Home Auto remmen Remklauw reviseren

Remklauw reviseren? Lekke remcilinder vaak oorzaak!

Heb je last van piepende remmen of is je remvloeistof binnen de kortste keren op? Dan is er vast iets is mis met je remklauwen. Roestvorming is een veel voorkomend probleem bij remklauwen en de andere gedeeltes van een rem. Het is dan de hoogste tijd om dit te reviseren. Je kunt dit uitbesteden maar je kunt dit ook gemakkelijk zelf doen als je hier onze handleiding leest.

Remklauw reviseren

Wellicht heb je het zelf weleens gemerkt tijdens het remmen: je auto komt veel minder snel tot stilstand dan je gewent bent. Een typisch voorbeeld van verminderde remkracht. Dit kan komen doordat een van je remklauwen langzaam vast is gaan zitten. Hierdoor kan je auto tijdens remmen scheef gaan trekken. Soms wil hard remmen nog weleens helpen, maar als dit ook niet meer de oplossing is, dan weet je hoe laat het is: de hoogste tijd voor een remklauw revisiesetje. Want zelf je remklauw reviseren is ten eerste een eenvoudig klusje en ten tweede bespaar je enorm op de kosten van een geheel nieuwe remklauw. Een nieuwe remklauw is namelijk een flinke greep in je budget terwijl het net zo gemakkelijk is om zelf even de handen uit de mouwen te steken.  
remklauwen-reviseren
Deze remklauw is duidelijk aan revisie toe!

Waarom reviseren?

Niet alleen dien je de remklauwen te reviseren als je remmen niet meer goed werken. Fabrikanten en dealers bevelen je aan om zeker om de drie jaar de remklauwen te reviseren zodat lekkage vroegtijdig kan worden opgespoord. Dit staat ongeveer gelijk aan het rijden van 75.000 kilometer. Haal je deze limiet eerder, reviseer dan vroegtijdig. Ook als je merkt dat het peil van het remvloeistofreservoir te snel zakt is de kans groot dat reviseren nodig zal zijn. Dit betekent vaak dat een van je remklauwen aan het lekken is.


Check de remklauwen voor lekkage

Als je dus merkt dat het remvloeistofreservoir snel daalt, dan is het zeer verstandig om zo snel mogelijk de onderdelen van je remmen van je auto te controleren. Check daarom eerst het rempedaal en ga met je hand langs de hoofdremcilinder. Als je hier lekkage aantreft weet je dat het niet aan de remklauwen ligt. Mocht dit in orde zijn, kijk dan naar de metalen leidingen en de wartelmoeren. Neem ten slotte de wielen eraf en demonteer de remblokken uit de klauwen. Vind je een vochtvlek op de achterkant van een remblok? Dan weet je nu zeker dat je remklauw gereviseerd moet worden.


De onderdelen

Als je ervoor kiest om zelf te gaan reviseren dan kan je een revisiesetje aanschaffen via de dealer van je auto of via het internet. De onderdelen die je zult ontvangen zijn als volgt:
 1 Zakje speciaal remmenvet
 1 Keerring voor de remzuiger/cilinder
 2 Stofhoesjes voor de geleidepennen
 1 Stofhoes voor de remzuiger
 1 Borgveer voor stofhoes remzuiger
 1 Nieuw O-ringetje voor de geleidepen
 2 Nieuwe koperen ringetjes
 1 Nieuw stofkapje voor je ontluchtingsnippel

Naast het revisiesetje heb je natuurlijk wat gereedschap nodig en wat rempasta.   


Het demonteren

Eerst plaats je de aangedane remklauw in een bankschroef. Verwijder het vuil met een staalborstel. Verwijder de zuiger uit de klauw door de ontluchtingsnippel langzaam los te draaien. Kijk uit dat de zuiger niet door je garage heen vliegt. Dan kan de stofhoes eraf door deze op te wippen met een kleine schroevendraaier. In de cilinder zie je dan de echte afdichtingsring, deze kan je er ook zo afhalen. Vervolgens haal je de glijbussen eraf.  
remklauw-revisieset
Hier zie je de totale inhoud van een revisiesetje

Goed schoonmaken

Als het allemaal vlekkeloos verloopt heb je nu de remklauw volledig gedemonteerd en kan je aan de slag met het schoonmaken en onderhouden. De zuiger en de geleidebussen zien er op het eerste gezicht vaak erg verroest uit. Maar met behulp van wat schuurpapier en remmenreiniger kunnen ze weer stralen als nooit te voren. Mochten er toch gaatjes in de zuiger zitten, dan zal je de zuiger ook moeten vervangen. Ook de binnenkant van de remklauw verdient speciale aandacht. Roestvorming kan je wegschuren en als alles goed schoon is, kan je het beste de boel goed gaan insmeren met rempasta. Daarna ga je aan de slag met het monteren van de nieuwe onderdelen uit het revisiesetje. 

En dan weer monteren 

Plaats de nieuwe keerring in de remklauw. Daarna de nieuwe stofhoes en dan het gepuzzel: terugmonteren van de zuiger. Als je het alles invet met rempasta moet het eenvoudig in elkaar te schuiven zijn zonder dat je de stofhoes beschadigt. Een nieuw rubbertje in de geleidebus en het is af. Smeer voor de zekerheid ook nog wat rempasta op de remslang en de ontluchtingsnippel. Nu nog de remklauw weer terug zetten op zijn oude locatie. Daarbij is het belangrijk dat je de boel ontlucht. Als er geen lucht meer uitkomt, maar vloeistof, dan kan je de aftapplug weer vastdraaien.

Revisie uitbesteden

Is dit toch allemaal te veel van het goede? Dan zijn er ook bedrijven die dit klusje voor jou kunnen klaren. Bij bijvoorbeeld Leeuwenkamp van Langen techniek kan je de remklauw komen inleveren. Zij kunnen meestal op dezelfde dag zorgen voor een gereviseerde remklauw waarbij de remklauw geheel gedemonteerd, gestraald, gehoond en na wordt gekeken op gebreken. Daarnaast worden de zuigers gepolijst en gecontroleerd. De remklauw wordt vervolgens met nieuwe OE kwaliteit onderdelen weer gemonteerd en de remklauw is weer als nieuw.
"Grote remmenmerken kun je altijd laten reviseren bij een specialist. Denk aan: Brembo, Stoptech en AP. Heb jij een ander merk? Een belletje kan een hoop verheldering geven!"

Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Remklauwen
Standaard remklauwen Big brake kit-look geven
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Remleidingen
Remleidingen - de voordelen van stalen remleidingen op een rijtje
Remmen ontluchten
Remmen ontluchten - zelf remleidingen ontluchten doe je zo
Remmen piepen
Remmen piepen - zo maak je de remmen weer piepvrij
Meer
Alle Auto remmen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Rembekrachtiger Rembekrachtiger: versterkt 3 a 4 keer de remdruk
Trommelremmen verven Trommelremmen verven, race look voor weinig 's!
Brake alert Remwegverkorting van 4 meter bij 80km per uur!
Rembalans Rembalans: de meeste remkracht op de voorremmen!
Remschijven afdraaien Remschijven afdraaien: meer veiligheid en comfort

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl