Home Veiligheidstips Life hammer

Life hammer kan ook jouw leven redden!

Volgens de VerkeersInformatieDienst raken jaarlijks 700-800 auto’s te water. Hoofdoorzaak: uitwijkmanoeuvres. Het komt neer op gemiddeld 2 auto’s per dag en jaarlijks 25 verdrinkingsdoden. Waaronder ook personen die zich niet uit hun auto konden bevrijden. Een lifehammer in de auto redt levens. Wij vergeleken veiligheidshamers en vertellen je de beste montageplekken, zodat je er in elke situatie makkelijk bij kunt.

Lifehammer kopen? Tips!

Ga je een lifehammer kopen, dan zijn er belangrijke punten waar je aandacht aan moet besteden. Een noodhamer of safety hammer in de auto is een must. In geval van nood kun je met een veiligheidshamer uit de auto ontsnappen. En bedenk: je kunt misschien ook iemand anders hulp bieden in een noodgeval. Maar welke noodhamer heeft de voorkeur? Het zou in elk geval een noodhamer met springveer moeten zijn. Dit type werkt namelijk het best in noodsituaties onder water.


lifehammer evolution
Monteer lifehammers op een plek waar je snel bij kunt © tg/asd


En de winnaar is...

Uit een uitgebreid onderzoek van het tv-programma Radar is de Lifehammer Evolution als beste getest. Dit is de veiligste en meest effectieve veiligheidshamer. Je leest hier waaróm dat zo is en wat de sterke en zwakke punten van deze hamer zijn. We hebben hem bovendien met een paar andere lifehammers vergeleken. En dan zien we toch dat goedkoop toch vaak duurkoop is.



Enkele belangrijke vragen vooraf:

Wat is een lifehammer?
Een kleine hamer met scherpe metalen punten of hamerkop bedoeld om autoruiten stuk te slaan.

Is een lifehammer verplicht?
Nee, in Nederland is het niet verplicht een lifehammer in de auto te hebben.

Waarom lifehammer?
Bij een botsing en/of het te water raken kunnen zowel deuren als ramen dienst weigeren. Met een lifehammer kun je autoruiten snel kapot maken en de auto verlaten.

Hoeveel lifehammers moet ik in de auto hebben?
Idealiter 3 stuks. Een aan de bestuurderszijde, een aan de bijrijderszijde en een bij de achterbank. Passagiers moeten zelf ook voor een ontsnappingsmogelijkheid kunnen zorgen. Daarom is de aanwezigheid van meerdere hamers in de auto van groot belang.

Lifehammer gebruiken?
Sla of plaats de lifehammer altijd in de hoeken van de zijruiten. De zijruit breekt namelijk het snelst als er in de hoek wordt geslagen. De voor- en achterruit breken minder snel of niet, doordat het glas harder is.

Hoe werkt de lifehammer Evolution?
Druk de vlakke bovenzijde van deze veiligheidshamer tegen de zij- of achterruit van de auto. Een ultra-harde keramische hamerkop komt uit de behuizing, verbrijzelt het glas en gaat automatisch weer terug in de beginstand.

Hoe werkt een traditionele lifehammer?
Door met de scherpe metalen punt van de hamer op het raam te slaan wordt er enorm veel druk op een specifiek punt op het raam uitgeoefend, waardoor deze verbrijzeld.


5 veiligheidshamers nader bekeken

Wij hebben voor jou 5 verschillende noodhamers vergeleken. De resultaten hebben we per life hammer in kaart gebracht. Daarbij belichten we meteen de belangrijkste voor- en nadelen van elke hamer. Dit is onze uitslag:

1. Lifehammer Evolution
2. Noodhamer Plus
3. Lifehammer Classic
4. Lifehammer Profi
5. Noodhamer met gordelmes

1. Lifehammer Evolution

De naam van deze veiligheidshamer zegt het al: dit is de volgende stap in de evolutie van de lifehammer. Voorgaande hamers zijn de Lifehammer Classic en Lifehammer Plus. Een verbetering van de Lifehammer Evolution ten opzichte van traditionele veiligheidshamers is:

Je hoeft niet meer zelf te slaan, maar de Lifehammer Evolution tikt automatisch het raam kapot, als je hem tegen het glas aandrukt.

Hierdoor kost het gebruik van deze noodhamer minder kracht en is hij geschikt voor gebruik door bijvoorbeeld kinderen. Daarom is deze noodhamer onze winnaar. Bovendien is de Lifehammer Evolution als beste getest door Radar, het tv-programma. Deze veiligheidshamer is veilig en effectief te gebruiken door volwassen én kinderen.

lifehammer evolution
De beste geteste Lifehammer Evolution is momenteel de nr. 1 noodhamer. © tg/asd

Ultra-harde keramische hamerkop

Je gebruikt de Evolution safety hammer door hem tegen een zijraam van de auto aan te duwen. Vervolgens komt de ultra-harde keramische hamerkop uit de behuizing om het glas te verbrijzelen. Hierna keert de hamerkop terug naar de beginstand en herlaadt de hamer zich. Zo kan hij steeds opnieuw worden gebruikt.


Geïntegreerde gordelsnijder

Ons advies is: snijd in een noodsituatie eerst je autogordel door. Dit kan met de geïntegreerde gordelsnijder. De kegelvormige handgrip met antisliplaag zorgt er bovendien voor dat de life hammer niet uit je hand kan glippen.


Super slim houdersysteem

Deze lifehammer monteren is heel eenvoudig, vanwege het bijgeleverde zogeheten 'Quick Click System'. Zo kun je de hamer, en zelfs een tweede exemplaar, makkelijk aan de binnenkant van de deur bevestigen. Er zitten clickadapters op de houder, die 360 graden kunnen draaien en die je kunt verwisselen. Daardoor kun je een clickadapter links of rechts op het houdersysteem vastmaken.


Lifehammer monteren op 3 plaatsen

Ons advies is: plaats de life hammer op 3 plaatsen in de auto: bij de bestuurderskant, bij de passagierskant en achterin. Het spreekt daarbij voor zich dat je de noodhamer alleen in noodsituaties gebruikt en alleen om jezelf en anderen te bevrijden uit een auto.

lifehammer monteren
Via het click systeem gaat het monteren van de lifehammer eenvoudig. © tg/asd

Voordelen Lifehammer Evolution

We zetten de voordelen van deze veiligheidshamer op een rijtje:

1. Als beste getest in Radar, het tv-programma van AVROTROS.

2. Goed te gebruiken onder water: er is geen slagkracht nodig om deze noodhamer te gebruiken. Slagkracht onder water is vrijwel onmogelijk.

3. Goed te gebruiken door mensen die beperkte slagkracht kunnen opbrengen: denk aan ouderen en kinderen.

4. De springveer en pin zorgen automatisch voor slagkracht. Daarom is het bij de Evolution iets minder belangrijk de zwakste plek van een autoruit op te zoeken. (Traditionele lifehammers moet je op het meest kwetsbare deel van een autoruit plaatsen, omdat je zelf mogelijk niet genoeg slagkracht kunt genereren.)

5.Eenvoudig te monteren met een inbusschroefje: zo kun je de hamer op een goed te bereiken locatie bevestigen in het opbergvak in de autodeur.
6. De clickadapter van de houder kan 360 graden worden gedraaid.

7. Meteen na gebruik kan de Lifehammer Evolution steeds opnieuw worden gebruikt.

8. Bevat een geïntegreerde gordelsnijder.

9. Heeft een ergonomische handgreep met antisliplaag.

10. Verbrijzelt de zij- of achterruit van je auto.


Extra informatie en tips lifehammer auto

Op het Quick Click-systeem kun je eventueel een tweede veiligheidshamer monteren. Daarnaast is de clickadapter te verwisselen, waardoor je de lifehammer aan zowel de linker- als de rechterkant kunt vastklikken.


Lifehammer bevestigen

Bevestig de noodhamer eenvoudig aan een van de portieren met de bijgeleverde inbusschroef. Tip: bewaar de inbusschroef in de auto. Komt de noodhamerhouder onverhoopt los te zitten, dan kun je hem meteen weer vastdraaien. Je moet er immers niet aan denken dat je tijdens een noodsituatie misgrijpt, omdat de safety hammer niet op zijn gebruikelijke plek hangt.


Lifehammer testen?

We begrijpen dat je de Lifehammer Evolution een keer wilt uittesten. Doe dit altijd op een harde ondergrond. Denk bijvoorbeeld aan een stuk hout of een tijdschrift. Test het slagmechanisme niet in de lucht. Test het snijgedeelte van de hamer door een stuk touw door te snijden. Op die manier heb je een beeld en gevoel bij het gebruik van de noodhamer.


Lifehammer gebruiken

Mocht je onverhoopt te water raken, richt de hamer dan altijd in de hoek van je zijruit, vlakbij de spiegel. Daar is de ruit het kwetsbaarst en heb je dus de meeste kans dat je het glas direct verbrijzelt.


Nadelen Lifehammer Evolution

Eigenlijk heeft de Lifehammer Evolution geen nadelen. Als we toch iets moeten noemen, dan misschien de beperkte montagemogelijkheden. Naar verluidt is het plafond de beste montageplek voor een veiligheidshamer. Deze plek is altijd makkelijk te bereiken, zelfs als je ondersteboven in je gordel hangt. Optisch gezien is dit wellicht niet de fijnste oplossing, maar praktisch gezien wel. In veel situaties kun je nog steeds makkelijk bij de hamer: bij te water raken, een ongeluk, etc.Eerdere generaties lifehammers werden door middel van lange, smalle pennen in de bekleding gestoken. Theoretisch gezien konden deze ook in het kunststof van het plafond worden gedrukt.

1. Lifehammer montage is alleen mogelijk aan een van de opbergvakken in de autodeuren. Hierdoor houd je minder ruimte over voor het opbergen van andere dingen. Maar goed, waarvoor gebruik je zo'n vak nou eigenlijk?

2. Het kan tijdens het in- en uitstappen voorkomen dat je met je voet tegen de noodhamer aantikt. Dit kun je echter eenvoudig verhelpen door het bevestigingssysteem wat naar voren of achteren te plaatsen. In de praktijk zal blijken wat jij de fijnste montageplek vindt.

3. Wil je de hamer van het montagesysteem af halen, dan zul je dit met een stevige ruk moeten doen. Het systeem bestaat uit een metalen binnenkant waar een plastic rand omheen zit. De metalen binnenkant buigt makkelijk mee tijdens het vastdraaien. Hierdoor kan het gebeuren dat je niet alleen de lifehammer lostrekt, maar ook het ophangsysteem. Dit kun je echter voorkomen door het bevestigingssysteem muurvast te draaien.



2. Noodhamer Plus

De Noodhamer Plus is een soort tussenoplossing. Toegegeven, hij is beter dan de originele noodhamer (de Lifehammer Classic). Toch kan hij niet tippen aan bovenstaande Evolution lifehammer. De Noodhamer Plus heeft wel een hogere kwaliteitsstandaard dan de originele versie. Dit zien we aan de verbeterde grip en de betere integratie van de gordelsnijder in het handvat. Je gebruikt de Noodhamer Plus op dezelfde manier als de originele lifehammer (zie hieronder).
Noodhamer 'plus'
Noodhamer 'Plus': betere grip! © tg/asd


Voordelen Noodhamer Plus

1. Ligt makkelijk in de hand. Het antislipmateriaal is goed voelbaar, net als bij de Evolution.

2. Je kunt hiermee zijramen verbrijzelen, maar ook de achterruit.

3. Eenvoudig te bevestigen op een plek die je vrijwel altijd goed kunt bereiken, zoals het opbergvak in de deur.

4. Meegeleverde clickadapter kan 360 graden roteren.

5. Heeft een geïntegreerde gordelsnijder.

6. Heeft een ergonomische handgreep met antisliplaag.


Nadelen Noodhamer Plus

1.Weinig opties om noodhamer ergens anders dan aan de binnenkant van een portier te monteren.

2. Voor een optimale werking is het noodzakelijk om in de hoek van een raam te tikken. Doe je dat niet, moet je waarschijnlijk harder slaan om het raam te verbrijzelen. Met de Evolution lifehammer is de kans groter dat de ruit kapot gaat als je de hamer op een willekeurige plek op de ruit plaatst. Je beste optie blijft: de hamer bij de spiegel in de hoek van het zijraam te plaatsen.


3. Lifehammer Classic (geel en oranje)

Met deze noodhamer is het allemaal begonnen. In de basis is het goed autoveiligheidsgereedschap. Wil je echter maximale zekerheid, dan is de Evolution de beste optie. Op veiligheid moet je niet bezuinigen.

originele lifehammer oranje
De originele lifehammer zoals velen 'm kennen. © tg/asd

Voordelen Lifehammer Classic

1. Door middel van scherpe naalden op veel plekken te bevestigen.
2. Als beste 'hamertype' getest door Radar, alleen verslagen door de Lifehammer Evolution. (Dat is een druksysteem/slagsysteem in plaats van een hamerprincipe.)
3. Aanbevolen door het ministerie van Infrastructuur en Milieu (voorheen Verkeer en Waterstaat en VROM) en VVN.
4. Houder kan eveneens met schroefjes gemonteerd worden, door de aanwezigheid van daarvoor bedoelde gaatjes.
5. Licht op in het donker, dus beter zichtbaar in noodsituaties met beperkt licht.


Nadelen Lifehammer Classic

1.Vergt veel kracht om de houder goed te bevestigen. Het valt niet altijd mee om met de naalden door de dikke bekleding te duwen.
2. De montage is niet super solide. Bevestig je de houder ergens in de buurt van waar je voeten komen of waar spullen liggen? Dan kan de houder op termijn losraken.
3. Let op: het geïntegreerde snijgedeelte is makkelijk bereikbaar voor kleine vingertjes. Dit is bij de Lifehammer Evolution niet het geval!
4. Minder makkelijk uit de houder te krijgen. Bovenaan de noodhamer staat 'Pull' (trekken). Aan de bovenkant trekken is feitelijk de enige manier om de hamer los te krijgen. De Evolution kun je vrijwel overal goed vastpakken om hem uit de houder te verwijderen.
5. Heeft een zogenaamde antisliphandgreep, bestaande uit bobbels in het plastic handvat. Toch voelt het handvat zelf behoorlijk glad aan. De Evolution
lifehammer heeft over het handvat een zacht rubberen laagje voor veel meer grip.
6. Je moet specifiek in de hoek van een zijraam tikken om dit te verbrijzelen. Doe je dit niet, dan moet je heel hard slaan voordat het raam stuk gaat.

originele lifehammer geel
De originele lifehammer in fel geel voor maximale zichtbaarheid. © tg/asd

Montagetip

Let er tijdens het monteren op dat je geen bedrading in de auto beschadigt. Wil je achterin eveneens een veiligheidshamer installeren voor de kinderen? Kies dan direct voor de Evolution Lifehammer. Waarom? Wordt de houder van de klassieke noodhamer van zijn plek gestoten, dan schieten de vlijmscherpe naalden ook los. 

Bovendien zijn de puntjes van het hamergedeelte behoorlijk scherp. Je wilt niet dat kinderen elkaar hiermee te lijf gaan of dat ze 'hamertje tik' gaan spelen op de autoramen. Het is sowieso belangrijk om kinderen duidelijke instructies te geven over de noodhamer.


4. Lifehammer 'Profi'

We kunnen redelijk kort zijn over de voors en tegens van de Profi lifehammer. Vergeleken met de originele lifehammer, verschilt de Profi op één duidelijk punt: om misbruik te voorkomen is deze voorzien van een schakelaar.


originele lifehammer professioneel
De professionele variant verschilt niet veel t.o.v. de originele versie. © tg/asd


5. Noodhamer met gordelmes

Om met de deur in huis te vallen: deze veiligheidshamer scoort het laagst in de test. Ons advies is nogmaals: bespaar niet op veiligheid. De noodhamer met gordelmes is in de basis een redelijk goede hamer. Toch kun je beter 10 euro meer investeren en de Evolution lifehammer kopen. Dan heb je een echt goed stuk veiligheidsgereedschap.


noodhamer met gordelmes oranje
© Autoshopdirect.nl - De meest basic noodhamer met gordelmes.

Voordelen noodhamer met gordelmes

1. Hamer kan makkelijk uit houder worden verwijderd.
2. Ligt fijn in de hand.


Nadelen noodhamer met gordelmes

1. Montage van houder is alleen mogelijk door middel van moeren.
2. Snijvermogen van gordelmes ligt lager dan bij de andere lifehammers.

De veiligheidshamer is verkrijgbaar in oranje en zwart. Denk goed na over de kleur: zwart lijkt minder opzichtig, omdat deze kleur meer opgaat in het interieur. Dit kan echter ook als nadeel worden gezien: in bepaalde noodsituaties heb je minder licht en dus minder zicht. Een oranje noodhamer valt dan meer op. Vanuit veiligheidsoverwegingen is oranje dus de beste optie.


Lifehammer bevestigen: waar niet?

De belangrijkste vraag is wellicht: waar plaats je de lifehammer niet?! Bedenk goed dat je er in elke situatie goed bij moet kunnen. Ook wanneer je ondersteboven hangt in een strakgespannen gordel!

Enkele don'ts:

1. Leg een noodhamer niet in het handschoenenvakje.

2. Leg een hamer nooit los in een opbergvak aan de binnenzijde van een autodeur.

3. Berg het hamertje niet op in eventueel aanwezige opbergvakken aan de achterkant van een van de voorstoelen.

4. Leg de lifehammer niet onder een stoel.

5. Plaats je (enige) veiligheidshamer nooit schuin tegen de middenconsole aan de passagierszijde. De bestuurder kan hier immers nooit bij. Hier kun je wel een tweede noodhamer bevestigen.

6. Bevestig de hamer niet met klittenband. Tijdens normaal rijden heeft het klittenband alleen te lijden van de zwaartekracht en relatief weinig remkracht bij normaal remgedrag. Bij een aanrijding en abrupt afremmen kan er echter te veel druk op het klittenband komen te staan, waardoor de lifehammer ineens door de auto vliegt.

7. Dubbelzijdig tape is eveneens af te raden. Temperatuurswisselingen zorgen ervoor dat het plakband uitdroogt en dat de noodhamer los zal komen bij een botsing/het te water raken.

8. Monteer hem niet onder een autostoel. Mocht je over de kop vliegen en vastzitten in een gespannen gordel, dan kun je nauwelijks meer bewegen.

9. Tenslotte: berg hem uiteraard nooit op in de kofferbak, daar kun je er helemaal niet bij.


'Simulatie gordelspanner': doe zelf de test

Je kunt zelf een simpele test doen: neem plaats in je autostoel en druk jezelf zo ver mogelijk naar achteren. Trek vervolgens de gordel met een korte ruk vast en probeer je lifehammer te bereiken...
lifehammer in auto
Met de gordelspanner er vol op is dit niet de meest handige plek. © tg/asd

lifehammer bevestigen in auto
lifehammer bevestigen in auto: hoe het niet moet... © tg/asd

Lifehammer monteren: waar wel

Na een botsing kunnen je gordels geblokkeerd zijn. De gordel zit dan heel strak om je lichaam heen, waardoor je bewegingsvrijheid zeer beperkt is. Uiteraard geldt dat al helemaal bij het ondersteboven in de gordel hangen. Er staat dan zelfs nog meer druk op de gordel.

Je kunt in dergelijke situaties onmogelijk zonder gereedschap je gordel losmaken. Kortom, bij een geblokkeerde gordel moet je de lifehammer kunnen pakken. De snelste manier om jezelf te bevrijden uit de greep van een gordel is door het mesje van de noodhamer te gebruiken.

Enkele do’s:

1. Bevestig de noodhamer in het plafond of achter de verlichting (van het plafond). Zo is de hamer altijd goed bereikbaar. Óók als je ondersteboven in je gordel hangt. Optisch gezien is dit niet de mooiste oplossing, maar zo is de hamer wel het best te bereiken in vrijwel alle noodsituaties (ongeluk, te water raken, auto op zijn kop). Zowel vanaf de voorstoelen als vanaf de achterbank.

2. Monteer de hamer schuin tegen de middenconsole aan de bestuurderszijde. Deze plek is doorgaans makkelijk te bereiken. Autodealers bevestigen noodhamers ook vaak op deze plek. Je kunt op het middenconsole aan de passagierskant een extra lifehammer monteren.

3. Enkele nieuwere varianten (zoals de Noodhamer Plus en de Lifehammer Evolution) worden door middel van een kliksysteem aan de zijvakken van de portieren bevestigd. Geen zin/tijd om de lifehammer zelf te bevestigen? Laat hem dan op een deskundige manier monteren bij je garage.

Stappenplan lifehammer gebruiken

We leggen het monteren en gebruik van de veiligheidshamer uit in onderstaand stappenplan.

1.Montage veiligheidshamer auto
Plaats in elk geval één noodhamer dichtbij de bestuurder. Zo kan de bestuurder hem bij noodsituaties meteen uit de houder pakken en gebruiken.

2. Volg bijgesloten instructies
Zorg ervoor dat je altijd de bijgeleverde instructies van de hamer doorleest en uitvoert. Daar staan enkele eerder genoemde zaken als: gebruik nooit dubbelzijdig tape, want door warmte verliest tape kleefkracht en zal de hamer los door de auto vliegen. Gebruik in plaats daarvan de meegeleverde bevestigingsmaterialen (pinnen of kliksystemen, enzovoort).

3. Wat te doen bij een ongeval

Stap 1: Trek de noodhamer bij de kop (waar 'Pull' staat) uit de houder. Sommige lifehammers kun je op meerdere plekken vastpakken (zoals de Evolution).

Stap 2: Houd de lifehammer vast in je rechterhand, met de hamerkop omlaag.

Stap 3: (Als je de gordel niet op een normale manier loskrijgt:) Pak de gordel op borsthoogte vast met je linkerhand en span de gordel.

Stap 4: Plaats het snijmesje van de noodhamer aan de raamkant op de gordel. Trek de hamer vervolgens van links naar rechts. Hierdoor wordt je gordel in één keer doorgesneden. Uit onderzoek is gebleken dat je met deze trekkende beweging meer kracht kunt zetten dan wanneer je de noodhamer van je af zou duwen.

Stap 5: (Zodra je los bent:) Draai de lifehammer nu om, zodat de hamerkop boven zit en je de veiligheidstool als hamer kunt gebruiken. Pak de hamer in het midden van de handgreep vast en sla met één van de punten op de zijruit, in de hoek vlakbij de spiegel. Extra informatie bij stap 5, voor stap 6-8 zie verderop: Tik altijd in de hoek van een zijraam. Hier veert het raam namelijk het minst mee en heb je de grootste kans het raam te verbrijzelen. Kun je niet bij de hoek? Sla dan het dichts bij de sponning van het raam. Daar zal de ruit ook minder veren en dus sneller breken.

Belangrijk: Vermijd de voorruit en de achterruit. Beiden zijn gemaakt van gelaagd glas, waardoor ze niet makkelijk kapot te slaan zijn. Oftewel, sla altijd een zijruit in!


lifehammer gordel
Gordelsnijder in actie © tg/asd

Voorruit extra sterk, want van gelaagd glas

Voorruiten zijn gemaakt van gelaagd glas. Dit heeft tijdens het dagelijks gebruik vele voordelen. Een steentje tegen de ruit veroorzaakt wellicht een sterretje of een haarscheurtje. Het zicht wordt echter niet meteen belemmerd en de kans dat de voorruit gerepareerd kan worden is groter. Voorruiten zijn gemaakt van twee lagen glas, waar doorzichtig folie tussen zit. Zowel het binnenste als het buitenste deel van het raam is circa 3 millimeter dik.


Zijruiten en achterruit van gehard glas

De andere autoruiten zijn doorgaans gemaakt van gehard glas. Zodra dit glas breekt, moet het in zeer kleine korreltjes uiteenvallen. Breekt een achter- of zijruit, dan mag het glas niet scherp zijn omdat inzittenden van de auto dan gewond zouden kunnen raken. Daarnaast moet de ruit in noodsituaties makkelijk in te slaan zijn.


Stap 6: Gebruik de kop van de hamer om overgebleven glas uit de sponning te duwen. Bereid je vervolgens voor om de auto te verlaten, door het gat dat je zojuist gecreëerd hebt.

Stap 7: Je kunt de auto het best achterwaarts verlaten. Dat wil zeggen, met je rug naar de deur. Zo kun je naar boven kijken, wanneer je je hoofd naar buiten steekt. Verlaat de auto zo snel mogelijk, door je aan de dakrand vast te pakken en je uit de auto te trekken. Zijn er meerdere passagiers aan boord? Zorg er dan voor dat ook hun gordels los zijn en zij een ruit kunnen breken, zodat ze kunnen ontsnappen. 

Tip: Om te oefenen kun je eens het raam van een portier opendraaien en proberen hoe het voelt om via het raam uit de auto te komen. Probeer je schouders en bovenlichaam door de ruit te steken en ervaar hoe krap dat voelt. Het bovenlichaam is bij de meeste bestuurders het breedste deel. Pas je er niet doorheen, dan heb je meteen een goede reden om een dieet te volgen!

Stap 8: Zijn er kinderen aanwezig op de achterbank? Laat hen dan eerst tussen de voorstoelen door naar voren komen. Help ze vervolgens ontsnappen door achterwaarts de auto te verlaten.
lifehammer hoe te gebruiken
lifehammer hoe te gebruiken? © tg/asd


Zo voorkom je ongelukken volgens de brandweer


Het is mooi dat er redmiddelen zijn. Toch kun je beter helemaal niet in een gevaarlijke situatie terechtkomen. Volgens de brandweer zijn er enkele fases die daarbij helpen:

a) Bewustwording

Houd rekening met andere weersomstandigheden, zoals gladheid in de winter. Rijd je in een waterrijke omgeving en kom je langs een sloot of kanaal? Wellicht kun je dan beter een stukje omrijden. Zoek het gevaar niet op als het niet noodzakelijk is.


b) Maatregelen treffen

Zorg dat je een of meerdere lifehammers in de auto hebt. Er zijn tal van redenen waarom ramen of deuren ineens niet meer functioneren. De auto via een raam verlaten is dan vaak je enige optie. Zonder lifehammer kun je misschien de auto niet meer uit. Tip: Rijd altijd met je lichten aan. Koplampen kunnen een herkenningspunt zijn in het troebele water.


c) Oefenen: volg een cursus

Er zijn allerlei 'auto te water'-cursussen in Nederland. Wil jij in een gecontroleerde omgeving ervaren hoe het is wanneer je auto te water raakt en leren hoe je ontsnapt? Dan is zo'n cursus verstandig. Dit kan in groepsverband. Je zou er dus een leerzaam dagje met vrienden van kunnen maken. Zo'n cursus is heel leerzaam, al is het alleen maar om te ontdekken hoe je zelf zou reageren in dergelijke omstandigheden. Bron/meer info op brandweer.nl


Oorzaken waardoor men te water raakt

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (bron: SWOV-Factsheet)(SWOV) bestudeerde politierapporten uit het jaar 2000, in totaal 137. Daarbij ontdekte zij enkele oorzaken voor het te water raken en dat bleek aardig ingewikkeld te zijn. Enkele dingen die vaak het geval zijn vóórdat een auto te water raakt:

- De auto slipt en slaat over de kop, landt vervolgens op zijn zijkant of dak.
- Er is een botsing met een andere auto, harde sloot- of walkant of obstakels in de berm.
- De kans op ernstig letsel bij bovenstaande is zeer groot.
- Portieren raken soms geblokkeerd door slippen, kantelen of botsen.


Onderzoek toont weinig kennis

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen niet weten hoe ze uit een zinkende auto moeten ontsnappen. Weinig mensen weten dat de auto even blijft drijven. Bovendien weten velen niet dat je direct moet beginnen met ontsnappen. Het is een misvatting dat je moet wachten tot er voldoende water in de auto zit om te kunnen ontsnappen.


Nogmaals: sla in hoek van raam

Er zijn niet veel mensen die weten dat er een zijraam moet worden ingeslagen, in plaats van de voor- of achterruit. Twee derde van de ondervraagden (65%) zou in het midden van een ruit slaan, terwijl een hoek de voorkeur heeft.


Waar raken relatief veel auto's te water?

Buiten de bebouwde kom raken meer auto's te water dan er binnen. Voornamelijk in een bocht. Eerst raakt een bestuurder in de rechterberm en probeert de auto terug de weg op te sturen. Op de weg komt de auto in een slip en raakt dan links van de weg af, eventueel tollend. Vaak slaat de auto ook nog over de kop en belandt dan in het water. Door deze dingen wordt ontsnappen lastig, zelfs als de auto in een droge greppel of sloot ligt.


Wanneer gebeuren er ongelukken waarbij auto's te water raken?

Onderzoek wijst uit wanneer relatief vaak ongelukken gebeuren:

In het weekend (zaterdag, zondag)
's Nachts
's Winters en in maart/mei
Bij hagel, sneeuw en mist

Helaas lezen we nog te vaak van dit soort verschikkelijke berichten...

auto te water bericht
© GinoPress B.V / Telegraaf


Auto te water raken en dan?

Bel 112. Wil je zelf een redding doen? Laat je dan rustig in het water zakken. Er ligt mogelijk rotzooi in het water, waar je jezelf aan kunt verwonden. Let op: Word nooit zelf een slachtoffer als je hulpverlener bent. Heb je een lifehammer bij je? Neem deze dan mee het water in. 

De Evolution lifehammer is met stip de beste, omdat deze automatisch een ruit kan inslaan. Onder water heb je immers te maken met weerstand en is je eigen slagkracht beperkt.


De veiligheidshamer op deze plek is niet ideaal...© tg/asd

Ontwikkeling: REGS!

Heb je wel eens van Volvo REGS gehoord? Het staat voor Rescue Escape Guidance System en is een apparaatje met sensoren. Dit wordt in de portieren van een voertuig ingebouwd. Wanneer er veranderingen in druk optreden (als een auto te water raakt), zorgen deze sensoren er geheel automatisch voor dat zijruiten verbrijzelen. Zelfs nog voordat de auto definitief zinkt. Zo hebben inzittenden meer kans om tijdig te ontsnappen. Dit soort technische ontwikkelingen juichen wij uiteraard toe, hopelijk wordt dit systeem gemeengoed en behoort het systeem straks in iedere auto tot de standaard veiligheidsuitrusting.



Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Gordels
Autogordel informatie, overzicht van autoriemen en racegordels
Rolkooien
Rolkooi typen - gelaste of toch een schroefkooi?
Helmen
Auto helm - overzicht van integraal helmen en racehelmen
Buitenspiegels
Buitenspiegel - instellen buitenspiegels van auto
Brake alert
Brake Alert - het derde remlicht dat echt laat zien hoe hard je remt
Meer
Alle Veiligheidstips artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Rolkooien Gelaste rolkooi of een schroefkooi? De voors en tegens
Euro-codicil Het Euro-codicil: de reddingskaart die levens redt!
Helmen Informatie over auto race helmen en integraal helmen
Buitenspiegels Haal optimaal zicht uit je buitenspiegels, instel tips
Kuipstoelen Kuipstoelen vs. sportstoelen: een gevoelskwestie!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2017 Tuning-gids.nl