Home Banden & velgen Trillend stuur

Trillend auto stuur? Zo haal je de trillingen er uit

Een trillend autostuur kan leiden tot ongelijkmatig versleten banden. Ook de wielophaning zal extra belast worden. Ook als jij als autobestuurder raakt extra vermoeid door trillingen in het stuur. Lees hier onze tips om weer een trilvrij stuur te krijgen.

Trillend stuur


Het vibreren van een auto stuur kan voorkomen in de volgende 3 situaties. Vanaf een bepaalde snelheid. Bij 90 km/h geen trillingen, bij 100 km/h zijn er trillingen waarneembaar. En vervolgens bij 120 km/h is het stuur weer trilvrij.

Het kan ook voorkomen dat alleen tijdens het remmen het stuur trilt . Tenslotte kan het zo zijn dat de vibraties altijd merkbaar zijn.

trillend auto stuur
Trillend stuur: de oorzaken en oplossingen lees je hier.


3 oorzaken van vibraties

1) Trillen bij bepaalde snelheden
2) Altijd trillend stuur
3) Trillen tijdens het remmen

Voor de eerste twee situaties kunnen er behoorlijk wat veroorzakers zijn. We bespreken deze hier onder.

Voor de laatste situatie is het eenvoudiger vast te stellen wat de trillen stuur veroorzaken.

Banden balanceren

Dit kan veroorzaakt worden doordat er onbalans in je banden is. Je kunt dan naar een bandenbedrijf gaan om de banden te laten balanceren. Dit kan een van de veroorzakers zijn van de vibraties in je stuur.

Wieldoppen trillen

Een schuddend stuur kan ook veroorzaakt worden door plastieken wieldoppen. Als deze niet gelijk over de hele velg aansluiten kan dit een trilling in de band veroorzaken. Dit wordt dan door de stuurinrichting doorgegeven aan het autostuur.

Even wieldoppen demonteren, gaat met behulp van een schroeven draaier. Als de trillingen niet weg zijn zul je verder moeten zoeken. Of een paar echte velgen moeten monteren.

trillende wieldoppen
Wieldoppen kunnen ook voor vibraties zorgen.

 

Centreerringen

Het komt ook voor dat een van de centreerringen van een lichtmetalen velg zijn verschoven, of naar binnen gedrukt. Dit komt vaak voor bij plasticen centreerringen. Deze zijn niet goed berekend op de krachten die soms vrijkomen bij het stevig remmen. Alumimium varianten kunnen hier wel tegen. Als je je banden laat balanceren vraag dan om aluminium.- of metalen centreerringen!

Stoepranden

Realiseer je dat als je een keer flink tegen een stoeprand of ander opstakel bent gereden dit ook voor ongewenste vibraties kan zorgen. Gevolg: velgschade. Dat gat in de weg waar je recent over heen bent gereden kan de velg een opdonder hebben gegeven. Een visuele inspectie kan hier meer duidelijkheid over geven.

Trillen tijdens het remmen

Als het trillen van het stuur alleen voorkomt tijdens het remmen is dit vrijwel zeker te wijten aan kromme remschrijven. Dit kan komen door dat de schijfremmen niet goed zijn ingeremd of door dat deze onevenredig zijn afgesleten. Hier lees je alles over hoe je goed een auto moet inremmen.
versleten schijfrem
Remschijf: verkeerd ingeremt of onevenredig afgesleten.

Afdraaien remschijven

Het is een vraag waard om te informeren of je de schijfremmen kunt laten afdraaien. Alle oneffenheden worden dan verwijderd, waardoor er weer een mooie egale schijfrem onstaat.

Als je schijven al dusdanig verlsleten zijn is het afdraaien niet altijd mogelijk. Als afdraaien wel mogelijk is laat je tegelijkertijd altijd nieuwe blokken monteren. Door de trillingen zijn de remblokken ook niet zuiver meer. Als je deze dan in je nieuwe schijven laat bijten is de kans groot dat een trillend stuur bij remmen weer opspeelt.

Remvloeistof verversen?

Als het een poosje geleden is (max 1 jaar) dat er de remvloeistof ververst is laat je dit ook gelijk doen. Tijdens het gebruik kan er vocht in de remleidingen (zit normaal alleen olie in) gaan zitten. Dan bestaat er een kans dat het aanwezige water het kookpunt bereikt. Hierdoor zetten rubberen remleidingen uit. Gevolg is remproblemen!

Trommelremmen achter

Check ook -indien aanwezig- de trommelremmen op je auto. Remmen gebeurt voor circa 80% met de voorremmen. Maar de achterremmen mogen niet vergeten worden!

De toestand van een trommelrem kun je pas inschatten als je de trommel daadwerkelijk verwijderd hebt.

vibraties in stuur
Trommelremmen kunnen ook voor vibraties zorgen.

Gegroefde/geboorde schijven

Als je er een sportief rijgedrag op na houdt is het raadzaam om eens naar een setje gegroefde schijven of geboorde schijven te kijken. Deze kunnen beter tegen de hitte die vrijkomt tijdens het remmen.

Uitlijnen is voor om je auto recht te laten sporen. dus als je auto naar rechts trekt moet je hem uitlijnen. Balanceren is voor trillen uit je banden weg te halen. Trillen in het stuur wordt hoofdzakelik veroorzaakt door de voorwielen en niet achter

Samengevat kan een trillend stuur veroorzaakt worden door:

- Banden laten balanceren
- Versleten differentieel lagers
- Versleten ophang rubbers
- Kapotte stablisator stangen
- Kromme remschrijven
- Spelling in wiellagers
- Kromme velgen
- Ovale banden (door te lang stil staan, of een noodstop)
- Versleten schokdempers
- Speling in het stuurhuis
- Versleten kogellagers
- Aandrijfassen
- Voorste wielllagers
- Foutieve ET waarde van de velgen
- Foutieve bandenspanning
- Versleten fusee kogels

 

Voorbeeld van een trillend autostuur


Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle Banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids

Ook leuk
Racebanden Racebanden: ga je voor semi slicks of slicks?
Bandenijzer Bandenijzer: band van velg via bandenijzers
Winterbanden Een winterbandenset, waarom winterbanden?
Remklauwverf Geef remklauwen een kleur met remklauw verf: onze tips!
All season banden Autobanden informatie, winterbanden, zomerbanden

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl