wel los, maar voel je dat deze ergens achter blijft haken,dan moeten de remschoenen eerst worden teruggesteld.

Terugstellen trommelrem

Voor dit terugstellen bestaan veel verschillende constructies; soms kan het van onder de auto, door het verdraaien van stelnokken; soms door openingen in de remtrommel of in de ankerplaat. Welke constructie bij jouw auto is toegepast? Check de technische beschrijving van je auto. Er zijn ook auto's waarbij het niet mogelijk is alleen de losse remtrommel te verwijderen; hier moet dan de gehele wielnaaf met lagers en remtrommel in n keer verwijderd worden.
remtrommel
De rem zit daadwerkelijk in een 'trommel'

4. Controleer de toestand van de binnenkant van de remtrommel. Is deze duidelijk gegroefd dan moet je de trommel vervangen of laten uitdraaien bij een remrevisie bedrijf. Na het vernieuwen of uitdraaien moeten de remvoeringen worden vervangen.

5. Meet de dikte van de remvoering op. Meet daar waar de voering het meest is afgesleten. Is de voering ergens dunner dan 2 mm, dan moet de remschoen worden vervangen. Je moet ze dan zowel bij het linker- als bij het rechterwiel vervangen. Is de voering te dun, ga dan verder met het onderwerp 'Remschoenen vervangen' of laat deze vrij lastige klus over aan een vakman.

6. Is de voering nog voldoende dik, dan verwijder je zoveel mogelijk het stof dat op en achter de remschoenen en in de remtrommel zit. Dit kun je het beste doen met behulp van een kwast en een stofzuiger.

7. Vervolgens gaan we kijken of er ergens lekkage van remvloeistof optreedt. Ook kan het voorkomen dat bij bepaalde constructies olie uit de eindaandrijving van een aangedreven as bij de remmen terechtkomt. Is het remsysteem nat door lekkage van remvloeistof of olie, dan moet je de reparatie hiervan overlaten aan een vakman.

8. Vaak komt het voor dat de wielremcilinders wel lek zijn, maar dat de remvloeistof nog niet naar buiten komt. Dit kun je vaststellen door met een schroevedraaiertje voorzichtig de stofhoesjes een voor een op te lichten. Zie je achter de stofhoes duidelijk remvloeistoflekkage, dan dien je ook dit door een vakman te laten verhelpen. Is het rubber hoesje aan de binnenkant alleen een beetje vochtig, dan is reparatie nog niet direct nodig, maar is het wel aan te bevelen de controle na niet al te lange tijd nog eens uit te voeren.

9. Als alles in orde is, monteer dan de remtrommel en het wiel. Vergeet niet de rem weer bij te stellen als je deze vr het verwijderen van de remtrommel had teruggesteld.

10. Controleer vervolgens de andere trommelrem.

Waarschuwing: bij alle werkzaamheden onder de auto breng je de auto omhoog met behulp van een krik; daarna plaats je autosteunen of blokken hout onder de auto. Vertrouw nooit alleen op een krik als je onder een auto moet werken, ook niet op een hydraulische garagekrik.


Trommelrem vs. schijfrem

De grote broer van de trommelrem is de schijfrem. Grootste voordeel is dat een schijfrem onder de meeste omstandigheden de beste remprestaties levert. Trommelremmen werken soms beter, bijvoorbeeld in extreem zandige en stoffige situaties. Voor de rest is het eigenlijk een kosten/baten verhaal voor autofabrikanten. Bij kleinere en/of goedkopere auto's vinden we trommelremmen op de achterwielen. En dat is feitelijk de schuld van de schijfremmen die de voorwielen afremmen...

schrijfrem en trommelrem
Een schijfrem remt niet altijd het best!

Deze zijn tegenwoordig zo goed, dat het veelal niet noodzakelijk is om k schijfremmen op de achterwielen te hebben. Deze genereren nl. voldoende vertraging. Tijdens het remmen zal een auto een 'duikende' beweging naar voren maken, hierdoor manifesteerd het gewicht zich meer naar voren. Met andere woorden, de remmen aan de achterwielen worden relatief weinig aangesproken. Bij sportauto's/track auto's zul je overigens altijd schrijremmen 'rondom' aantreffen. Echte fanaten gaan de verhouding remdruk voor/remdruk achter aanpassen. Oftewel je gaat de rembalans veranderen.
 


Wanneer is welke remtype het beste? Dat is afhankelijk van diverse omstandigheden en de eisen die de bestuurder aan de remmerij stelt. Onderstaand een opsomming van wanneer remtype het beste scoort:


Voordelen trommelremmen

 

Nadelen trommelremmen

 

Voordelen schijfremmen


Nadelen schijfremmen

Tenslotte geven we je graag nog een tweetal tips om de trommelremmerij er wat strakker uit te laten zien: je kunt trommelremmen voorzien van remschij uiterlijk of trommelremmen schilderen. Good luck!

 


Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Fading van remmen Fading van remmen komt door te warme remschijven
Rembalans Rembalans: de meeste remkracht op de voorremmen!
Remklauwverf Geef remklauwen een kleur met remklauw verf: onze tips!
Remmen ontluchten Remmen ontluchten kan op twee manieren
Brake alert Remwegverkorting van 4 meter bij 80km per uur!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl