Home Circuit rijden

Zelf rally rijden, driften en racen op het circuit!

Circuit rijden

In onze dromen scheuren en driften we door de modder in een serieus snelle rallybak. Of we snijden de bocht af op een uitdagend circuit, toegejuicht door een horde pitspoezen. Het leuke is dat je deze kick echt kunt beleven door een gave slip- of rallycursus te volgen of lekker te gaan racen, rally rijden of driften op een circuit. Kom maar op met die adrenaline! 

Serieus circuit rijden, is dat iets voor jou? Daar komt je snel genoeg achter. Als je nog geen ervaring hebt met circuit rijden, dan is het slim om te beginnen met een leuke slipcursus. 


rallyclinic
Slipcursus & rally rijden
Adrenaline boost? Doe 'n slipcursus! Of 'leer' in één dag rally rijden.

circuit rijden
Circuit rijden en driften
Een circuitdag is ideale lijnen rijden. Een driftcursus juist zo dwars mogelijk!


1e keer op het circuit?

Ben je van plan om voor het eerst te gaan circuit rijden? Een slipcursus is een goed begin. Hoe corrigeer je een slip en hoe kun je handig en veilig obstakels ontwijken? Een slipcursus biedt een stuk theorie en een deel praktijk, waarbij je de basis-vaardigheden leert als het gaat om de beheersing van een voertuig. Al doende krijg je het sturen, remmen en slippen beter onder de knie. 

circuit rijden
Ervaar hoe het is om coureur te zijn. Leerzaam & fun!

Slipcursus

Een slipcursus is niet duur en wat extra oefening qua rijtechniek is natuurlijk nooit weg. Volg bijvoorbeeld een slipcursus van de ANWB in het speciale trainingscentrum in Lelystad. Ook leerzaam: een speciale slipcursus aquaplaning, bijvoorbeeld die van Traffic Control. Verhoog jouw veiligheid op de weg! Leer hoe je je auto onder controle kunt houden als je te maken krijgt met aquaplaning. Pas als je regelmatig oefent merk je dat je rijvaardigheid verbetert.


Circuit rijden

Okay, de conclusie is duidelijk: racen is kicken! Een slipcursus is een leuk begin, maar dit smaakt natuurlijk naar meer. Je wilt het liefst het circuit op en het leuke is: dat kan gewoon. Er zijn tal van organisaties, autoclubs en circuits die dit mogelijk en betaalbaar maken, bijvoorbeeld op Circuit Park Zandvoort of het TT Circuit in Assen. In deze rubriek lees je alles over de vele mogelijkheden op deze circuits en ook kun je hier info vinden over de 'Heel & Toe' rijtechniek die coureurs toepassen. Leuk om te oefenen op het circuit!


Circuitdag

Een circuitdag oftewel een 'track day' is uitermate geschikt voor recreatierijders die het racen op een circuit zelf willen ervaren. Steeds meer liefhebbers ontdekken hoe gaaf het is om je rijvaardigheden met hogere snelheden te trainen. Feel the rush! Scheuren zo hard je kunt. Legaal, veilig en zonder dikke boetes… aan het einde van de dag loop jij gegarandeerd rond met een big smile!


Circuit rijden met eigen auto

Op het circuit kun je scheuren in een wagen die je ter plekke huurt. Of race je liever in je eigen wagen? Misschien heb je je auto onlangs nog flink 'gekieteld' en het onderstel aangepast en wil je 'm nu eens even flink op zijn staart trappen. Het circuit is hier de perfecte plek voor. Bereid je wagen wel even goed voor, voordat je 'm het circuit op stuurt. Wees voor je eigen veiligheid wel (een beetje) voorzichtig en let ook zeker even op de regeltjes!


Check, check, dubbelcheck!

Het is ideaal als je wagen net een beurt of keuring heeft gehad, voordat je het circuit op gaat. Is dat niet het geval, dan is het raadzaam om in elk geval je auto even goed na te lopen, voordat je echt gaat racen. Het is irritant als je niet lekker kunt rijden omdat je onvoldoende bandenspanning of profiel hebt. Het is nog veel irritanter als bij 150 kilometer per uur blijkt dat je remmen eigenlijk niet zo goed werken! Kortom: kijk alle belangrijke onderdelen goed na en vul de vloeistoffen nog even bij, zodat je op het circuit niet voor verrassingen komt te staan.


Voorbereiding track day 

Je auto moet aan allerlei eisen voldoen om het circuit op te mogen. Zo moet je bijvoorbeeld een goede uitlaat hebben en mag je wagen absoluut geen olie lekken of teveel lawaai maken. Verder zijn een rolkooi en een vier- of zespuntsgordel aan te bevelen. In deze rubriek lees je alles over dit soort eisen en aanbevelingen. Checken met die hap! 

Ook wil je tijdens het scheuren niet afgeleid worden door een rondvliegende parkeerschijf, schuivende zakken drop in je dashboardkastje of een verdwaalde tennisbal onder je gaspedaal. Vergeet dus niet om alle overbodige spullen uit je auto te halen voordat je het circuit op gaat.


Safety first!

Meestal kun je deelnemen in diverse groepen en klassen. Van beginners tot doorgewinterde circuitrijders. Soms is een helm niet verplicht, maar meestal is deze wel aan te raden voor je eigen veiligheid. Gewoon opzetten dus. In sommige klassen is het toegestaan een passagier te laten meerijden. Ook het krijgen van persoonlijke begeleiding van een professionele instructeur is vaak mogelijk (tegen een meerprijs). Wel prettig en verstandig om even mee te nemen als je nog weinig ervaring hebt op het circuit. Check de mogelijkheden ruim van tevoren en ga na wat er wel of niet is toegestaan!



Regels circuit

Eenmaal (met wild kloppend hart) aanbeland op het circuit volg je de aanwijzingen van de officials natuurlijk nauwkeurig op. Veiligheid moet altijd voorop staan, maar zeker wanneer je te maken hebt met hoge snelheden! Eventuele 'grappenmakers' die onder een bewegende gele vlag inhalen of roekeloos rijgedrag vertonen worden na een waarschuwing zonder pardon van het circuit gehaald. 
circuit aquaplaning
Ook leuk: een slipcursus aquaplaning

Pak die licentie!

Kun je er geen genoeg van krijgen? Dan moet je het misschien serieuzer aanpakken. Volg bijvoorbeeld de driedaagse racecursus van Prodrive Race & Rally. Drie hemelse dagen alleen maar rijden, rijden en nog eens rijden! Aan het eind van de cursus doe je examen. Geslaagd? Dan mag je jezelf een heuse coureur noemen, mét startlicentie! Deze licentie geeft je het recht om deel te nemen aan auto-evenementen. Alleen het idée is al om van te watertanden...


Cool down lap

Nog even een tip: wil je de pits in? Rijd dan altijd nog even een cool down lap, zodat de remmen, motor en versnellingsbak een beetje kunnen afkoelen. Mocht je tijdens het racen last krijgen van fading, waarbij je door oververhitting van het remsysteem ineens veel minder remkracht hebt, raak dan niet in paniek. Rijd rustig een cool down lap om het systeem af te koelen en je zult merken dat het sponsachtige gevoel onder je rempedaal snel minder wordt. Ben je klaar met racen en ga je de pits in? Laat de handrem even met rust. De handrem aantrekken bij een (over)verhit remsysteem is vragen om problemen met je remblokken en –schijven.


Race experience

Go with the pro! Veilig over het circuit knallen met de absolute topsnelheid? Advanced Driving School biedt de zogenaamde race experience. Stap in en rijd mee met een professionele coureur! Daarnaast mag je zelf rijden in verschillende racewagens. Verder leer je onder andere slippen op nat wegdek en mag je meedoen met een slalomwedstrijd. Tip je vrienden en familie: deze experience is voor jou het perfecte cadeau (en je bent bijna jarig, toch?)! 

Meer tips voor rijden op het circuit? Deze rubriek barst ervan. Gewoon beginnen met lezen! Zoek je informatie over een specifiek onderwerp? Gebruik dan even de handige zoekfunctie.


Rally rijden

Ben jij meer het zand-, modder-, en graveltype? Dan spreekt rally rijden jou waarschijnlijk wel aan. Volg eens een zogeheten Rallyclinic en test je rijvaardigheid in een goed geprepareerde rallywagen! Rijd rond in een  Mitsubishi Lancer Evolution op de verlaten vliegbasis Niederrhein, die is omgetoverd tot een waar rallyparadijs. Onverharde wegen worden hier afgewisseld met asfalt. Het terrein is zeer goed bereikbaar vanuit Nederland en biedt een ruime variëteit aan bochten. Toegegeven: deze cursus is gewoon reteduur, maar je zit gegarandeerd veel achter het stuur en wordt begeleid door ervaren rally instructeurs.


Rally opleiding

Volg jij liever een volwaardige officiële rallyopleiding? Dat kan op de RDW Testbaan in Lelystad of het Rallycross Circuit in Valkenswaard. De opleiding bestaat uit 3 avonden theorie (koffie graag!) en 5 praktijkdagen (yeah!). Als afsluiting mag jij je vaardigheden demonstreren tijdens het praktijkexamen. Denk niet dat je bij rally rijden lekker rondjes kunt rijden met 150 kilometer per uur… het is meer al slippend, glijdend en driftend het veelal ruige terrein over stuiteren. Eh… yes please!


Driften

Over driften gesproken... waarom zouden we netjes een bocht nemen als je je auto ook dwars door de bocht kunt laten glijden? Een geinig idee, maar minder geschikt voor de openbare weg natuurlijk. Toch is (gecontroleerd) driften een hele kunst en een handige vaardigheid, waar je ook op de openbare weg iets aan hebt. De stuurmanskunsten die je tijdens een driftcursus opdoet kunnen zelfs je leven redden, als je bijvoorbeeld te maken krijgt met aquaplaning of ijzel op de weg. Een driftcursus duurt een dag. Een helm dragen is hierbij verplicht.


Tuning-gids op driftcursus

Wat ervaar je als bestuurder tijdens een driftcursus? Wij van Tuning-gids volgden zo'n cursus. Na een korte introductie werden we meteen de driftbak in gestuurd. Niet zeuren maar gaan met die banaan, daar houden wij van! Moet je hard op het gaspedaal trappen? De handrem wel of niet vaak gebruiken? Hoe kun je je wagen lang in de drift houden? Onze ervaringen lees je in deze rubriek.


On-board camera

Wist je trouwens dat je zelf heel geinige filmpjes kunt maken van jouw vaardigheden achter het stuur? Een on-board camera levert leuke filmpjes op en de kosten vallen reuze mee! Kijk hierboven onder het kopje 'Circuit rijden & driften' en klik op 'on-board camera'.


Racetips

Tuning-Gids.nl hoopt je hiermee flink wat tips te hebben gegeven over de mogelijkheden voor het volgen van avontuurlijke cursussen en het rijden op een circuit. Bovenstaande tips zijn natuurlijk slechts een deel van de mogelijkheden! Meer weten, tips lezen of gewoon op zoek naar inspiratie? Kijk bovenin dit artikel onder de kopjes Slipcursus & rally rijden en Circuit rijden & driften. Klik verder op de onderwerpen waarover je meer wilt weten.

Niet gevonden wat je zoekt? Gebruik gewoon even onze handige zoekfunctie.
Tuning-gids.nl wenst je enorm veel raceplezier toe. Be safe!




Menu tuning-gids.nl
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Rally cursus Haal een rally licentie in 5 dagen!
Aquaplanning Aquaplaning: plots verlies van wegcontact in regen
Heel and toe Heel and toe: het betere pedalen werk in de auto
Zelf op Nürburgring-Nordschleife rijden Vrij rijden op Nürburgring-Nordschleife
vrij rijden Zandvoort Vrij rijden op Circuitpark Zandvoort

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl